آیا رأی صادرشده از اداره کار قابل اعتراض است؟
وکیل اداره کار در این خصوص پاسخ میدهد: مطابق قانون کار، آراء هیأتهای تشخیص اداره کار در مهلت ۱۵ روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در هیأت حل اختلاف استان میباشد.
مقالات مرتبط: (دادخواست مطالبه حقوق و مزایای کارگر به اداره کار – لایحه دفاعی کارگر به هیأت تشخیص اداره کار – راهنمای ثبت شکایت در سامانه شکایت اداره کار)
در این پست به موضوعات زیر میپردازیم:
- آیا رأی صادرشده از اداره کار قابل اعتراض است؟
- نحوه اعتراض به رأی هیأت تشخیص اداره کار
- نمونه لایحه اعتراض به رای هیات تشخیص اداره کار
- قوانین مرتبط با اعتراض به رأی اداره کار
آیا رأی صادرشده از اداره کار قابل اعتراض است؟
به موجب ماده ۱۰۷ قانون آیین دادرسی کار، هیأت حل اختلاف مرجع رسیدگی به اعتراض و شکایت از آراء هیأت تشخیص است. به عبارت دیگر، هیأت تشخیص مرجع بدوی (نخستین) رسیدگی به دعاوی کارگر و کارفرما است و هیأت حل اختلاف مرجع تجدیدنظرخواهی از آراء صادره از هیأت تشخیص میباشد. بر همین اساس، مطابق ماده ۱۵۹ قانون کار، آراء هیأتهای تشخیص اداره کار در مهلت ۱۵ روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در هیأت حل اختلاف استان میباشد. لازم به ذکر است رأی هیأت حل اختلاف پس از صدور، قطعی و لازمالاجرا خواهد بود.
نحوه اعتراض به رأی هیأت تشخیص اداره کار
وکیل آنلاین در خصوص نحوه اعتراض به رأی هیأت تشخیص اداره کار میگوید: بعد از صدور رأی از هیأت تشخیص اداره کار، کارفرما یا کارگر، در صورتی که رأی به ضرر وی صادر شده باشد، میتواند ظرف مهلت ۱۵ روز از تاریخ ابلاغ، دادخواست تجدیدنظرخواهی و لایحه اعتراضی خود را در سامانه شکایت اداره کار ثبت کند.
بعد از ثبت دادخواست، به موجب ماده ۱۱۰ قانون آیین دادرسی کار، هیأت حل اختلاف در هنگام رسیدگی به اعتراض، در چارچوب اعتراض و به آنچه که مورد حکم هیأت تشخیص قرار گرفته، رسیدگی خواهد نمود؛ مگر آنکه تخلف بارز و مشهودی نسبت به مقررات آمره قانونی در حکم هیأت تشخیص مشاهده شود.
مقالات مرتبط: (چگونه در سامانه اداره کار شکایت کنیم؟ – موارد اخراج غیرقانونی کارگر – نمونه درخواست صدور اجراییه از رأی مراجع حل اختلاف قانون کار)
توصیه نوران وکیل برای مشاوره حقوقی آنلاین
در صورتی که برای تنظیم لایحه حرفهای، ارائه دفاعیه مناسب یا مشاوره در هرگونه مسائل حقوقی نیاز به کمک دارید، توصیه میکنیم از خدمات مشاوره حقوقی آنلاین نوران وکیل استفاده کنید. این موسسه با تیمی از وکلای با تجربه و متخصص، خدمات حقوقی متنوعی را ارائه میدهد که شامل تنظیم لوایح حرفهای، ارائه مشاوره درباره اعتراضات تجدیدنظر و رسیدگی به مسائل حقوقی پیچیده است.چرا مشاوره حقوقی آنلاین نوران وکیل؟صرفهجویی در زمان و هزینه: با امکان دسترسی آنلاین، نیازی به مراجعه حضوری نیست و میتوانید از هر کجا که هستید، با وکلای حرفهای مشورت کنید.دسترسی به تیم متخصص: وکلای موسسه نوران وکیل تجربه و تخصص کافی در زمینه لوایح قضایی، تجدیدنظرخواهی و سایر امور حقوقی دارند و به شما کمک میکنند بهترین راهکار را بیابید.پاسخگویی سریع: تیم حقوقی نوران وکیل آماده است تا در کوتاهترین زمان ممکن به سوالات و مشکلات شما پاسخ دهد و لایحه یا درخواست مورد نظر شما را بهطور حرفهای تنظیم و ارسال کند.شفافیت در ارائه خدمات حقوقی: نوران وکیل در تمامی مراحل پرونده، اطلاعات لازم درباره روند دادرسی و جزئیات پرونده را به موکلین ارائه میدهد تا آنها بتوانند تصمیمات آگاهانهتری بگیرند.
نمونه لایحه اعتراض به رای هیات تشخیص اداره کار
در ادامه یک نمونه لایحه اعتراض به رای هیات تشخیص اداره کار- تهیه شده توسط وکلای مجرب موسسه نوران وکیل- را برای شما قراردادیم.
ریاست و اعضای محترم هیأت حل اختلاف اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان زابل
با سلام و عرض ادب
احتراماً، اینجانب …………….. با کد ملی ………………، خواهان پرونده کلاسه ۱۱۹۸۵۰۶۱۵۳۲۱۸۹۵۷، نسبت به دادنامه شماره ۲۲۲۳۷۷۰ صادره از شعبه هیأت تشخیص اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی شهرستان زابل، اعتراض داشته و درخواست رسیدگی مجدد و تجدیدنظرخواهی مینمایم.
دلایل تجدیدنظرخواهی و دفاعیات خویش را به شرح زیر به استحضار عالیمقامان میرساند:
۱) اینجانب در پرونده مطروحه، مدارک متعددی از جمله لیست سوابق بیمه تأمین اجتماعی، دفتر حضور و غیاب، گواهی اشتغال به کار، لیست پرداختی حقالزحمه و سایر مستندات را ضمیمه دادخواست نمودهام که حاکی از اشتغال بنده به کار از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۳ جاری در دبستان غیرانتفاعی پسرانه ………….. میباشد. با این حال، هیأت تشخیص اداره کار بدون توجه به این مستندات، به کمتر از حداقل حقوق و مزایای مذکور در قانون کار رأی داده است (جدول حداقل حقوق قانون کار در سال جاری پیوست میباشد).
بدین شرح که اینجانب روزانه به مدت ۶ ساعت در مدرسه فوقالذکر بهعنوان معاون آموزشی مشغول به کار بودهام و هیچگونه عیدی (بهاستثنای سال گذشته که نصف مبلغ عیدی قانونی به حسابم واریز شده است)، پاداش و سنوات به بنده پرداخت نشده است.
۲) مطابق ماده ۱۴ قانون اصلاح قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی مصوب ۲۱/۱۲/۱۴۰۲، در ماده (۲۵) قانون، قبل از کلمه «کارکنان»، عبارت «معلمان و» در تمامی موارد اضافه شده و تبصره (۲) آن به شرح زیر اصلاح میشود:
تبصره ۲: مؤسسان (کارفرمایان) مهدهای کودک، پیشدبستانیها، مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، مکلفند با رعایت ضوابط قانون تأمین اجتماعی، فهرست اسامی و حق بیمه ماهانه مربیان، کارکنان و معلمان خود را مبتنی بر اشتغال تماموقت و پارهوقت مندرج در تبصره ماده (۲۶) این قانون، به سازمان تأمین اجتماعی ارسال و پرداخت نمایند.
سازمان تأمین اجتماعی نیز مکلف است ظرف شش ماه پس از لازمالاجرا شدن این قانون، ترتیبی اتخاذ نماید تا سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی و سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بتوانند دسترسی برخط به سامانه مربوط به سوابق فهرست و پرداخت حق بیمه کارفرمایان مذکور را داشته باشند.
همچنین ماده ۱۵ قانون مذکور یک تبصره به ماده (۲۶) قانون به شرح زیر الحاق مینماید:
تبصره: ساعات فعالیت تماموقت معلمان و کارکنان آموزشی غیررسمی مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، شامل برنامه درسی ملی و فوقبرنامه درسی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و آمادگی برای حضور در کلاس درس، ۳۰ ساعت در هفته، و ساعات کار مدیران، معاونان و کارکنان اداری، دفتری و خدماتی این مدارس و مراکز، ۳۶ ساعت در هفته با احتساب حضور در جلسات و شوراهای آموزشی، پرورشی و اداری مدرسه تعیین میشود.
همانطور که ملاحظه میفرمایید، در مواد ۱۴ و ۱۵ قانون اصلاحی فوقالذکر، معلمان شاغل در مدارس غیرانتفاعی (غیردولتی) مشمول تمامی مزایای قانون کار میشوند.
۳) با عنایت به ماده ۲۵ قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی مصوب ۱۰/۹/۱۳۹۴، کارکنان تماموقت فاقد پوشش بیمهای مدارس و مراکز غیردولتی از مزایای قانون تأمین اجتماعی برخوردار میشوند.
کارکنان پارهوقت فاقد پوشش بیمهای نیز به نسبت ساعات انجام کار مشمول حمایتهای مقرر در این ماده هستند.
۴) با استناد به ماده ۱۱ آییننامه اجرایی قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی مصوب ۲۶/۴/۱۳۹۸، ساعات تدریس و حضور کارکنان آموزشی تماموقت غیررسمی مدارس و مراکز، ۳۰ ساعت در هفته، و ساعات کار مدیران، معاونان و کارکنان اداری، دفتری و خدماتی مدارس و مراکز، ۳۶ ساعت در هفته با احتساب ساعات حضور در جلسات و شوراهای آموزشی، پرورشی و اداری مدرسه تعیین میشود.
(سمت شغلی اینجانب معاون آموزشی بوده است.)
تبصره: کارکنانی که کمتر از ساعات تعیینشده در این ماده انجام وظیفه میکنند، پارهوقت تلقی میشوند و با رعایت این ماده از حقوق و مزایا بهرهمند خواهند شد.
حال، با توجه به مراتب فوق، صدور رأی به پرداخت تمام حقوق خود از جمله: بیمه، حقوق، سنوات، عیدی، پاداش و کلیه حقوق و مزایای قانونی مربوطه، طبق قانون کار، مورد استدعاست.
با تشکر و تجدید احترام
قوانین مرتبط با اعتراض به رأی اداره کار
از قانون کار
ماده ۱۵۷ – هرگونه اختلاف فردی بین کارفرما و کارگر یا کارآموز که ناشی از اجرای این قانون و سایر مقررات کار، قرارداد کارآموزی، موافقتنامههای کارگاهی یا پیمانهای دستهجمعی کار باشد، در مرحله اول از طریق سازش مستقیم بین کارفرما و کارگر یا کارآموز و یا نمایندگان آنها در شورای اسلامی کار و در صورتی که شورای اسلامی کار در واحدی نباشد، از طریق انجمن صنفی کارگران و یا نماینده قانونی کارگران و کارفرما حل و فصل خواهد شد و در صورت عدم سازش از طریق هیأتهای تشخیص و حل اختلاف به ترتیب آتی رسیدگی و حلوفصل خواهد شد.
ماده ۱۵۹ – رأی هیأتهای تشخیص پس از ۱۵ روز از تاریخ ابلاغ آن لازمالاجرا میگردد و در صورتی که ظرف مدت مذکور یکی از طرفین نسبت به رأی مزبور اعتراض داشته باشد، اعتراض خود را کتباً به هیأت حل اختلاف تقدیم مینماید و رأی هیأت حل اختلاف پس از صدور، قطعی و لازمالاجرا خواهد بود. نظرات اعضای هیأت بایستی در پرونده درج شود.
ماده ۱۶۶ – آراء قطعی صادره از طرف مراجع حل اختلاف کار، لازمالاجرا بوده و بهوسیله اجرای احکام دادگستری به مورد اجرا گذارده خواهد شد. ضوابط مربوط به آن به موجب آییننامهای خواهد بود که به پیشنهاد وزارتین کار و امور اجتماعی و دادگستری به تصویب هیأت وزیران میرسد.
از قانون آیین دادرسی کار
ماده ۱۰۷ – هیأت حل اختلاف مرجع رسیدگی به اعتراض و شکایت از آرای هیأت تشخیص است، مگر در مواردی که قانون اتخاذ تصمیم را بهطور مستقیم به هیأت حل اختلاف محول نموده باشد.
ماده ۱۰۸ – در احتساب مهلت اعتراض نسبت به رأی هیأت تشخیص، روز ابلاغ و روز اقدام جزو ایام مزبور محسوب نمیشود. چنانچه آخرین روز موعد با تعطیل مصادف شود، اعتراض پس از روز تعطیل صورت میگیرد.
ماده ۱۰۹ – در مواردی که راجع به سپری شدن یا باقی بودن مهلت اعتراض بین ذینفع و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اختلاف نظر باشد، نظر مرجع رسیدگیکننده به اعتراض قاطع است.
ماده ۱۱۰ – هیأت حل اختلاف در هنگام رسیدگی به اعتراض، در چارچوب اعتراض و به آنچه که مورد حکم هیأت تشخیص قرار گرفته، رسیدگی خواهد نمود؛ مگر آنکه بهطور مشخص تخلف بارزی نسبت به مقررات آمره قانونی در حکم هیأت تشخیص مشهود باشد.
ماده ۱۱۱ – (اصلاحی ۱۳۹۳/۱۱/۵) در صورت صدور حکم بازگشت به کار از طرف هیأت حل اختلاف، چنانچه کارگر بخواهد از حق مقرر در تبصره ماده ۱۶۵ استفاده نماید؛ باید ظرف مدت یک هفته از تاریخ صدور رأی، دادخواست خود را تقدیم هیأت تشخیص نماید. رسیدگی به دعوای مذکور در هیأت تشخیص خارج از نوبت خواهد بود.
جمعبندی
اعتراض به رأی هیأت تشخیص اداره کار، راهکار قانونی مؤثر برای احقاق حقوق تضییعشده کارگر یا کارفرما است. این اقدام باید در مهلت ۱۵ روز از تاریخ ابلاغ رأی، از طریق سامانه شکایات اداره کار ثبت شود و همراه با لایحهای مستند و حقوقی به هیأت حل اختلاف ارائه گردد. بهرهگیری از قوانین مرتبط نظیر مواد ۱۵۷، ۱۵۹ و ۱۶۶ قانون کار و مواد آیین دادرسی کار، در تنظیم اعتراض و اثبات حق، نقش تعیینکنندهای دارد. با تنظیم دقیق لایحه و ارائه مستندات کافی، امکان اصلاح رأی ناعادلانه و دستیابی به حقوق قانونی، کاملاً فراهم است.
سؤالات متداول
۱- آیا رأی صادره از هیأت تشخیص اداره کار قابل اعتراض است؟
بله، طبق ماده ۱۵۹ قانون کار، هر یک از طرفین میتوانند ظرف ۱۵ روز از تاریخ ابلاغ رأی، نسبت به آن اعتراض و درخواست تجدیدنظر نمایند.
۲- اعتراض به رأی هیأت تشخیص به کجا ارائه میشود؟
اعتراض باید بهصورت الکترونیکی و از طریق سامانه شکایات اداره کار ثبت شود و سپس توسط هیأت حل اختلاف مورد بررسی قرار میگیرد.
۳- در تنظیم لایحه اعتراض چه نکاتی باید رعایت شود؟
لایحه باید مستند به قوانین، مدارک اشتغال، سوابق بیمه، قرارداد یا سایر مستندات قانونی باشد و دلایل اعتراض را بهصورت روشن و منطقی توضیح دهد.
۴- آیا کارفرما هم میتواند به رأی هیأت تشخیص اعتراض کند؟
بله، هم کارگر و هم کارفرما میتوانند در صورت اعتراض به رأی صادره، درخواست تجدیدنظر ثبت کنند.
۵- در صورت تأیید رأی اولیه، راه دیگری برای پیگیری باقی میماند؟
خیر، رأی هیأت حل اختلاف قطعی و لازمالاجرا است و جز در موارد نادر تخلف آشکار، راه دیگری برای تجدیدنظر وجود ندارد.
۶- آیا مراجعه به وکیل در این فرآیند الزامی است؟
خیر، اجباری نیست، اما مشاوره یا تنظیم لایحه توسط وکیل متخصص کار میتواند شانس موفقیت در تجدیدنظر را افزایش دهد.
۷- موسسه حقوقی نوران وکیل با بهرهمندی از تیمی متشکل از وکلای پایه یک دادگستری متخصص در حقوق کار و روابط کارگر و کارفرما، خدمات جامع و حرفهای را به موکلین خود در فرآیند اعتراض به رأی هیأت تشخیص اداره کار ارائه میدهد. این خدمات به شرح زیر است:
- بررسی دقیق پرونده و مشاوره تخصصی اولیه
در اولین گام، کارشناسان حقوقی موسسه، کلیه مستندات و آرای صادره را بهطور دقیق بررسی کرده و با تحلیل حقوقی، امکان موفقیت در تجدیدنظر را ارزیابی میکنند. - تنظیم لایحه اعتراض با استناد به قوانین روز
تیم وکلای موسسه با تسلط بر قانون کار، آیین دادرسی کار و بخشنامههای جدید مانند اصلاح قانون مدارس غیردولتی مصوب ۱۴۰۲، لایحهای مستدل، مستند و حرفهای تنظیم میکنند که در آن تمام جوانب قانونی، سوابق شغلی، نقض حقوق و تخلفات احتمالی هیأت تشخیص بهروشنی تبیین میشود. - ثبت دادخواست الکترونیکی در سامانه اداره کار
وکلای نوران وکیل با تسلط کامل بر سامانه جامع روابط کار، کلیه مراحل ثبت اعتراض، بارگذاری مدارک، و پیگیری پرونده را بهصورت آنلاین و بینقص انجام میدهند. - حضور مؤثر در جلسات هیأت حل اختلاف
در جلسات حضوری دفاع، وکیل مؤسسه با ارائه دفاعیات حقوقی قوی، از موکل دفاع کرده و با استناد به رویهها، آراء مشابه و مستندات، به اثبات تضییع حقوق وی میپردازد. - پیگیری تا مرحله صدور رأی قطعی
موسسه نوران وکیل با رویکرد نتیجهمحور، تا لحظه صدور رأی نهایی و قطعی هیأت حل اختلاف، کلیه مراحل را با دقت، سرعت و شفافیت پیگیری مینماید.