بخشنامه مهم دیوان عدالت اداری: رسیدگی به اعم از شکایات و اعتراضات کارفرمایان درباره حق بیمه و اعلام بدهی بدواً در صلاحیت سازمان تامین اجتماعی است نه دیوان عدالت اداری
معاون دیوان عدالت اداری با صدور بخشنامهای اعلام کرد که رسیدگی به اعتراضات کارفرمایان نسبت به حق بیمه و خسارات تعیینشده توسط سازمان تأمین اجتماعی، ابتدا باید در خود این سازمان بررسی شود و امکان طرح مستقیم دعوا در شعب دیوان عدالت اداری وجود ندارد.
در این بخشنامه، که خطاب به معاونین فناوری اطلاعات و برنامهریزی دادگستریهای سراسر کشور صادر شده، به رأی وحدت رویه شماره ۱۴۰۴۳۱۹۰۰۰۰۵۸۱۳۲۴ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری (مورخ ۶/۳/۱۴۰۴) استناد شده است. بر اساس این رأی، شکایات مربوط به میزان حق بیمه و خسارات تعیینشده توسط سازمان تأمین اجتماعی، پیش از بررسی در هیأت تشخیص مطالبات این سازمان، قابل طرح مستقیم در دیوان عدالت اداری نیست.
در بخشنامه تأکید شده است که برای جلوگیری از تحمیل هزینه به دستگاه قضایی و شهروندان، تسریع در پاسخگویی و پیشگیری از سرگردانی افراد، دفاتر خدمات الکترونیک قضایی باید ذینفعان را راهنمایی کنند تا ابتدا اعتراضات خود را در سازمان تأمین اجتماعی پیگیری کنند.
بیشتر بخوانید