احمد نورانی

۴ شهریور ۱۴۰۳

شیوه نامه خدمات غیر حضوری دفاتر اسناد رسمی

شیوه نامه خدمات غیر حضوری دفاتر اسناد رسمی
شماره ۲۳۷۱۰/ ۱۴۰۳
مورخ ۱۱ / ۲ /  ۱۴۰۳

در اجرای راهکارهای ( ۹) و ( ۱۰ ) از ماموریت ۷ ( مربوط به حمایت از حقوق مالکیت اشخاص )  سند تحول و تعالی قوه قضاییه مصوب ۷ / ۱ / ۱۴۰۳ ریاست محترم و عالی قوه قضاییه و توجه به ظرفیت مقرر در فراز ج ماده ۶۷ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور و نیز بند ج از ماده ۴ آیین نامه توسعه خدمات الکترونیک دستگاه های اجرایی به شماره ۷۷۴۰ / ۹۳ / ۲۰۶
مورخ ۱۰ / ۶ / ۱۳۹۳ مصوب ۱۳۹۳ شورای عالی اداری و توجهات به عمومات قانون تجارت الکترونیک مصوب ۲۳۸۳ به منظور سهولت و دسترسی سریع عموم مردم به خدمات غیر حضوری قابل ارائه در دفاتر اسناد رسمی ، شیوه نامه خدمات غیر حضوری دفاتر اسناد رسمی به شرح ذیل ابلاغ می‌شود :

بخش اول : درخواست غیر حضوری تنظیم اسناد رسمی و سایر خدمات ثبتی

ماده ۱- با راه اندازی سامانه خدمات غیر حضوری دفاتر اسناد رسمی در ( سکوی کاتب ) کلیه درخواست های تنظیم اسناد رسمی و خدمات ثبتی به دفترخانه از سامانه سکوی کاتب مزبور  پذیرش خواهد شد .

ماده ۲- سردفتر مکلف است به محض دریافت درخواست نسبت به بررسی  ‌‌، پذیرش یا عدم پذیرش درخواست غیر حضوری تنظیم سند یا سایر خدمات ثبتی اقدام نماید .

تبصره ۱ – در صورت عدم پذیرش درخواست ، سردفتر مکلف است در اجرای ماده ۳۰ قانون دفاتر اسناد رسمی با ذکر علت ، مراتب را  زیر درخواست مربوطه درج نماید . در این صورت متقاضی امکان ویرایش درخواست را خواهد داشت .

تبصره ۲-  در صورت نقص مدارک یا نیاز به اطلاعات و مدارک تکمیلی ، سردفتر مکلف است اطلاع رسانی لازم موارد نقص را به صورت جامع زیر درخواست مربوطه به متقاضی اعلام نماید . متقاضی باید از طریق سکوی کاتب نسبت به تکمیل مدارک و رفع نقص اقدام نماید .

تبصره ۳-  چنانچه پس از پذیرش درخواست ، تنظیم سند و انجام سایر خدمات ثبتی امکان پذیر نباشد سردفتر باید علت را مطابق تبصره ۱ زیر درخواست درج و اعلام نماید .

بخش دوم – تنظیم غیر حضوری اسناد رسمی و سایر خدمات ثبتی

ماده ۳-  ثبت کلیه اسناد و خدمات ثبتی قابل ارائه با احراز هویت الکترونیک و استفاده از امضای دیجیتال و بدون مراجعه حضوری متقاضی ، در دفتر اسناد رسمی امکان پذیر است .

تبصره – اسناد و خدمات ثبتی قابل ارائه با اعلام سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و درج از طریق سکوی کاتب تعیین میشود .

ماده ۴-  سردفتر به محض احراز هویت الکترونیک از طریق سکوی کاتب و امضای دیجیتال توسط متقاضی یا اصحاب سند نسبت به تایید نهایی اقدام می‌نماید .
تبصره – توجهات به اطلاق و عموم واژه ٫ امضای شخص یا اشخاص ٫ مندرج در تبصره ۱ ماده ۷ قانون جامع حدنگار مصوب ۱۳۹۳ به امضای فیزیکی و نیز دیجیتال ، تایید نسخه پیش نویس باید توسط اصحاب سند از طریق سکوی الکترونیک خدمات ثبتی ( کاتب ) انجام و ملاک عمل برای اخذ شناسه یکتا ، توسط سردفتر است .

تبصره ۲- اطلاعات مربوط به تایید الکترونیک متقاضی / اصحاب سند در نسخ پشتیبان و نهایی سند درج می گردد .

ماده ۵ – پرداخت کلیه هزینه های متعلقه توسط متقاضی ، از طریق سکوی الکترونیک خدمات ثبتی ( کاتب) به صورت الکترونیک انجام می پذیرد .

ماده ۶ – متقاضی ارائه خدمات غیر حضوری ، بعد از پذیرش درخواست نیز در هر مقطعی میتواند ادامه فرایند را به صورت حضوری در همان دفترخانه پیگیری و انجام دهد . در این صورت هزینه های وصولی بابت ارائه خدمات غیر حضوری مسترد نخواهد شد .

ماده ۷- فرایند اطلاع رسانی خدمات موضوع این شیوه نامه از طریق سکوی کاتب انجام می پذیرد .

ماده ۸ –  نظارت بر اجرای صحیح این شیوه نامه بر عهده معاونت امور اسناد ، معاونت توسعه فن آوری و خدمات الکترونیک ثبتی ، دفتر مدیریت عملکرد و بازرسی و کانون سردفتران و دفتریاران می‌باشد .

مشاوره آنلاین و رایگان موسسه حقوقی نوران وکیل

آری به زندگی…

چشمان خود را بر جهان می بندم تا شفاف، پرتگاه درون را ببینم در سیاهی این جهان روشن دریایی ژرف گون ایستاده است دور و

تماس تلفنی تبلیغاتی ممنوع شد

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مقررات حاکم بر ارائه خدمات محتوای صوتی ارزش‌افزوده تبلیغاتی را تعیین کرد که براساس آن «ارائه خدمت محتوای صوتی ارزش افزوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *