آیین نامه اجرایی نحوه ثبت اعتراض به گزارش های اعتباری به استناد جزء (۵-۵-۳) بند “ب” ماده (۲) و بند (ب) ماده (۴۶) قانون تأمین مالی تولید و زیر ساخت ها مصوب ۱۴۰۲
به گزارش وکلاپرس، هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۴/۳/۱۱ به پیشنهاد شورای ملی تأمین مالی موضوع نامه شماره ۸۰/۲۳۲۱۷ مورخ ۱۴۰۴/۲/۱۶ وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد جزء (۵-۵-۳) بند “ب” ماده (۲) و بند (ب) ماده (۴۶) قانون تأمین مالی تولید و زیر ساخت ها مصوب ۱۴۰۲، آیین نامه اجرایی “نحوه ثبت اعتراض به گزارشهای اعتباری” را به شرح زیر تصویب کرد:
آیین نامه اجرایی نحوه ثبت اعتراض به گزارشهای اعتباری
ماده ۱– در این آیین نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
- قانون: قانون تأمین مالی تولید و زیر ساخت ها مصوب ۱۴۰۲.
- شورا: شورای ملی تأمین مالی موضوع بند (الف) ماده (۲) قانون.
- مرکز: مرکز تسهیل تأمین مالی تولید وزارت امور اقتصادی و دارایی.
- پایگاه های داده ملی: پایگاههای داده و اطلاعات پایه موضوع ماده (۱۰) قانون مدیریت داده ها و اطلاعات ملی مصوب ۱۴۰۱.
- پایگاه داده اعتباری: پایگاه داده اعتباری کشور موضوع تبصره (۴) بند (ب) ماده (۲) قانون.
- آیین نامه تاسیس: آیین نامه نحوه تأسیس و فعالیت شرکت های اعتبار سنجی، موضوع جزء (۱-۵-۳) بند (ب) ماده (۲) قانون.
- اطلاعات مکمل: موضوع بند (۹) ماده (۱) آیین نامه تأسیس.
- امتیاز اعتباری: موضوع بند (۱۲) ماده (۱) این نامه تأسیس.
- گزارش اعتباری: موضوع بند (۱۳) ماده (۱) آیین نامه تأسیس.
- شرکتهای اعتبار سنجی: موضوع بندهای (۱۵) و (۱۶) ماده (۱) آیین نامه تأسیس.
- استفاده کنندگان: موضوع بند (۱۷) ماده (۱) آیین نامه تأسیس.
- مشتری: موضوع بند (۱۸) ماده (۱) آیین نامه تأسیس.
- تأمین کنندگان اطلاعات: موضوع بند (۲۰) ماده (۱) آیین نامه تأسیس.
- اعتراض: درخواست مشتری یا وکیل با نماینده قانونی وی برای رسیدگی به شکایت ایشان از گزارش اعتباری ارائه شده توسط شرکتهای اعتبار سنجی.
- درگاه: درگاهی که شرکتهای اعتبار سنجی بر روی سامانه خود جهت رسیدگی به اعتراض مشتری، ایجاد می نمایند.
ماده ۲- شرکت های اعتبار سنجی موظفند به منظور ثبت و رسیدگی به اعتراض مشتریان درگاه را حداکثر ظرف دو ماه پس از آغاز فعالیت شرکت، به گونه ای طراحی، اجرا و بهره برداری نمایند که مشتریان معترض بتوانند کلیه فرآیندهای اعتراض شامل ثبت اعتراض تا حصول نتیجه نهایی را به صورت غیر حضوری و برخط، ثبت و رهگیری نمایند.
تبصره ۱- شرکت های اعتبار سنجی موظفند به هر گزارش اعتباری یک شناسه (کد) یکتا اختصاص دهند.
تبصره ۲- نحوه ثبت اعتراض و فرصت یک ماهه جهت اعتراض باید در متن گزارش اعتباری قید شود.
ماده ۳- وظیفه بررسی صحت اطلاعات مندرج در گزارش اعتباری بر عهده مشتری است. در صورت وجود هرگونه عدم مطابقت در اطلاعات گزارش اعتباری، مشتری، وکیل و یا نماینده قانونی وی می تواند حداکثر ظرف یک ماه پس از تاریخ صدور گزارش اعتباری، با ارائه شناسه (کد) یکتای گزارش مذکور نسبت به ثبت اعتراض در درگاه اقدام نماید.
تبصره ۱- مشتری صرفاً می تواند نسبت به اطلاعات گزارش اعتباری، اعتراض خود را ثبت نماید. این موضوع باید در متن گزارش اعتباری قید شود.
تبصره ۲- در صورتی که مشتری مبادرت به تسویه تسهیلات غیرجاری، رفع سوء اثر از چک برگشتی با رفع سوماتر از سایر اقلام موثر در نمره اعتباری نماید، حداکثر زمان مورد نیاز برای به روز رسانی اطلاعات مذکور توسط شرکت اعتبار سنجان (۱۰) روز کاری از تاریخ اصلاح اقلام مذکور میباشد. این موضوع باید در متن گزارش اعتباری قید شود.
تبصره ۳- در صورت درخواست مشتری، استفاده کنندگان موظفند یک نسخه از گزارش اعتباری دریافت شده را بدون دریافت وجه در اختیار وی قرار دهند. این موضوع باید در متن توافق نامه همکاری میان شرکتهای اعتبار سنجی و استفاده کنندگان درج و در گزارش اعتباری نیز قید شود.
ماده ۴- شرکتهای اعتبار سنجی موظفند در صورت ثبت اعتراض توسط مشتری، حداکثر ظرف (۱۳) روز کاری از زمان ارائه اعتراض نسبت به بررسی آن و اعلام نتیجه اقدام نمایند.
ماده ۵- رسیدگی به اعتراض مشتری توسط شرکتهای اعتبار سنجی محدود به حوزه کاری آن شرکت ها بوده و در صورتی که نتیجه رسیدگی به اعتراض، مبین قصور آن شرکت ها باشد. مکلفند نسبت به اصلاح گزارش اعتباری حداکثر ظرف (۴) روز کاری (مطابق با نتیجه رسیدگی به اعتراض) اقدام نمایند.
ماده ۶- در صورتی که نتیجه رسیدگی به اعتراض، حاکی از عدم صحت یا عدم تطابق اطلاعات مندرج در گزارش اعتباری باشد. شرکتهای اعتبار سنجی موظفند نتیجه را منظم به مستندات ارائه شده از سوی مشتری جهت اصلاح به تأمین کنندگان اطلاعات مربوط ارسال نمایند.
تبصره ۱- تامین کنندگان اطلاعات موظفند ظرف حداکثر (۵) روز کاری پس از دریافت گزارش اعتراض از شرکتهای اعتبار سنجی، نسبت به بررسی اعتراض و در صورت لزوم اصلاحافلام اطلاعاتی مورد نظر اقدام نموده و نتیجه اقدامات صورت گرفته را به شرکت اعتبار سنجی مربوط ارسال نمایند. در صورت عدم اقدام مقتضی توسط تامین کنندگان اطلاعات، جهت اعمال تبصره (۴) بند (ب) ماده (۲) قانون به مراجع ذی صلاح قضایی معرفی خواهند شد.
تبصره ۲- دارندگان اطلاعات مکمل موظفند حداکثر ظرف (۳) روز کاری پس از دریافت گزارش اعتراض از شرکت های اعتبارسنجی، نسبت به بررسی اعتراض و در صورت لزوم اصلاح اقلام اطلاعاتی مورد نظر اقدام نموده و نتیجه ی اقدامات صورت گرفته را به شرکت اعتبار سنجی مربوط ارسال نمایند. در صورت عدم اقدام مقتضی توسط تامین کنندگان اطلاعات جهت اعمال تبصره (۴) بند (ب) ماده (۲) قانون به مراجع ذی صلاح قضایی معرفی خواهند شد.
تبصره ۳- در صورتی که نتیجه رسیدگی به اعتراض منجر به اصلاح اطلاعات از سوی تامین کنندگان اطلاعات و با دارندگان اطلاعات مکمل گردد، شرکتهای اعتبار سنجی مکلفند گزارش اعتباری مشتری را حداکثر ظرف (۳) روز کاری و پس از استعلام از پایگاه داده اعتباری با پایگاه های داده ملی اصلاح نمایند.
ماده ۷- در صورت رد اعتراض مشتری و یا عدم ارسال پاسخ ظرف مهلت مقرر توسط شرکتهای اعتبار سنجی، مشتری میتواند موضوع را همراه با اسناد و مدارک به ترتیب دال بر عدم صحت نتیجه نهایی فرایند رسیدگی به اعتراض و یا عدم ارسال پاسخ ظرف مهلت مقرر، جهت رسیدگی به مرکز منعکس کند. در صورت احراز تخلف شرکتهای اعتبار سنجی از سوی شورا، حسب مورد یک یا چند سوژه از اقدامات نظارتی تعیین شده در آیین نامه جزء (۷-۵-۳) بند (ب) ماده (۲) قانون، در مورد آن شرکت اعمال خواهد شد.
ماده ۸- در صورتی که پس از بررسی اعتراض مشتری مطابق با مفاد این آیین نامه، نمره اعتباری و گزارش اعتباری مشتری تغییر پیدا کند، شرکتهای اعتبار سنجی موظفند گزارش اعتباری اصلاح شده را به صورت رایگان، برای همه استفاده کنندگانی که طی مدت ثبت اعتراض مشتری تا حصول نتیجه نهایی در خصوص مشتری معترض از شرکتهای اعتبار سنجی استعلام نموده اند، ارسال نمایند.
ماده ۹- شرکتهای اعتبار سنجی موظفند گزارشها و دسترسی های برخط مورد تأیید شورا را که توسط مرکز به آنها ابلاغ خواهد شد در درگاه پیاده سازی و اجرا نمایند.
ماده ۱۰- از زمان لازم الاجرا شدن این آیین نامه، ماده (۲۰) آییننامه نظام سنجش اعتبار موضوع تصویب نامه شماره ۳۹۱۵۱/ت۵۵۵۲۹۶ ه مورخ ۱۳۹۸/۴/۴ لغو میشود.
بیشتر بخوانید