پرسش و پاسخ

پرسش و پاسخ حقوقی
به بخش پرسش و پاسخ سوالات مرکز حقوقی نوران وکیل خوش آمدید.
شما می توانید سوالات خود از فرم رو به رو مطرح کنید و برای ما ارسال نمایید، تمام سعی ما بر این است که در سریعترین زمان ممکن پاسخ سوالتان رو ارسال نموده و در این  بخش قرار دهیم امیدواریم رضایت شما را کسب نماییم

مشاوره چک و سایر اسناد تجاری

آیا علیه ظهرنویسان سند تجاری مانند *چک* می توان شکایت کیفری یا از *طریق اجرای ثبت* اقدام کرد؟

وقت بخیر
درپاسخ می توان گفت: مسئولیت ظهرنویسان و همچنین ضامنان فقط در مورد* دعوای حقوقی* ممکن و قابل استماع می باشد. بنابراین در مورد چک در دعاوی کیفری و اجرای ثبتی مسئولیت ظهرنویسان( امضا کنندگان پشت چک) منتفی است و امکان اقامه دعوا علیه ظهرنویسان و ضامنان از این طریق وجود ندارد و تنها علیه صادر کننده می توان اقامه دعوا نمود

من چکی که در وجه حامل بود را به شخصی دیگری بدون امضای خود در چک انتقال دادم و خواستم بپرسم ایا من مسئولیتی در قبال پرداخت چک دارم یا خیر؟

وقت بخیر
در پاسخ می توان گفت؛مسئولیت ظهرنویس زمانی مطرح است که امضای وی در سند درج گردد چرا که در برخی موارد که همانند مورد شما ، ممکن است بدون ظهرنویسی( امضای پشت چک) و به صرف قبض و اقباض سند تجاری به شخص دیگری منتقل گردد که در این صورت انتقال دهنده( شما) در قبال انتقال گیرنده هیچ گونه مسئولیتی نخواهید داشت.

من پشت چک یکی از آشنایان را به عنوان ضامن امضا کردم و در زیر امضا قید کردم که فقط نسبت به نصف مبلغ ضامن هستم حالا سوال من این است که ایا این شرط قانونا درست می باشد؟

وقت بخیر
در پاسخ می توان گفت: ظهرنویس می تواند با درج شرط خلاف، مسئولیت خود را به صورت مطلق محدود یا منتفی سازد. پس شما با درج عبارت فوق همراه امضای خود قانونا شما مسئول پرداخت نصف مبلغ چک می باشید.

آیا چک هایی که به وکالت یا نمایندگی از اشخاص حقیقی یا حقوقی صادر می شود مشمول مقررات کیفری صدور چک بلامحل قرار می گیرند؟ چون من یک چک بابت طلبم از شرکتی دریافت کردم؟

وقت به خیر
در پاسخ می توان گفت:نظر به اینکه در مورد شرکت‌ها و اشخاص حقوقی اجرای مجازات کیفری بدنی و حبس عملی نبوده و در صورت عدم مسئولیت صادر کنندگان چک ممکن است اغلب اوقات موجب تضییع حق اشخاص ذینفع و دارندگان چک شود . لذا در قانون صدور چک امضا کنندگان چک‌های شرکت‌ها واشخاص حقوقی را مسئول و قابل تعقیب کیفری دانسته است و حتی دعوای عدم دخالت و نیز خروج امضا کننده چک از سمت مدیریت شخص حقوقی( شرکت) از آنها در صورتی که عدم پرداخت وجه چک مستند به عمل آنان باشد مانع تعقیب امضا کننده یا امضا کنندگان چک نخواهد بود.پس بموجب ماده ۱۸ قانون صدور چک در صورتی که چک به وکالت و یا نمایندگی از طرف صاحب حساب صادر شده باشد صادر کننده و صاحب حساب متضامنا مسئول پرداخت وجه چک هستند و اجرائیه بر اساس تضامن علیه هر دو صادر می شود . بعلاوه امضا کننده چک طبق قانون صدور چک مسئولیت کیفری خواهد داشت مگر اینکه نماینده یا وکیل ثابت نماید که عدم پرداخت وجه چک مستند به عمل صاحب حساب باشد در این صورت کسی که موجب عدم پرداخت وجه چک شده از نظر کیفری مسئول خواهد بود.

من چکی که برگشت خورده را از شخصی به صورت پشت نویس تحویل گرفتم و حالا می خوام شکایت کیفری صدور چک بلا محل را علیه صاحب حساب انجام بدم .ایا امکان شکایت کیفری وجود دارد یا خیر؟؟

وقت بخیر
بر اساس قسمت ۴ ماده ۱۱ قانون صدور چک هر گاه چکی پس از برگشت از بانک به دیگری انتقال داده شود. در این صورت کسی که چک پس از برگشت از بانک به وی منتقل گردیده حق تعقیب کیفری ندارد مگر اینکه انتقال چک قهری باشد مانند اینکه دارنده چک فوت کرده باشد و چک به وارثان قانونی او منتقل شده باشد

شکایت کیفری چک بلا محل به چه صورت هست؟ الان من چکی دارم که ۵ ماه از تاریخ صدور آن گذشته و هنوز چک رو برگشت نزدم سوال اینه که آیا مهلت شکایت کیفری گذشته یا نه؟

وقت بخیر
طبق ماده ۱۱ قانون صدور چک هر گاه ۶ ماه از تاریخ صدور چک گذشته باشد و دارنده چک در طی این مدت برای وصول آن به بانک مراجعه نکرده باشد و یا ظرف ۶ ماه از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت به مراجع قضایی شکایت کیفری ننماید دیگر حق شکایت کیفری نخواهد داشت . پس در فرض سوال ، شما هنوز مهلت شکایت کیفری چک بلا محل را دارید.

من در پشت چک به عنوان ضامن امضا کردم و الان دارنده چک فقط علیه من شکایت کرده و رفتم دادگاه به من گفتن شما ظهرنویسی و مسئولیت شما تضامنی هست و باید مبلغ چک را پرداخت کنی ایا این قانونی است و تضامنی بودن مسئولیت ظهرنویسان به چه معناست؟

وقت بخیر
در مورد سوال اول : اصولا هر کسی که در پشت سند تجاری مثل چک امضای خود را درج کند طبق قانون تجارت ضامن پرداخت مبلغ چک محسوب می شود و در فرض سوال شما عمل دارنده چک قانونی بوده و او این اختیار را دارد که فقط علیه شما طرح دعوا کند.
در مورد سوال دوم: مسئولیت تضامنی بدان معناست که دارنده برای دریافت وجه سند یا دین خود می تواند به همه یا یک نفر از مسئولان تضامنی رجوع کند و وفای به عهد یکی از متضامنان موجب برائت ذمه دیگران به نسبت مبلغ پرداختی می شود.

آیا امضا در چک الزامی است واثر انگشت یا مهر صارکننده نیز کفایت می کند؟

وقت بخیر
برای صدور چک امضا صادر کننده لازم است و مهر یا اثر انگشت کافیت نمی کند.صادر کننده در برات و متعهد در سفته بجای امضا در صورت تمایل ممکن است از مهر خود استفاده نماید امادر مورد چک، چون قانون گذار برای صادر کننده مجازات کیفری در نظر گرفته است، مهر یا اثر انگشت صادر کننده را کافی ندانسته است و صدور چک بدون امضا ممکن نیست.

مشاوره خانواده

اگر بخواهم حق نگهداری دختر ۱۴ ساله خودم رو بگیرم که دیگه پدرش از لحاظ روحی اذیتش نکنه باید برم دفتر اسناد رسمی اقدام کنم یا دادگاه ؟

وقت بخیر
پاسخ :طبق قانون ، فرزندان بعد از رسیدن سن بلوغ( دختردر ۹ سالگی) خودشان می توانند محل نگهداری خود را انتخاب کنند.
در فرض سوال شما چون دخترتان به سن بلوغ رسیده است دیگر مسئله حضانت منتفی است و دادگاه به این این مورد ورود نمی کند و همچنین پدر قانونا فقط حق ملاقات با دختر خود را دارد
اما در مورد حق نگهداری شما می توانید دادخواست حق نگهداری دختر را به طرفیت شوهرتان در دادگاه خانواده مطرح کنید.

مشاوره حقوقی مهریه

من مهریه ام رو از طریق دفتر خانه ازدواج به اجرا گذاشتم و اموال همسرم توقیف هستن و چند ساله خونمون ماهشهر هست و پارسال خونه ای بزرگتر اهواز خریدیم و الان مستاجر ساکن آن هست و همسرم ادعا کرده که درخواست کرده چون کارمند دولت هست باید خونه بهترمون به عنوان مستثنیات دین در نظر گرفته بشه آیا همچین چیزی امکان پذیره چون خودش ساکن ماهشهره میتونه درخواست بده که خونه اهواز رو باید مستثنیات دین در نظر بگیرید؟

وقت بخیر
چون مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت بوده و شوهر اگر ادعای این را داشته که خانه بهتر باید جزو مستثنیات دین قرار بگیرید چون اجرای ثبت مرجع قضایی نیست و ادعای ایشان خلاف اصل است می توان گفت که اجرای ثبت به ادعای ایشان توجه نمی کند و خانه مورد نظر قابل توقیف به نفع شماست وشوهر شما جهت اثبات این که خانه بهتر در شان و منزلت اوست باید یک دادخواست در دادگاه مطرح کند. و بعد از ثبت این دادخواست شما بعنوان خوانده دعوا می توانید از خود دفاع کنید و موسسه ما می تواند با تنظیم لایحه دفاعی تخصصی و حرفه ای برای شما در این خصوص در کنار شما باشد.

سوال من اینه که شوهرم دوتا خودرو شخصی خودش را مخفی کرده و پلیس میگه تا خودتون پیداشون نکنید مزایده گذاشته نمیشن. در این زمینه چه کار میتونم انجام بدم ؟

وقت بخیر
اگر شما از طریق اجرای ثبت نتوانستید به حق خود برسید می تواند مابقی مهریه را از طریق دادگاه مطالبه کنید و بعد از صدور رای مهریه و قطعی شدن ان ، اگر شوهر شما با وجود خودروهای که بنام ایشان ثبت شده است باز هم از پرداخت مهریه امتناع کند شما می تواند درخواست اعمال ماده ۳ قانون نحوی اجرای محکومیت های مالی را جهت حبس و بازداشت ایشان از دادگاه بخواهد.

اگر زن قبل از انکه حقوق مالی خود را دریافت کند، به ثبت طلاق و اجرای صیغه طلاق در دفتر خانه رسمی طلاق رضایت دهد، ایا می تواند مهریه و نفقه و اجرت المثل خود را از شوهر مطالبه کند؟

وقت بخیر
در پاسخ: در هرحال، مستفاد از قسمت اخر ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده، هرگاه زن بدون دریافت حقوق مذکور به ثبت طلاق رضایت دهد می تواند پس از ثبت طلاق برای دریافت این حقوق از طریق اجرای احکام دادگستری مطابق مقررات مربوط اقدام کند. و حقوق مالی خود را از زوجه مطالبه و دریافت کند.

در دوران عقد میزان تقسیط مهریه ای که در نظر گرفته می شود چه قدر است؟

وقت بخیر
اگر طلاق و مطالبه مهریه در دوران عقد باشد و نزدیکی نیز انجام نشده زن مستحق نصف مهریه تعیین شده در سند ازدواج است. حال با توجه به دادخواست اعسار ونیز میزان تمکن مالی مرد ،دادگاه پیش پرداخت و اقساط متناسب با درامد خواهان اعسار را تعیین می کند

آیا در دوران عقد زوجه می تواند هم مهریه و هم نفقه را درخواست کند ؟

مستفاد از ماده۱۰۸۲ قانون مدنی به مجرد وقوع عقد نکاح، زن مستحق مهریه می باشد و می تواند تمام مهریه را از مرد مطالبه کند چون الزام مرد به پرداخت مهریه ناشی از عقد نکاح بوده است .در مورد نفقه نیز مستفاد از ماده۱۱۰۶ قانون مدنی و نیز تبصره ماده ۵۳ قانون حمایت، زن در دوران عقد و قبل از نزدیکی نیز می تواند نفقه را از شوهر مطالبه کند.

اگر مهریه زوجه سکه باشد با فوت شوهر چه طور محاسبه می شود؟

وقت بخیر
مهریه یک الزامی بر عهده شوهر می باشد و در صورت فوت او ، زن می تواند مهریه را از اموال و ما ترک زوج مطالبه کند و در فرض سوال مهریه چون از نوع سکه می باشد باید عین سکه پرداخت شود ویا به نرخ روز محاسبه می شود.

با توجه به اینکه مهریه من طبق توافق تقسیط شده بود زوج چطور درخواست تعدیل و کسر اقساط کرده است؟

وقت بخیر
مستفاد از تبصره۲ ماده۱۱ قانون نحوی اجرای محکومیت های مالی ،هر زمان زوج که بتواند اثبات نماید که توان پرداخت اقساط مهریه را ندارد دادگاه میزان اقساط را کمتر می کند و در حال حاضر با توجه به افزایش تورم و قیمت کالاها ، امکان اینکه تعدیل اقساط توافقی پذیرفته شود زیاد است در فرض سوال، شما نیز می توانید در اعتراض به حکم دادگاه نخستین ، ثابت نمایید که ایشان توان پرداخت اقساط مورد توافق را دارد.

مشاوره حقوقی نفقه

دختر ۱۴ ساله ام با من زندگی میکنه آیا میتونم درخواست نفقه براش بدم یا حتما بعد از جدایی باید درخواست بدم؟

وقت بخیر
نفقه دختر تا زمانی که ازدواج نکرده بر عهده پدر است چه قبل از طلاق و چه بعد از طلاق. شما می توانید دادخواست و نیز شکواییه کیفری مطالبه نفقه اولاد را علیه شوهر مطرح کنید.

من به مدت ۵ سال ازدواج کردم و در این مدت تمام نفقه زنم را از جمله تمام امکانات و وسیله زندگی مشترک را برای او مهیا نمودم، سوال من این است که آیا وسایل و اشیایی که بعنوان نفقه به دادم را می توانم پس بگیرم؟

وقت بخیر
مالی که به عنوان نفقه و برای مصرف در اختیار زن قرار داده می شود و با استفاده کردن از بین می‌رود ملک زن می باشد‌ ولی در مورد اموالی که در برابر استفاده کردن باقی می ماند، دو حالت متصور است:
۱ ) اگر مال بعنوان هدیه بوده باشد مانند( هدایا ، لباس ، زیورهای زنانه) ملک زن است.
۲) در مورد مسکن و اثاث منزل مشترک ، زن تنها اذن انتفاع دارد و بعد از جدایی دو طرف ، زن هیچ حقی بابت آنها ندارد

شوهرم در ضمن عقد نکاح و در عقدنامه شرط کرده است که از پرداخت نفقه معاف است، و من نیز قبول کردم، آیا این شرط صحیح است؟ و آیا من می‌توانم علیه شوهر شکایت ترک انفاق کنم؟

وقت بخیر
الزام به انفاق از قواعد مربوط به نظم عمومی است و تکلیف مرد به دادن نفقه ناشی از حکم قانون بوده و قابل اسقاط به نظر نمی‌رسد و هر قرارداد مخالف آن خواه ضمن عقد باشد یا قبل از عقد یا بعد از آن ، باطل است. حتی اگر زوجه از لحاظ مالی متمکن و دارا باشد. پس در فرض سوال شما این شرط باطل بوده و شما می توانید علیه شوهرتان دادخواست حقوقی مطالبه نفقه ویا شکایت کیفری ترک انفاق در دادگاه مطرح نمایید.

شوهرم علیه من در دادگاه خانواده شکایت الزام به تمکین کرده است .حال در حکم دادگاه من بعنوان ناشزه معرفی شدم، معنی ناشزه چیست؟

وقت بخیر
نشوز یا ناشزه یعنی زنی که از وظایف زناشویی( زوجیت) بدون مانع مشروع (عذر موجه) امتناع کند.اصطلاح عدم تمکین و ناشزه بودن درپرونده های الزام به تمکینِ دادنامه های دادگاه خانواده، یعنی اگر ثابت شود زن ناشزه باشد مستحق نفقه نخواهد بود. بعبارتی نشوز مانع استقرار نفقه است.

مشاوره طلاق

سلام, ۴ روز پیش حکم طلاقم اومده اما نوشته تا ۴۵ روز اعتراض داره اگه شوهرم اعتراض بزنه چقدر طول می‌کشه دوباره حکم بیاد؟

وقت بخیر
طبق قانون رای طلاق در سه مرحله قابل رسیدگی است.
به این معنی که در مرحله بدوی رای صادر می شود این رای در مهلت ۲۰ روز قابل اعتراض در دادگاه تجدید نظر استان است و بعد از صدور رای از دادگاه تجدید نظر نیز در مهلت ۲۰ روز قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور می باشد.عملا بعد از صدور رای از دادگاه بدوی( خانواده) بعد از پایان مهلت ۴۲ روز از صدور قطعی می شود.
اگر شوهر تجدیدنظر خواهی کند ، مدت تقربیی بین ۳ الی ۶ ماه طول خواهد کشید تا رای دادگاه تجدیدنظر به شما ابلاغ شود.

در چه حالتی در طلاق خلع و مبارات، مرد حق رجوع از طلاق را دارد؟

وقت بخیر
در پاسخ می توان گفت: مادامی که زن در این نوع طلاق مطالبه عوض را از شوهر نکرده است (در اصطلاح حقوقی رجوع به عوض نکرده) طلاق بائن محسوب شده و شوهر حق رجوع به زن را ندارد اما اگر زن عوض را مطالبه کند، طلاق رجعی می‌شود و شوهر حق رجوع در ایام عده را به زن خواهد داشت.

بعد از اینکه حکم طلاقم را به علت سوء رفتار شوهرم از دادگاه گرفتم الان شوهرم تهدید می‌کند که با اعلام رجوع خود، طلاق را باطل می کند ایا گفته شوهرم درست است یا نه؟

وقت بخیر

اگر طلاقی که به درخواست زن صادر شده باشد، آیا با رجوع شوهر، اثر طلاق خنثی می شود؟
این مساله مورد اختلاف و قابل بحث است. اما باتوجه به نظر مشهور ازجمله نظر دکتر کاتوزیان ، دکتر حسین مهرپور ،دکتر سید حسین صفایی ، دکتر اسد الله امامی و نیز رویه محاکم ، طلاقی که به حکم دادگاه و به تعبیر روشن‌تر طلاقی که به درخواست زن و به موجب حکم دادگاه واقع شود را باید از نوع بائن دانست.
پس می توان گفت: در طلاقی که به درخواست زن، دادگاه خانواده حکم به طلاق صادر کرده باشد، شوهر در زمان عده حق رجوع ندارد، هرچند که ماهیت این نوع طلاق رجعی باشد.

من می خواهم نفقه خود را از شوهرم مطالبه کنم حالا به من گفته شده که من باید تمکین خود را ثابت کنم، آیا این درست است؟ و چه کسی عدم تمکین زوجه را باید اثبات کند؟

وقت بخیر
در پاسخ باید گفت که: اثبات عدم تمکین زوجه ( نشوز) بر عهده ی شوهر می‌باشد. یعنی در این حالت زن برای گرفتن نفقه نیازی به اثبات تمکین ندارد و برای مطالبه نفقه خوداز طریق دادگاه ، فقط کافی است دلیل رابطه زوجیت (اصل یا رونوشت برابر با اصل شده ی سند ازدواج ) را به دادگاه بدهد.

۱۰ سال از ازدواج ما گذشته و هنوز بچه دار نشدیم و با مراجعه به پزشک معلوم شد که مشکل از شوهر می باشد الان سوال من این است که ایا عقیم بودن مرد از عیوب موجب فسخ نکاح محسوب می شود؟

وقت بخیر
در پاسخ می توان گفت: مستفاد از ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی، عقیم بودن زوج را از موارد عسر و حرج معرفی می‌کند. و در صورتی که دادخواست فسخ نکاح به دلیل عقیم بودن طرف دیگر، به دادگاه خانواه تقدیم شود. ممکن است پرونده شما فسخ نکاح، با قرار رد دعوا مواجه شود. پس بهتر است قبل از هر اقدامی ، با وکیل دادگستری مشورت شود، وسپس از دادگاه خانواده تقاضای طلاق شود.

مراحل پرونده طلاق از جانب زوج چگونه است؟

وقت بخیر. در جواب می توان گفت: چون طلاق از اعمال حقوقی با تشریفات خاصی است . بعد از ثبت دادخواست صدور گواهی عدم امکان سازش ،در کلیه موارد درخواست طلاق، به جز طلاق توافقی، دادگاه باید به منظور ایجاد صلح و سازش موضوع را به داوری ارجاع کند. و در صورتی که سازش امکان پذیر نبود،دادگاه ضمن صدور گواهی عدم امکان سازش به امور مالی زوجه ازجمله مهریه ،نفقه،اجرت المثل ، شروط ضمن عقد و نیز تعیین تکلیف حضانت فرزندان رسیدگی می کند.

چند ماه از عروسی ما گذشته و الان متوجه شدم که شوهرم علایم جنون دارد چه راه کاری قانونی درباره این مسئله وجود دارد؟

وقت بخیر
جنون شوهر چه قبل از نکاح و چه بعد از آن عارض شود موجب خیار فسخ برای زن است.

در این خصوص ماده ۱۱۸۵ ق.م می گوید: » جنون … در مرد هرگاه بعد از عقد هم حادث شود موجب حق فسخ برای زن خواهد بود.« اما جنون زن طبق ماده  ۱۱۸۹ ق.م هنگامی موجب حق فسخ برای مرد است که عیب مزبور در هنگام عقد وجود داشته باشد.

حال با توجه به نکات بالا شما می بایست دادخواستی با خواسته فسخ نکاح به علت جنون و ارجاع امر به نظر کارشناسی( پزشک متخصص) به طرفیت شوهرتان تقدیم دادگاه خانواده کنید.

مشاوره حقوقی کیفری

آیا پس از دستور قاضی مبنی بر تکمیل تحقیقات توسط پلیس فتا بازهم قرار منع تعقیب تایید میشود؟

سوال:
سلام . پس از دستور قاضی( متهم شناسایی شود ) مبنی بر تکمیل تحقیقات توسط پلیس فتا ، و ارائه تحقیقات توسط پلیس فتا آیا بازهم قرار منع تعقیب تایید میشود ؟ ضمنا ارائه گزارش تحقیق از طرف دادسرا به دادگاه معمولا چقدر زمان میبرد پس از ارسال ؟

پاسخ:
اینکه قرار منع تعقیب صادره پس از تکمیل تحقیقات توسط پلیس فتا تایید شود یا خیر بسته به نتیجه تحقیقات و نظر بازپرس پرونده می باشد و زمان ارائه گزارش تحقیق از دادسرا به دادگاه در متن نامه ای که برای دادسرا ارسال می شود قید شده است.

آیا قسمتی از جزای نقدی قابل معافیت (تخفیف) می باشد ؟

سوال:
با سلام طی رای قطعی دادگاه ملزم به پرداخت جزای نقدی بدلیل حادثه رانندگی می باشم از واحد اجرائیات درخواست اعمال تخفیف در وجه را دارم لطفا راهنمایی فرمایید

پاسخ:
چنانچه محکوم علیه ظرف ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ احضاریه قاضی اجرای احکام کیفری برای پرداخت جزای نقدی حاضر شود ، قاضی اجرای احکام می تواند او را از پرداخت بیست درصد جزای نقدی معاف کند ، دفتر قاضی اجرای احکام کیفری مکلف است در برگه احضاریه محکوم علیه ، معافیت موضوع فوق را قید کند .

آیا میتوانم ازکسی که با سلاح سرد تهدید میکند شکایت کنم؟

سوال:
با سلام. شکایت از فردی که فحش ناموسی پیش خانواده داده است و اقدام به تهدید با سلاح سرد و قصد زدن چند نفره در قانون و در صورت شکایت قابل پیگیری و نتیجه بخش می باشد؟ لازم به ذکر است بنده به دلیل غریب بودن در شهر دیگر هیچ گونه شهودی هم ندارم.ممنون میشم جواب بدید.

پاسخ:
برای بیگیری شکایتتون باید با استهشادیه شهود و گزارش کلانتری یا پیام های انتقالی شکایتتون رو مطرح کنید

کتک زدن از طرف شوهر چگونه ثابت کنم؟

سوال:
۱۰سالی است که زندگی میکنیم و از دوران عقد تفاهم نداشتیم ولی با اسرار خانواده ها تا امروز مانده ایم با وجود یک فرزند او در دوران بارداری با زنی رابطه داشت که شوهرش زندان بود ونمیدانم این رابطه تا چه حدی بوده باوجود اتفاقاتی مثل برشکستگی من خودم سرکار هستم واز حقوق خودم خرج میکنم حتی گاهی برای خانه کتک میزند و حرف های بد با این وجود چکار کنم

پاسخ:
اگر ضرو جرحی صورت گرفته میتوانید شکایت کنید و گواهی پزشکی قانونی را بگیرید. ولی با یکبار نامه پزشکی قانونی نمیتوانید طلاق یکطرفه بگیرید. مگر چند نامه داشته باشید از پزشکی قانونی . رابطه نامشروع هم اگر برای چند سال پیش بوده قابلیت اثبات ندارد.

مشاوره حقوقی تصرف عدوانی

شخصی زمین متعلق به بدرم را تصرف کرده و اصلا سند نداشته میتونم اقدام قضایی انجام دهم ؟

لازمه‌ی طرح دعاوی تصرف عدوانی این است که خواهان بتواند تصرفِ گذشته یعنی در اختیار داشتنِ عملیِ مال را ثابت کند، همچنین باید ثابت کند که اولا خوانده بعد از وی در ملک وی تصرف کرده و ثانیا این تصرف عدوانی و غیرقانونی بوده است. خواهان نیازی به ارائه‌ی دلایل مالکیت ندارد و حتی اگر سند مالکیت هم ارائه دهد این سند صرفا می‫تواند نشان دهنده‌ی سبق تصرف وی باشد در واقع دادگاه در دعوای تصرف و بررسیِ ذی‌حق بودن متصرف اصلا در بحث مالکیتِ متصرف ورود نمی‫کند دلیل این مقرره آن است که غالبا متصرف قانونی همان مالک واقعی است.

آیا ورود به زور زوجه به منزل زوج ورود به عنف است؟

در صورتیکه اثبات کنید که زمان ورود به منزل ایشان با رضایت و به جهت صحبت بوده است ورود به عنف هم رد خواهد شد.

آیا بعد از چند سال میتوان از فردی اجرت المثل ایام تصرف را گرفت؟

سوال:
با سلام و احترام بنده و برادرم یک خانه داریم که من در این خانه از سال ۹۱ که ایشان برای ادامه درسش به خارج از ایران رفت زندگی کردم. روزی که از ایران می رفتند ایشان به طور شفاهی به من گفتند که تو بشین در منزل تا من وقتی اومدم خانه ها را فروخته و سهم خود را دریافت می کنیم. در این مدت ۵ سال همواره شفاهی می گفتند که تو فعلا بشین. حالا بعد ۵ سال پیام دادند که اجرت المثل این ۵ سال رو میخوام. حالا نمی دونم چکار کنم؟ از طرفی گفتن که امسال هم نمیان و سال بعد میان و همه این ۶ سال را از من می گیرند. من میگم بیا خونه هارو بفروشیم میگن من نمیام. حالا من چکار کنم؟

پاسخ:
شما میتوانید اعلام کنید که ایشان خودشان به صورت کاملا شفاهی به شما اعلام کرده اند که میتوانید از ملک استفاده کنید و عدم انعقاد قرارداد اجاره و یا مطالبه اجرت المثل در سال های گذشته دال بر ادعای شما میباشد.

آیا می توانم از همسایه‌ای که پارکینگ بنده رو تصرف کرده است شکایت کنم؟

استشهادیه ای از همسایه ها تهیه کرده و با استناد به آن تحت عنوان تصرف عدوانی و ایجاد مزاحمت از شخص مورد نظر شکایت نمایید.