روحانی مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی درباره ارائه خدمات غیرحضوری توضیح داد: از اوایل سال جاری مطابق برنامهریزیها، نیاز به یک سامانه ارائه خدمات غیرحضوری احساس شد؛ بنابراین کانون با برنامهریزی صورت گرفته و تلاشهای تیم فنی کانون، سامانه «پناه» به عنوان یک سامانهای که زیرساخت لازم برای ارائه خدمات غیرحضوری دفاتر را به مردم فراهم میکند، ایجاد شد.
در خودکاربری یک حقوقدان در کنار مردم برای ارائه خدمات و پذیرش درخواستهای آنان وجود ندارد و البته گمان میکنیم که این نوع خدمات ممکن است در دراز مدت مشکلاتی را برای مردم ایجاد کند، اما نقطه قوت خدمات غیرحضوری دفاتر، حضور مجازی مدیر دفتر به عنوان حلقه واسط بین مردم و دستگاه قضایی است؛ به این معنا که مردم میتوانند بدون مراجعه حضوری، دفتر مورد نظر خود برای دریافت خدمات غیرحضوری را انتخاب و درخواستهای خود را از منزل یا محل کار و از طریق سامانه «پناه» ارسال کنند.
دفتر خدمات الکترونیک قضایی پس از دریافت درخواست و مدارک از سامانه «پناه»؛ اگر نیاز به اصلاح داشته باشد، اصلاحات را انجام میدهد و بعد از تائید متقاضی، مدارک را برای مرجع قضایی دارای صلاحیت ارسال میکند.
براساس تدابیر ریاست محترم قوه قضاییه، هزینه خدمات غیرحضوری ارزانتر از خدمات حضوری است.
مردم هزینه رفت و آمد، ترافیک و زحمات و مخاطرات آن را متحمل نمیشوند ضمن اینکه بابت دریافت خدمات نیز هزینه کمتری پرداخت میکنند.
مطابق گزارشهای مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی سراسر کشور، اکنون علیرغم اینکه وکلای دادگستری به خدمات خودکاربری دسترسی دارند، اما بعضاً ترجیح میدهند که برای انجام امور قضایی به دفاتر مراجعه کنند و این مسأله حاکی از آن است که در دفاتر دقت، توجه و حوصله کافی نسبت به دریافت و ثبت دادخواستها و درخواستها وجود دارد؛ پیشبینی ما این است که با توجه به اعتماد مردم به دفاتر و خدمات شایستهی دفاتر، خدمات غیرحضوری موسوم به پناه با رشد تدریجی مواجه خواهد بود و انتظار نداریم که با رشد انفجاری استفاده از خدمات غیرحضوری روبرو شویم.