شیوه نامه خدمات غیر حضوری دفاتر اسناد رسمی
شماره ۲۳۷۱۰/ ۱۴۰۳
مورخ ۱۱ / ۲ / ۱۴۰۳
در اجرای راهکارهای ( ۹) و ( ۱۰ ) از ماموریت ۷ ( مربوط به حمایت از حقوق مالکیت اشخاص ) سند تحول و تعالی قوه قضاییه مصوب ۷ / ۱ / ۱۴۰۳ ریاست محترم و عالی قوه قضاییه و توجه به ظرفیت مقرر در فراز ج ماده ۶۷ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور و نیز بند ج از ماده ۴ آیین نامه توسعه خدمات الکترونیک دستگاه های اجرایی به شماره ۷۷۴۰ / ۹۳ / ۲۰۶
مورخ ۱۰ / ۶ / ۱۳۹۳ مصوب ۱۳۹۳ شورای عالی اداری و توجهات به عمومات قانون تجارت الکترونیک مصوب ۲۳۸۳ به منظور سهولت و دسترسی سریع عموم مردم به خدمات غیر حضوری قابل ارائه در دفاتر اسناد رسمی ، شیوه نامه خدمات غیر حضوری دفاتر اسناد رسمی به شرح ذیل ابلاغ میشود :
بخش اول : درخواست غیر حضوری تنظیم اسناد رسمی و سایر خدمات ثبتی
ماده ۱- با راه اندازی سامانه خدمات غیر حضوری دفاتر اسناد رسمی در ( سکوی کاتب ) کلیه درخواست های تنظیم اسناد رسمی و خدمات ثبتی به دفترخانه از سامانه سکوی کاتب مزبور پذیرش خواهد شد .
ماده ۲- سردفتر مکلف است به محض دریافت درخواست نسبت به بررسی ، پذیرش یا عدم پذیرش درخواست غیر حضوری تنظیم سند یا سایر خدمات ثبتی اقدام نماید .
تبصره ۱ – در صورت عدم پذیرش درخواست ، سردفتر مکلف است در اجرای ماده ۳۰ قانون دفاتر اسناد رسمی با ذکر علت ، مراتب را زیر درخواست مربوطه درج نماید . در این صورت متقاضی امکان ویرایش درخواست را خواهد داشت .
تبصره ۲- در صورت نقص مدارک یا نیاز به اطلاعات و مدارک تکمیلی ، سردفتر مکلف است اطلاع رسانی لازم موارد نقص را به صورت جامع زیر درخواست مربوطه به متقاضی اعلام نماید . متقاضی باید از طریق سکوی کاتب نسبت به تکمیل مدارک و رفع نقص اقدام نماید .
تبصره ۳- چنانچه پس از پذیرش درخواست ، تنظیم سند و انجام سایر خدمات ثبتی امکان پذیر نباشد سردفتر باید علت را مطابق تبصره ۱ زیر درخواست درج و اعلام نماید .
بخش دوم – تنظیم غیر حضوری اسناد رسمی و سایر خدمات ثبتی
ماده ۳- ثبت کلیه اسناد و خدمات ثبتی قابل ارائه با احراز هویت الکترونیک و استفاده از امضای دیجیتال و بدون مراجعه حضوری متقاضی ، در دفتر اسناد رسمی امکان پذیر است .
تبصره – اسناد و خدمات ثبتی قابل ارائه با اعلام سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و درج از طریق سکوی کاتب تعیین میشود .
ماده ۴- سردفتر به محض احراز هویت الکترونیک از طریق سکوی کاتب و امضای دیجیتال توسط متقاضی یا اصحاب سند نسبت به تایید نهایی اقدام مینماید .
تبصره – توجهات به اطلاق و عموم واژه ٫ امضای شخص یا اشخاص ٫ مندرج در تبصره ۱ ماده ۷ قانون جامع حدنگار مصوب ۱۳۹۳ به امضای فیزیکی و نیز دیجیتال ، تایید نسخه پیش نویس باید توسط اصحاب سند از طریق سکوی الکترونیک خدمات ثبتی ( کاتب ) انجام و ملاک عمل برای اخذ شناسه یکتا ، توسط سردفتر است .
تبصره ۲- اطلاعات مربوط به تایید الکترونیک متقاضی / اصحاب سند در نسخ پشتیبان و نهایی سند درج می گردد .
ماده ۵ – پرداخت کلیه هزینه های متعلقه توسط متقاضی ، از طریق سکوی الکترونیک خدمات ثبتی ( کاتب) به صورت الکترونیک انجام می پذیرد .
ماده ۶ – متقاضی ارائه خدمات غیر حضوری ، بعد از پذیرش درخواست نیز در هر مقطعی میتواند ادامه فرایند را به صورت حضوری در همان دفترخانه پیگیری و انجام دهد . در این صورت هزینه های وصولی بابت ارائه خدمات غیر حضوری مسترد نخواهد شد .
ماده ۷- فرایند اطلاع رسانی خدمات موضوع این شیوه نامه از طریق سکوی کاتب انجام می پذیرد .
ماده ۸ – نظارت بر اجرای صحیح این شیوه نامه بر عهده معاونت امور اسناد ، معاونت توسعه فن آوری و خدمات الکترونیک ثبتی ، دفتر مدیریت عملکرد و بازرسی و کانون سردفتران و دفتریاران میباشد .