وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای استان خوزستان

۳ خرداد ۱۴۰۴

ابطال بعضی مواد آیین‌نامه نظام رتبه‌بندی معلمان

به نقل از اختبار – ابطال تبصره ۴ ماده ۴، ماده ۵ و ماده ۲۱ آیین نامه اجرایی قانون نظام رتبه بندی معلمان توسط هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شماره دادنامه: ۱۴۰۴۳۱۳۹۰۰۰۰۰۳۰۰۶۲۶
تاریخ دادنامه: ۱۴۰۴/۲/۹
شماره پرونده: ۰۲۰۰۲۷۷ به همراه ۴۵ فقره لفی
مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری

شاکیان: خانم ها و آقایان……

طرف شکایت: ۱- هیات وزیران ۲- وزارت آموزش و پرورش

موضوع شکایت و خواسته: ابطال تبصره ۴ ماده ۴، (اصلاحی (۱۴۰۱/۵/۹) ماده ۵ (مصوب ۱۴۰۱/۳/۱۸) و ماده ۲۱ (اصلاحی (۱۴۰۱/۵/۹) از آیین نامه اجرایی قانون نظام رتبه بندی معلمان (موضوع تصویب نامه های شماره /۵۹۴۲۶ت ۵۹۷۹۴هـ مورخ ۱۴۰۱/۴/۱۲ و /۸۱۸۴۳ت ۶۰۱۵۱هـ موضوع ۱۴۰۱/۵/۱۵ هیات وزیران)

بیشتر بخوانید

متن مصوبه مورد شکایت

” مصوبه شماره /۵۹۴۲۶ت ۵۹۷۹۴هـ مورخ ۱۴۰۱/۴/۱۲ هیات وزیران

تصویب نامه هیات وزیران

وزارت آموزش و پرورش – سازمان برنامه و بودجه کشور

سازمان اداری و استخدامی کشور

هیات وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۳/۱۸ به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش (با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری استخدامی کشور و دو نفر از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر) و به استناد ماده (۹) قانون نظام رتبه بندی معلمان- مصوب ۱۴۰۰- آیین نامه اجرایی قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین نامه اجرایی قانون نظام رتبه بندی معلمان

ماده ۴- مشمولین در مرحله استقرار، با در نظر گرفتن امتیازات مندرج در جداول زیر سنجش و ارزیابی شده و براساس امتیازات کسب شده در یکی از رتبه های پنجگانه قرار خواهند گرفت.

تبصره ۴- در ارزیابی شایستگی های عمومی مطابق بند (۳-۱) ماده (۲) قانون، مجموعه‌ای از صفات و ویژگی‌های شخصیتی فرد شامل باورها، نگرش ها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزش و پرورش کشور که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده می‌کند و پایبندی فرد را به ارزش های اسلامی و انقلاب اسلامی، قوانین و مقررات آشکار می‌سازد، معیار بررسی خواهد بود. هیات های ممیزه جهت احراز این دسته از شایستگی ها در طول خدمت مشمولین مکلف به استعلام از مراجع ذی صلاح قانونی هستند.

ماده ۵- مشمولانی که پس از ارزیابی نخست، حداقل امتیاز لازم برای احراز رتبه آموزشیار معلم را کسب ننمایند، از تاریخ عدم احراز رتبه، برای مدت یک سال به آنها فوق العاده رتبه آموزشیار معلمی پرداخت خواهد شد. این دسته از مشمولان می‌توانند در فرصت یک ساله با کسب امتیاز لازم و ارزیابی مجدد در یکی از رتبه‌ها قرار گیرند.

تبصره ۱- شرط برقراری فوق العاده رتبه‌بندی برای هر یک از رتبه‌ها و همچنین شرط احراز هر یک از آنها، کسب حداقل امتیاز مربوط به شایستگی های عمومی همان رتبه مندرج در جدول شماره (۳) خواهد بود.

تبصره ۲- تمامی افراد جدیدالاستخدام (به استثنای متعهدین خدمت و سایر مشمولین دارای قانون خاص) به صورت پیمانی به کارگیری خواهند شد و تبدیل وضعیت آنها منوط به کسب امتیازات رتبه مربی معلم و با رعایت سایر قوانین مربوط خواهد بود و ارزیابی آنها صرفاً پس از دو دوره ارزیابی سالانه صورت می‌پذیرد.

ماده ۲۱- در اجرای ماده (۸) قانون، وزارت هر سه سال یکبار موظف به ارزیابی مجدد است و چنانچه افراد مشمول در ارزیابی مجدد، حداقل امتیاز لازم برای کسب رتبه فعلی را کسب ننمایند، با توجه به امتیازات مکتسبه به رتبه‌های پایین تر تنزل می‌یابند و در این صورت در نوبت اول موظف به طی دوره بازآموزی در مراکز آموزشی وابسته به وزارت خواهند بود. تنزل رتبه در نوبت دوم منجر به خروج از مشاغل طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمین خواهد شد.

– معاون اول رییس جمهور

مصوبه شماره /۸۱۸۴۳ت ۶۰۱۵۱هـ مورخ ۱۴۰۱/۵/۱۵ هیات وزیران

تصویب نامه هیات وزیران

وزارت آموزش و پرورش – سازمان برنامه و بودجه کشور

سازمان اداری و استخدامی کشور

هیات وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۵/۹ به پیشنهاد شماره ۴۸۶۴۵/۷۳۱۷۵ مورخ ۱۴۰۱/۵/۳ معاونت حقوقی رییس جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

آیین نامه اجرایی قانون نظام رتبه بندی معلمان موضوع تصویب نامه شماره /۵۹۴۲۶ت ۵۹۷۹۴هـ مورخ ۱۴۰۱/۴/۱۲ به شرح زیر اصلاح می شود:

۵- در تبصره (۴) ماده (۴)، بعد از عبارت «قانونی هستند.» عبارت «مراجع مزبور مکلفند ظرف مهلت بیست روز تقویمی پاسخ لازم را ارسال نمایند. در غیر این صورت هیات های ممیزه از طرق قانونی، مجاز به ارزیابی خواهند بود.» الحاق و تبصره (۵) ماده یاد شده حذف می شود.

۹- در ماده (۲۱)، عبارت «مشاغل طرح طبقه بندی مشاغل معلمین» به عبارت «رسته آموزشی و فرهنگی (مشاغل طرح طبقه بندی مشاغل معلمین)» اصلاح می شود.- معاون اول رییس جمهور”

هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۴۰۴/۱/۱۹ با حضور رییس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رای مبادرت کرده است.

رای هیات عمومی

الف. اولاً با توجه به این که وضعیت معلم در بدو استخدام از مراجع ذی صلاح قانونی استعلام می‌گردد، لذا مکلف نمودن هیات های ممیزه جهت احراز شایستگی های عمومی فرد از مراجع ذی صلاح قانونی فاقد وجاهت قانونی است و به موجب جزء ۲ بند (الف) ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران دولت مکلّف شده برای ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت نظام رتبه‌بندی معلمان را تهیه نماید و نظام پرداخت ها را براساس تخصص با شایستگی ها و عملکرد رقابتی مبتنی بر نظام رتبه‌بندی معلمان و مهندسی نیروی انسانی مستقر نماید و در این قانون و قانون نظام رتبه‌بندی معلمان که مستند وضع مقرره مورد شکایت است، حکمی درخصوص استعلام از مراجع ذی صلاح قانونی وجود ندارد. ثانیاً با توجه به این که به موجب ماده ۷ قانون نظام رتبه‌بندی معلمان در اجرای صحیح نظام رتبه‌بندی، هیات های ممیزه تشکیل شده و در ترکیب هیات‌های ممیزه نماینده‌ای ازحراست حضور دارد، در نتیجه مکلف کردن هیات های ممیزه جهت احراز شایستگی های عمومی افراد از مراجع ذی صلاح فاقد مبنای قانونی است. با عنایت به مراتب فوق، تبصره ۴ ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی قانون نظام رتبه‌بندی معلمان (اصلاحی ۱۴۰۱/۵/۹) خلاف قانون و خارج از حدود اختیار است و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و مواد ۱۳ و ۸۸ قانون دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ از تاریخ تصویب ابطال می‌شود.

ب. براساس ماده ۳ قانون نظام رتبه‌بندی معلمان مقرر شده است که معلمان برمبنای شایستگی های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای و تجربه خود در رتبه‌های پنج گانه به ترتیب آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار می‌گیرند و ماده ۵ مقرره مورد شکایت که در آن این فرض متصور است که معلم ممکن است در هیچ یک از رتبه‌های مذکور قرار نگیرد، با ماده ۳ قانون نظام رتبه‌بندی معلمان مغایرت دارد و از این حیث که مجوز پرداخت فوق العاده رتبه آموزشیار معلم را به فردی که امتیاز لازم را برای رتبه مذکور به دست نیاورده اعطا می‌نماید، فاقد مبنای قانونی است و بر همین اساس ماده ۵ آیین‌نامه اجرایی قانون نظام رتبه‌بندی معلمان مصوب ۱۴۰۱/۳/۱۸ به دلیل مغایرت با قانون مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و مواد ۱۳ و ۸۸ قانون دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ از تاریخ تصویب ابطال می‌شود.

ج. براساس ماده ۸ قانون نظام رتبه‌بندی معلمان مصوب ۱۴۰۰/۱۲/۱۵: «معلمانی که امتیازات لازم را برای ارتقاء به یکی از رتبه‌های موضوع این قانون کسب نموده‌اند، هر سه سال یک بار مجدداً مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. چنانچه در ارزیابی مجدد امتیاز لازم را برای حفظ رتبه خود کسب ننمایند، با توجه به امتیازبندی مکتسبه به رتبه‌های پایین تر تنزل می‌یابند. دو بار تنزل رتبه، موجب خروج از رسته آموزشی و فرهنگی می‌گردد.» با توجه به حکم قانونی مذکور، ماده ۲۱ آیین‌نامه اجرایی قانون نظام رتبه‌بندی معلمان (اصلاحی ۱۴۰۱/۵/۹) که متضمن پیش‌بینی دوره بازآموزی در مؤسسات وابسته به آموزش و پرورش برای معلمانی است که حداقل امتیاز لازم را برای کسب رتبه فعلی کسب ننمایند، به دلیل مغایرت با قانون مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و مواد ۱۳ و ۸۸ قانون دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ از تاریخ تصویب ابطال می‌شود. / احمدرضا عابدی- رییس هیات عمومی دیوان عدالت اداری

بیشتر بخوانید

مشاوره آنلاین و رایگان موسسه حقوقی نوران وکیل

خدمات
×

فهرست دسترسی سریع