سازمان تأمین اجتماعی با الحاق “بخش هفدهم” به دستورالعمل اجرایی هیأتهای تشخیص مطالبات، شیوه جدید رسیدگی به اعتراضات کارفرمایان به میزان حق بیمه و خسارات تعیینشده را ابلاغ کرد.
این اقدام در پی رأی وحدت رویه شماره ۵۸۱۳۲۴ مورخ ۱۴۰۴/۰۳/۰۶ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری صورت گرفته است. بر اساس این رأی، رسیدگی به شکایات کارفرما به میزان حق بیمه و خسارت تعیین شده از طرف سازمان تامین اجتماعی، قبل از طرح موضوع و صدور رأی از ناحیه هیأت تشخیص مطالبات، قابل طرح به صورت مستقیم در شعب دیوان عدالت اداری نخواهد بود.
بیشتر بخوانید
- همه چیز درباره قرارداد کار(کارفرماها با کارگرها)
- نمونه لایحه دفاعی کارگر به هیات تشخیص اداره کار
- موارد اخراج غیرقانونی کارگر
مفاد بخشنامه جدید به شرح زیر است:
- سازمان تأمین اجتماعی در موارد اعتراض کارفرمایان به اعلام بدهی و خسارات مربوط به حق بیمه، در هر صورت مکلف به طرح اعتراض کارفرما در هیأتهای تشخیص مطالبات است.
- هیأتهای تشخیص مطالبات نیز مکلف به رسیدگی، صدور رأی و ابلاغ آن هستند.
- آرای این هیأتها بر اساس بند ۲ ماده ۱۰ قانون دیوان عدالت اداری قابل اعتراض در شعب دیوان عدالت اداری است.
نحوه رسیدگی به اعتراض کارفرما پس از قطعیت بدهی:
- در صورت اعتراض کارفرما خارج از مهلت سی روزه ماده ۴۲ قانون تأمین اجتماعی، شعب مکلفند موضوع را در هیأت بدوی تشخیص مطالبات مطرح کنند.
- هیأت بدوی موظف است وضعیت صحت ابلاغ یا وجود معاذیر موجه قانونی را بررسی و سپس نسبت به پذیرش اعتراض برای رسیدگی ماهوی یا صدور قرار رد اعتراض اقدام نماید.
- پیش از ارسال پرونده به هیأت بدوی، شعب اجرایی مکلفند نظر کمیته ابلاغ را اخذ کنند.
- در صورت محرز شدن عدم ابلاغ صحیح، شعبه مربوطه موظف است پیش از ارسال پرونده به هیأت، بدهی را مجدداً به کارفرما ابلاغ نماید.
- در صورت ابلاغ صحیح بدهی و اعتراض خارج از مهلت کارفرما، هیأت بدوی باید دلایل رد اعتراض را به صورت مستدل و مستند در قرار صادره تبیین کند.
- رأی یا قرار رد اعتراض صادره از سوی هیأت بدوی، از سوی سازمان و کارفرما قابل اعتراض در هیأت تجدید نظر تشخیص مطالبات است.
- اعتراض کارفرما تا زمان صدور رأی هیأت تشخیص مطالبات مبنی بر تجدید محاسبه، مانع از پیگیری مطالبات سازمان نخواهد بود.
حقوقی تایمز
