وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای استان خوزستان

۵ مرداد ۱۴۰۴

سوالات متداول کار با سامانه سهیم

سامانه سهیم ثبت احوال، عنوان سامانه ای است که توسط سازمان ثبت احوال، با اهدافی نظیر تحقق نظام هویت معتبر در فضای مجازی و دسترسی اینترنتی به اطلاعات سببی و نسبی و شجره نامه شهروندان ایرانی، راه اندازی شده و ثبت نام و ورود به درگاه سایت آن، از طریق جستجوی آدرس sahim.sabteahval.ir و احراز هویت در آن می باشد.

به گزارش وکلاپرس، طبق قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، از ابتدای مرداد ۱۴۰۴، کلیه درخواستهای صدور گواهی انحصار وراثت صرفاً از طریق سامانه سهیم (سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان) به نشانی https://sahim.sabteahval.ir  انجام می شود.

در این سامانه، که زیر نظر سازمان ثبت احوال کشور فعالیت می ‌کند، تنها یک‌ بار ثبت ‌نام و احراز هویت کافی است تا افراد بتوانند در سایر سامانه‌ های دولتی و محیط ‌های دیجیتال به‌ راحتی هویت خود را تایید کنند و خدمات سریع ‌تری دریافت نمایند. این سامانه با هدف حذف نیاز به ارائه مدارک هویتی به‌ صورت فیزیکی یا در فضای مجازی راه ‌اندازی شده و از طریق احراز هویت برخط توسط سازمان ثبت احوال، اطلاعات کاربران را محرمانه و حریم خصوصی آنان را حفظ می ‌کند.

دسترسی به اطلاعات سببی و نسبی شهروندان ایرانی، از طریق گزینه پایگاه اطلاعات خانواده، پس از ورود به درگاه سایت، ثبت نام و احراز هویت در سامانه هدا، در دسترس متقاضیان خواهد بود و علاه بر این، خدمات دیگری، در خصوص انتخاب نام یا کارت ملی هوشمند نیز از طریق سامانه، به متقاضیان، ارائه می گردد.

کاهش جرایم سایبری، جلوگیری از سو استفاده‌ های ناشی از هویت جعلی و دسترسی ۲۴ ساعته به خدمات هویتی، از مزایای کلیدی این سامانه است. همچنین، با راه‌ اندازی این سامانه، فرآیند ارائه خدمات دولتی و خصوصی در فضای آنلاین سریع ‌تر و امن ‌تر شده و ریسک ‌های مرتبط با تبادل اطلاعات هویتی کاهش می ‌یابد.

سامانه سهیم ثبت احوال از طریق آدرس sahim.sabteahval.ir در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

امکانات سامانه سهیم (سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان):

  • ثبت نام کارت ملی هوشمند
  • صدور شناسنامه مجدد (تعویض و المثنی)
  • پایگاه اطلاعات خانواده
  • انتخاب نام نوزاد
  • تغییر نشانی
  • مدارک پیدا شده
  • رونوشت وفات ایرانیان
  • سامانه تعاملی نام
  • صدور شناسنامه نوزاد
  • صدور گواهی تجرد
  • رونوشت وفات افراد خارجی
  • ثبت ازدواج با اقرارنامه
  • آمار
  • هیئت حل اختلاف
  • کمیسیون تشخیص سن
  • صدور پروانه ارائه خدمات ثبت احوال (اشخاص حقیقی)
  • صدور پروانه ارائه خدمات ثبت احوال (اشخاص حقوقی)
  • صدور گواهی نامه مدیر فنی دفاتر پیشخوان
  • رونوشت ازدواج و طلاق ایرانیان خارج از کشور
  • پیگیری
  • پیشخوان ارباب رجوع (ثبت و پیگیری مکاتبات)

سوالات متداول سامانه سهیم (سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان)

سوالات عمومی:

۱. تعرفه خدمات سازمان ثبت احوال را در کجا می توان جستجو کرد؟

هموطن گرامی جهت مشاهده تعرفه خدمات سازمان ثبت احوال در منوی اصلی سایت لینک تعرفه خدمات را مشاهده نمایید.

۲. ساعت کار سازمان ثبت احوال چگونه است؟

ساعت کار سازمان ثبت احوال شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸:۱۵ الی ۱۶:۱۵ می باشد.

۳. تلفن های تماس سازمان ثبت احوال

شماره تلفن های ۶۶۷۱۰۲۷۰ – ۶۶۷۴۲۸۷۶

۴. ساکن شیرازهستم کارت ملی‌ام بسرقت رفته. چگونه المثنی دریافت کنم.

به ادارات ثبت احوال مراجعه نمایید.

سوالات کارت هوشمند ملی

۱. من در حال حاضر کارت ملی خود را دریافت نکرده یا کارت ملی موقت دارم، آیا می توانم برای دریافت کارت هوشمند ملی اقدام کنم؟

در صورتیکه واجد شرایط باشد با مراجعه به سایت پیش ثبت نام کارت هوشمند و تکمیل اطلاعات اقدام نمایید.

۲. آیا با دریافت کارت هوشمند ملی، شماره ملی جدید برای من در نظر گرفته خواهد شد؟

خیر. شماره ملی هر فرد عددی منحصر به فرد و ثابت بوده که با تعویض کارت، تغییر نخواهد کرد.

۴. در هنگام ثبت نام، بخشی از اطلاعات را به اشتباه وارد کرده ام، آیا امکان تصحیح اطلاعات وجود دارد؟

در صورت درج اشتباه اطلاعات از قبیل شماره ملی، تاریخ تولد و سریال شناسنامه، در هنگام ثبت نام، با مراجعه “ویرایش ثبت نام قبلی” و وارد کردن شماره ملی و تاریخ تولد، امکان ویرایش اطلاعات برای متقاضی وجود خواهد داشت و در مورد اصلاح سایر اقلام اطلاعاتی درخواست بایستی در دفتر مربوطه ابطال شود تا امکان ویرایش مجدد فراهم گردد.

۵. در هنگام ثبت نام، تمامی اطلاعات را مطابق با مدارک هویتی خود-شناسنامه و کارت ملی- وارد کرده ام. پس از انجام پیش ثبت نام، برای رهگیری به وب سایت مراجعه و پیامی مبنی بر عدم مطابقت اطلاعات وارد شده با اطلاعات موجود در بانک اطلاعات هویتی ثبت احوال دریافت کرده ام. برای رفع این مشکل چه کاری باید انجام دهم؟

پس از اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده مطابق مدارک هویتی جهت بررسی و رفع مشکل با در دست داشتن مدارک هویتی و شماره پیگیری پیش ثبت نام به نزدیکترین اداره ثبت احوال مراجعه نمایید.

۶. برای تکمیل ثبت نام در دفتر پیشخوان نوبت گیری کرده ام، اما به دلایلی موفق به حضور در دفتر در تاریخ مقرر نشدم. حال برای تکمیل ثبت نام چه کاری باید انجام دهم؟

در صورت عدم مراجعه به دفتر در تاریخ مقرر، شما تا ۳ روز مجاز به نوبت گیری دوباره نخواهید بود. پس از گذشت این مدت، شما دوباره مجاز به نوبت گیری در دفتر پیشخوان خواهید بود.

۷. به دلایلی موفق به تکمیل فرآیند ثبت نام نشده و ثبت نام من ناتمام مانده است. آیا برای ادامه ثبت نام باید دوباره نوبت گیری کنم؟

چنانچه تکمیل ثبت نام شما ناتمام مانده و بیش از یک ماه از تاریخ مراجعه شما به دفتر گذشته باشد، باید با مراجعه به سایت اقدام به اخذ نوبت نمایید. در این شرایط، هنگام نوبت گیری دوباره، شما تنها مجاز به انتخاب همان دفتر پیشخوان خواهید بود.

سایت کارت هوشمند ملی: www.ncr.ir

۸. آیا با دریافت کارت هوشمند ملی، کارت ملی کاغذی من باطل خواهد شد؟

بلی. کارت هوشمند ملی جایگزین کارت ملی کاغذی بوده و در زمان تحویل کارت هوشمند ملی، کارت.

۹. رسید ثبت نام کارت هوشمند ملی را گم کرده ام.

می بایست به دفتر پیشخوانی که ثبت نام را انجام داده اید مراجعه کرده و رسید جدید دریافت نمایید.

سوالات تغییرنام

۱. چه نام هایی قابل تغییر نمی باشد؟

برابر مقررات جاری اسامی و نام های معصومین نظیر: محمد، علی، حسن، حسین، فاطمه، زهرا غیر قابل تغییر می باشند.
جهت اطلاعات بیشتر یه صفحه معرفی خدمات مراجعه نمایید.

۲. انتخاب چه نام هایی ممنوع می باشد؟

مستند به قانون ممنوعیت به کار گیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه مصوب ۱۳۷۵/۹/۲۸ و آیین نامه ۱۳۷۸/۲/۱۹ هیئت دولت، استفاده از اسامی بیگانه برای نامگذاری ممنوع می باشد.

جهت اطلاعات بیشتر به صفحه معرفی خدمات مراجعه نمایید.

۳. چنانچه درخواست تغییر نام افراد مورد موافقت سازمان ثبت احوال قرار نگیرد به چه مرجعی باید مراجعه کرد؟

چنانچه درخواست تغییر نام افراد مورد موافقت سازمان ثبت احوال قرار نگیرد می باید مراتب کتباً به متقاضیان ابلاغ شود تا ایشان به مراجع قضایی مراجعه و درخواست تغییر نام خود را از آن مرجع با عنایت به مخالفت سازمان ثبت احوال بنمایند.

۴. مصادیق اصلاح یا تغییر نام کدامند؟

نام هایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی گردد، عناوین، القاب، نام های زننده و مستهجن که فاقد ویژگی نام و معنای مناسب باشند.

۵. بازگشت به نام قبلی در چه صورتی امکان پذیر می باشد؟

برگشت به نام قبلی تا وقتی ممکن است که شناسنامه با واژه جدید و تصویب شده صادر و تحویل متقاضی نشده باشد.

۶. تغییر نام افراد زیر ۱۸ سال چگونه امکان پذیر می باشد؟

تغییر نام افراد زیر ۱۸ سال از طریق سازمان ثبت احوال امکان پذیر نبوده و متقاضیان از طریق مراجع قضایی نسبت به انجام خواسته اقدام نمایند.

۷. تغییر چه نام هایی از طریق ثبت احوال امکان پذیر نمی باشد؟

تغییر نام و اسامی و صفات باری تعالی و نام­ های دینی و مذهبی ممنوع می باشد.

سوالات تغییرنام خانوادگی

۱. آیا پدر بدون تغییر نام خانوادگی خود، می تواند درخواست تغییر نام خانوادگی فرزندش را بنماید؟

برابر تبصره ماده ۴۱ قانون ثبت احوال نام خانوادگی فرزند همان نام خانوادگی پدر می باشد فلذا چنانچه نام خانوادگی پدری قابل تغییر باشد. ابتدا می بایستی پدر نسبت به تغییر نام خانوادگی خود اقدام و سپس بعد از تغییر نام خانوادگی نسبت به ارائه درخواست درخصوص فرزندان زیر ۱۸سال خود عمل نماید.

۲. ایا دختر زیر ۱۸ سال میتواند نام خانوادگی خود را عوض کند؟

شرایط در بخش خدمات ثبت احوال توضیح داده شده است.

۳. آیا یک فرد چند بار می تواند نسبت به تغییر نام خانوادگی خود اقدام نماید؟

در صورت نامناسب بودن نام خانوادگی برابر بند ۶ دستورالعمل تغییر نام خانوادگی هر کس می تواند پس از رسیدن به سن قانونی ۱۸ سال تمام با رعایت مقررات از طریق انتخاب واژه بلامعارض یا با اخذ اجازه از دارنده حق تقدم برای یک بار تغییر دهد.

۴. در چه مواردی می توان نسبت به حذف پیشوند یا پسوند نام خانوادگی اقدام نمود؟

در موارد ذیل اشخاص می توانند به شرط مناسب بودن بخش باقیمانده نسبت به حذف پیشوند یا پسوند نام:

الف. نام خانوادگی ترکیبی از یک واژه مناسب به همراه نام محل نامناسب باشد. مثل: کاظمی گوشلان.

ب. نام خانوادگی ترکیبی از یک واژه و نام یک ایل باشد. مثل: احمدی قشقایی.

ج. نام خانوادگی ترکیبی از یک واژه و نام یکی از مشاغل باشد. مثل: قاسمی چایچی.

د. نام خانوادگی ترکیبی از یک واژه و نام یکی از رنگ ها باشد. مثل: سبز علی پور.

هـ. نام خانوادگی ترکیبی از یک واژه و نام یک حیوان باشد. مثل: شیر محمدی.

و. نام خانوادگی ترکیبی از یک واژه و نام یک شیء باشد. مثل: احمدی آیینه.

۵. آیا تغییر نام خانوادگی از طریق ارائه دادخواست به مراجع قضایی امکان پذیر می باشد؟

برابر قانون، تغییر نام خانوادگی با تصویب سازمان ثبت احوال کشور می باشد. (ماده ۴۰ قانون ثبت احوال) و خارج از حیطه وظایف قوه قضایی است.

۶. در صورت قابل تغییر بودن نام خانوادگی متقاضی واژه درخواستی دارای چه شرایطی می باشد؟

واژه درخواستی جهت نام خانوادگی می بایست مناسب و بلامعارض (قبلاً کسی آن واژه را نگرفته باشد) بوده و در صورت داشتن معارض در خصوص اخذ اجازه از دارنده حق تقدم آن در محل صدور شناسنامه متقاضی اقدام گردد.

۷. حق تقدم نام خانوادگی چیست؟

حق تقدم نام خانوادگی با رعایت تاریخ تقدم صدور اسناد مختص اشخاصی است که به نام آنان در دفاتر مخصوص نام خانوادگی ادارات ثبت احوال به ثبت میرسد و دیگری حق اختیار آن را در آن اداره ندارد مگر با اجازه حق تقدم. (ماده ۴۱ قانون ثبت احوال).

۸. آیا تغییر نام خانوادگی از طریق ارائه دادخواست به مراجع قضایی امکان پذیر می باشد؟

برابر قانون، تغییر نام خانوادگی با تصویب سازمان ثبت احوال کشور می باشد. (ماده ۴۰ قانون ثبت احوال) و خارج از حیطه وظایف قوه قضایی است.

۹. در صورت قابل تغییر بودن نام خانوادگی متقاضی واژه درخواستی دارای چه شرایطی می باشد؟

واژه درخواستی جهت نام خانوادگی می بایست مناسب و بلامعارض (قبلاً کسی آن واژه را نگرفته باشد) بوده و در صورت داشتن معارض در خصوص اخذ اجازه از دارنده حق تقدم آن در محل صدور شناسنامه متقاضی اقدام گردد.

۱۰. در صورت فوت دارنده حق تقدم، اخذ اجازه چگونه امکان پذیر می باشد؟

در صورت فوت دارنده حق تقدم، این حق به وراث قانونی شخص متوفی که دارای همان نام خانوادگی می باشد منتقل می گردد که در این خصوص ملاک تشخیص وراث، دادنامه حصر وراثت خواهد بود.

۱۱. آیا اخذ نام خانوادگی همسر توسط زوجه امکان پذیر است؟

زوجه می تواند با موافقت همسر خود تا زمانی که در قید زوجیت می باشد از نام خانوادگی همسر بودن رعایت حق تقدم استفاده کند و در صورت طلاق ادامه استفاده از نام خانوادگی موکول به اجازه همسر خواهد بود.

۱۲. تغییر نام خانوادگی از چه سنی مجاز می باشد؟

هر کس می تواند پس از رسیدن به سن قانونی (۱۸ سال تمام) با رعایت قوانین و مفاد دستورالعمل مربوطه، نام خانوادگی خود را در صورت قابل تغییر بودن از طریق انتخاب واژه بلامعارض یا با اجازه از دارنده حق تقدم برای یک بار تغییر دهد.

۱۳. مهلت زمانی جهت اجرای واژه تصویب شده تغییر نام خانوادگی برای اشخاص چه میزان می باشد؟

چنانچه متقاضی یا وراث قانونی او ظرف مدت ۶ ماه پس از تصویب نام خانوادگی پیشنهادی، درخواست او را به اداره ثبت احوال تسلیم ننمایند واژه تصویب شده بلامعارض تلقی می گردد.

۱۴. آیا انصراف از اخذ نام خانوادگی جدید پس از تصویب آن مقدور می باشد؟

برگشت به نام خانوادگی قبلی تا وقتی ممکن است که شناسنامه با واژه تصویبی صادر و تحویل متقاضی نشده باشد.

۱۵. در صورت تفاوت نام خانوادگی پدر و جد پدری، آیا امکان اخذ نام خانوادگی جد پدری فراهم می باشد؟

هر گاه نام خانوادگی پدر و جد پدری متفاوت باشد فرزندان کبیر می توانند بدون در نظر گرفتن حق تقدم و محل صدور شناسنامه با اخذ اجازه نامه از جد پدری و یا در صورت فوت بدون ارائه اجازه نامه، از نام خانوادگی ولی استفاده نمایند.

۱۶. چنانچه در سن صغارت، نام خانوادگی فرد توسط پدر تغییر یافته باشد آیا امکان بازگشت به نام خانوادگی اولیه وجود دارد؟

افرادی که قبل از ۱۸ سالگی نام خانوادگی آنان تغییر یافته است می توانند پس از رسیدن به سن مزبور به نام خانوادگی قبلی خود برگردند.

سوالات شناسنامه

۱. شناسنامه فرزندم عکس دار نمی باشد و چون به سن پانزده سال رسیده چه کاری باید انجام دهم و مدارک مورد نیاز چیست؟

کلیه افرادی که به سن پانزده سال تمام رسیده باشند باید شناسنامه آنها تعویض گردد و شناسنامه بزرگ سال به آنها تحویل گردد. جهت تعویض شناسنامه این افراد دو قطعه عکس تأیید شده و گواهی عکس دار تحصیلی را تهیه و با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت اقدام به تعویض شناسنامه نمایند.

۲. کسانی که زیر پانزده سال می باشند و حکم رشد جهت ازدواج از مراجع قضایی دریافت نموده اند با توجه به اینکه شناسنامه آنها دو برگ دارد و صفحه ازدواج ندارند تکلیف چیست؟

این افراد با در دست داشتن شناسنامه، حکم رشد و دو قطعه عکس تأیید شده و گواهی عکسدار از مدرسه یا نیروی انتظامی به ادارات ثبت احوال یا دفاتر پیشخوان خدمات دولت مراجعه و اقدام به تعویض شناسنامه خود بنمایند

۳. شناسنامه فرزندم را که زیر پانزده سال است مفقود نموده ام شرایط اخذ المثنی چیست و چه کسی می تواند درخواست نماید؟

اخذ شناسنامه المثنی برای افراد زیر پانزده سال توسط پدر یا مادر در صورتی که در قید زوجیت همسر خود باشد با ارائه شناسنامه زوجین امکان پذیر می باشد و در صورتی که طلاق صورت گرفته باشد، مادر با حکم حضانت قادر به اخذ المثنی می باشد و در غیر اینصورت پدر یا جد پدری می تواند جهت اخذ المثنی اقدام نماید.

۴. شرایط تعویض شناسنامه چیست؟

  1.  شناسنامه هایی که به دلیل قرار گرفتن در شرایط نامناسب مستعمل و فرسوده گردیده اند.
  2. شناسنامه هایی که به علت مرور زمان عکس ملصق به آن با صاحب شناسنامه تطبیق ندارد.
  3. شناسنامه های دو برگی که صاحبان آن به سن پانزده سال تمام رسیده باشند.
  4. شناسنامه هایی که صاحب آن تغییر مشخصات سجلی نام و نام خانوادگی و تغییر سن با رأی مراجع ذیصلاح را دارد. (شناسنامه هایی که با رأی مراجع ذیصلاح از حیث مشخصات هویتی دارای تغییراتی شده اند).

۵. مدارک مورد نیاز جهت تعویض شناسنامه مستعمل چیست؟

  • اصل شناسنامه
  • دو قطعه عکس
  • فیش بانکی

در صورتی که عکس شناسنامه و نقش مهر روی عکس خوانا نباشد تصویر شناسنامه خوانا یا مدارک عکس دار معتبر مورد نیاز می باشد. در صورت عدم امکان ارائه مدارک عکسدار معتبر تأیید عکس از طریق نیروی انتظامی و یا یک نفر کارمند رسمی دولت طبق رویه های جاری انجام خواهد شد.

برای افراد متأهل تصویر شناسنامه فرزندان و همسر و تصویر عقدنامه (صفحات دوم و سوم) نیز لازم است.

۶. شناسنامه اولیه خود را به علت فرسودگی جهت تعویض به دفتر پیشخوان تحویل داده ام آیا المثنی صادر می گردد؟

خیر- شناسنامه هایی که جهت تعویض به ادارات ثبت احوال تحویل می گردد اعم از مستعمل، اجرای احکام دادگاه ها (تغییر مشخصات هویتی و…) از همان نوع صادر خواهد شد بجز احکام کیفری.

۷. جهت تعویض شناسنامه فرسوده کجا باید مراجعه نمایم؟

با مراجعه صاحب شناسنامه به دفاتر پیشخوان خدمات ثبتی غیر دولتی وارائه درخواست تعویض با تکمیل مدارک مورد نیاز

۸. حدود دو ماه است که شناسنامه خود را مفقود نموده ام، جهت اخذ المثنی چه کار باید انجام دهم؟

ابتدا با تهیه مدارک ذیل:

۱) دو قطعه عکس جدید ۴×۳ تمام رخ (برای افراد بالای پانزده سال).

۲) تصویر شناسنامه مفقودی.

۳) مدرک عکس دار معتبر نظیر کارت ملی، کارت پایان خدمت، گواهی نامه رانندگی، گذرنامه و. .. به انضمام تصویر شناسنامه همسر و فرزندان و تصویر صفحه دوم و سوم عقدنامه جهت افراد متأهل.

با مراجعه به دفاتر پیشخوان خدمات دولت و ارائه مدارک ذکر شده و تکمیل فرم نمونه گزارش مفقودی جهت اخذ المثنی اقدام نمائید.

۹. شناسنامه المثنی دریافت نموده ام ولی شناسنامه اولیه ام پیدا شده، جهت ابطال المثنی چه کاری انجام دهم؟

با مراجعه به ادارات ثبت احوال و ارائه هر دو شناسنامه، مسئول اداره پس از بررسی آرشیو الکترونیکی و پایگاه و ثبت آخرین تحولات در شناسنامه ارائه شده شناسنامه اولیه به متقاضی عودت و المثنی ابطال می گردد

سوالات تغییر نشانی

۱. چرا پس از ورود اطلاعات در صفحه نخست سامانه پیغام “اطلاعات وارد شده نامعتبر است” نشان داده می شود؟

اکثراً سریال کارت هوشمند را اشتباه وارد می کنند (حرف انگلیسی موجود در سریال را عدد وارد می کنند)

۲. اعلام شماره تلفن ثابت ضروری است؟

خیر. وارد کردن شماره تلفن همراه برای دریافت کد تایید کافیست.

۳. پیدا کردن نشانی محل سکونت قبلی در استعلام از چه طریقی می باشد؟

به زودی این امکان در سامانه تغییر نشانی با آدرس فعلی اضافه خواهد شد.

۴. شماره همراه اعلامی حتما باید به نام متقاضی باشد؟

در حال حاضر مالکیت شماره تلفن همراه چک نمی شود ولی در توسعه سامانه تغییر نشانی این امکان اضافه خواهد شد.

۵. چرا ملزم به اعلام تغییر نشانی هستیم؟

شهروند گرامی با عنایت به مصوبه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سایر قوانین بالادستی با موضوع الزام ارائه خدمات الکترونیک به اشخاص با احراز هویت و نشانی مکان یگانه، ارسال هر گونه اسناد و مدارک هویتی توسط اداره پست، نشانی پستی ابلاغی (ثبتی) شما در هنگام اخذ کارت هوشمند ملی خواهد بود.

لذا خواهشمند است در صورت تغییر و جابه جایی مکانی و به تبع آن تغییر نشانی و ادرس پستی از طریق لینک سامانه تغییر نشانی نسبت به بروز آوری نشانی خود اقدام نمائید، در غیر این صورت این سازمان هیچ تعهدی نسبت به تبعات بعدی آن ندارد.

۶. چگونه می توان فهمید که تغییر نشانی در سامانه ثبت شده است؟

پس از ثبت اطلاعات، پیامکی مبنی بر ثبت تغییر نشانی برای متقاضی ارسال شده و نشانی در سامانه استعلام ثبت احوال بروزرسانی می شود.

۷. آدرس نشان داده شده مغایر می باشد.

در این صورت می بایست از طریق سامانه “کد پستی و صدور گواهی” متعلق یه شرکت ملی پست به آدرس https://epostcode.post.ir ، کدپستی خود را جستجو و دریافت کنند (آدرس ها از سایت شرکت ملی پست گرفته می شود)

۸. آیا میتوان از این سامانه برای تغییر محل دریافت کارت هوشمند خود به شهر و آدرس دیگری استفاده کرد؟

خیر. این سامانه برای تغییر نشانی محل سکونت بوده و ارتباطی با مراکز ثبت نام کارت هوشمند ندارد.

۹. برای تغییر نشانی چه اطلاعاتی را باید وارد نمود؟

در صورتی که کارت هوشمند ملی را دریافت کرده اید، سریال پشت کارت و در صورتی که اقدام به گرفتن کارت نموده اید و کد رهگیری ثبت نام دارید، کد رهگیری را وارد نمایید. لازم به توضیح است که سریال کارت های ملی قدیمی دیگر قابل استفاده نمی باشد.

۱۰. بعد از تغییر آدرس در این سامانه، آیا تغییر کارت ملی لازم است؟

خیر، نیازی به تغییر کارت ملی نیست (آخرین آدرس در سامانه)

سوالات گواهی تجرد

۱. آیا گواهی تجرد صادره برای مهلت معینی صادر می شود یا خیر؟ به عبارت دیگر آیا گواهی تجرد مهلت اعتبار دارد؟

در گواهی تجرد صادره، مهلت اعتباری درج نمی شود ولیکن شنیده ها حاکی از این است که در کشور ترکیه، بعد از یکماه از تاریخ صدور گواهی  و در کشورهای اروپایی تا ۳ ماه پس از تاریخ صدور گواهی، خدمات ارائه می گردد.

۲. آیا گواهی تجرد صرفا در تهران و اداره کل امور هویتی ایرانیان خارج از کشور صادر می گردد و یا در سایر استان ها هم صادر می گردد؟

برابر دستورالعمل مربوطه، گواهی تجرد در مراکز سایر استان ها نیز صادر می گردد ولیکن چون پس از صدور می بایستی به تائید وزارت امور خارجه و یا نمایندگی وزارت امورخارجه در استان ها نیز برسد لذا اصلح است که از اداره کل امور هویتی ایرانیان خارج از کشور در تهران دریافت نمایند.

۳. آیا متقاضیان مقیم سایر استان ها می توانند گواهی تجرد را از طریق ثبت احوال محل سکونت خود درخواست بنمایند؟

بله متقاضیان می توانند با ارائه اصل شناسنامه و هزینه متعلقه و از طریق ثبت احوال محل سکونت خویش درخواست گواهی تجرد را بدهند.

بدیهی است در این صورت پس از ارسال مدارک به تهران و در اداره کل امور هویتی ایرانیان خارج از کشور  گواهی صادر و به ثبت احوال محل سکونت متقاضی ارسال خواهد شد.

۴. آیا گواهی تجرد به زبان خارجی (انگلیسی – چینی و…) صادر و تحویل می گردد؟

خیر، باستناد اصل پانزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است.

اسناد و مکاتبات و متون رسمی و… باید با این زبان و خط باشد. بدیهی است متقاضیان پس از وصول گواهی، از طریق دفاتر دارالترجمه رسمی به زبان مورد نظر ترجمه خواهند کرد.

۵. آیا گواهی تجرد با تصاویر شناسنامه برابر اصل شده دفاتر اسناد رسمی صادر می گردد یا خیر؟

برای صدور و تحویل گواهی تجرد، نیاز به ارائه اصل شناسنامه جمهوری اسلامی می باشد.

۶. درگواهی تجرد چه اطلاعاتی درج میگردد؟

در گواهی تجرد صادره ضمن درج مشخصات کامل متقاضی، سوابق تمام وقایع ازدواج و طلاق، رجوع و بذل مدت و فسخ نکاح ثبت شده در سند هویتی (سجلی) و نام فرزندان درج می گردد.

۷. گواهی تجرد چیست؟

گواهی تجرد تأییدیه ای است که بر مبنای اطلاعات مندرج در سند سجلی شخص و صرفاً برای صاحب سند و بر اساس درخواست وی صادر می گردد.

این گواهی در تهران در اداره کل امور هویتی ایرانیان خارج از کشور به نشانی خیابان امام خمینی(ره)، نبش خیابان شیخ هادی صادر و تحویل می گردد.

۸. ایرانیان مقیم خارج از کشور چگونه می توانند درخواست گواهی تجرد بنمایند؟

متقاضیان مقیم خارج از کشور می توانند به نزدیکترین نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور محل سکونت مراجعه و با ارائه اصل شناسنامه و پرداخت هزینه مطابق تعرفه جاری درخواست بنمایند.

۹. مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهی تجرد چیست؟

  1. اصل شناسنامه متقاضی
  2. تکمیل فرم درخواست
  3.  پرداخت هزینه طبق تعرفه جاری

۱۰. چنانچه شخصی به غیر از صاحب شناسنامه، درخواست گواهی تجرد بنماید چه مدارکی لازم است؟

  1. وکالت نامه رسمی که در آن صراحتاً به اخذ گواهی تجرد اشاره شده باشد
  2. اصل شناسنامه وکیل
  3. اصل شناسنامه موکل
  4. پرداخت هزینه طبق تعرفه جاری

سوالات هیات حل اختلاف

۱. اگر براساس گواهی ولادت پزشک برای فردی شناسنامه در اداره ثبت احوال صادر شود و سپس مشخص شود پزشک در اعلام تاریخ تولد کودک اشتباه کرده است و یا اگر براساس گواهی فوت پزشک قانونی نسبت به ثبت فوت شخصی اقدام شود بعدا پزشک قانونی اعلام نماید در تاریخ فوت یا مشخصات متوفی اشتباه کرده است. آیا هیات حل اختلاف صلاحیت رسیدگی به این موضوع دارد یا خیر و چرا؟

خیر. بدلیل اینکه در این قبیل موارد سند ولادت یا وفات مطابق گواهی پزشک، تنظیم یافته است و هیچگونه اشتباهی از سوی مامور ثبت احوال رخ نداده است. بنابراین رسیدگی به درخواست متقاضی مبنی بر اصلاح تاریخ ولادت و وفات در سند از صلاحیت ذاتی هیات حل اختلاف خارج بوده و در صلاحیت محاکم عمومی دادگستری خواهد بود.

۲. هیات های حل اختلاف ادارات ثبت احوال صلاحیت رسیدگی به چه موضوعاتی دارند و نحوه تسلیم درخواست چگونه است؟

مطابق ماده ۳ قانون ثبت احوال صلاحیت هیات های حل اختلاف به شرح زیر می باشد:

  • تصحیح هر گونه اشتباه در تحریر مندرجات اسناد ولادت و وفات بعد از امضای سند و قبل از تحویل شناسنامه یا گواهی ولادت و وفات و تکمیل سند از حیث مشخصاتی که نامعلوم بوده است.
  • رفع اشتباهات ناشی از تحریر ضمن ثبت وقایع یا نقل مندرجات اسناد و اعلامیه ها و مدارک به دفاتر ثبت کل وقایع و سایر دفاتر.
  • ابطال اسناد و شناسنامه های بیگانگان مورد استفاده قرار می دهند.
  • ابطال اسناد مکررو یا موهوم و تصحیح اشتباه در ثبت جنس صاحب سند و تغییر نام های ممنوع.
  • حذف کلمات زائد، غیر ضروری و ناشی از اشتباه و حذف کلمات زائد در اسناد سجلی اشخاص.

۳. چه کسانی حق درخواست رسیدگی از هیات های حل اختلاف دارند؟

شروع به رسیدگی در هیات های حل اختلاف نیازمند تسلیم گزارش مسئولین بایگانی یا درخواست کتبی صاحبان اسناد سجلی یا اشخاص ذینفع یا قائم مقام قانونی و یا نماینده آنان می باشد.

۴. اگر تاریخ روز و ماه ولادت شخصی در سند سجلی یا شناسنامه وی نانویس یا نامعلوم باشد آیا می توان از هیات های حل اختلاف درخواست رسیدگی نمود؟

حسب مورد بنابه درخواست صاحب سند و در صورت فوت ایشان براساس درخواست تمامی وراث متوفی (یا احدی از وراث به وکالت از سایرین) با ارائه مستندات و مدارک مستدل، می توان از هیات حل اختلاف درخواست تکمیل اطلاعات نانویس و نامعلوم را درخواست نمود.

۵. در مواردی که در سند سجلی یا شناسنامه شخصی، مشخصات پدر یا مادر وی تیره کشیده شده و نانویس می باشد آیا می توان از هیات های حل اختلاف تکمیل مشخصات پدریا مادر را درخواست نمود؟

متقاضی می تواند در جهت تکمیل مشخصات والدین در شناسنامه خود، چنانچه پدر و مادر در قید حیات باشند، با ارائه اقرار نامه رسمی (موضوع ماده ۱۲۷۳ قانون مدنی) و در صورت فوت آنان، با ارایه گواهی حصر وراثت با طرح موضوع در هیات حل اختلاف و یا براساس حکم اثبات نسب صادره از دادگاه نسبت به تکمیل مشخصات پدر یا مادر در شناسنامه خود اقدام نمایند.

۶. آیا هیاتهای حل اختلاف صلاحیت رسیدگی به درخواست های تغییر نام و نام خانوادگی را دارند؟ این هیات ها در چه مواردی می توانند در خصوص نام و نام خانوادگی افراد اتخاذ تصمیم نمایند؟

به موجب بند ۴ ماده ۳ قانون ثبت احوال هیات های حل اختلاف صرفا صلاحیت رسیدگی به درخواست های تغییر نام های ممنوعه را دارند و مستند به ماده ۴۰ قانون ثبت احوال رسیدگی به درخواست های تغییر نام خانوادگی افراد از صلاحیت ذاتی هیات های مزبور خارج می باشد.

۷. هیات های حل اختلاف در چه مواردی صلاحیت رسیدگی به درخواستهای متقاضیان راجع به درج سیادت در شناسنامه را دارند؟

مستند به بند۵ ماده ۲۰ قانون ثبت احوال، در مواردی که سیادت در اسناد سجلی و شناسنامه پدر و یا جدپدری متقاضی درج شده باشد ولیکن در شناسنامه متقاضی سیادت قید نشده باشد. متقاضی میتواند مستند به شناسنامه پدر یا جد پدری از هیات حل اختلاف با درخواست درج سیادت نماید.

۸. چه کسانی می توانند از هیات تقاضای تکمیل تاریخ فوت متوفی را بنمایند و نحوه درخواست و رسیدگی در هیات حل اختلاف چگونه خواهد بود؟

رسیدگی به این موضوعات با درخواست کلیه وراث یا ( احدی از وراث به وکالت از سایر وراث) در هیات حل اختلاف امکان پذیرخواهد بود، مشروط به اینکه وراث در تعیین یا اعلام تاریخ دقیق فوت متوفی اختلاف نظر و تنازع نداشته باشند.

درصورت وجود اختلاف نظر بین وراث در تعیین تاریخ فوت متوفی، رسیدگی به موضوع در صلاحیت دادگاه صالحه خواهد بود.

۹. مهلت تجدیدنظرخواهی از آراء صادره از هیاتهای حل اختلاف چند روز می باشد و این اعتراض در چه مواردی وتوسط چه اشخاصی انجام میشود و به کدام مرجع باید تسلیم شود؟

به موجب ماده ۴ قانون ثبت احوال، مهلت اعتراض به آراء صادره از هیات حل اختلاف ده روز از تاریخ ابلاغ رای می باشد و چنانچه خواسته خواهان براساس رای صادره از هیات تامین نشده باشد ایشان ویا نماینده قانونی می تواند ظرف ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ اعتراض خود را دادگاه محل اقامت تسلیم نماید.

۱۰. آیا بعد از فوت صاحب سندسجلی چنانچه اشتباهی از سوی مامورین ثبت احوال در مندرجات اسناد وجود داشته باشد میتوان موضوع در هیات حل اختلاف مطرح نمود؟

بله ـ می توان به منظور رفع اشتباهات مامورین در مندرجات اسناد اشخاص فوت شده با درخواست وراث یا نماینده آنان (احدی از ذی نفعان وکالت از سایرین وراث) مطابق ماده ۳ قانون ثبت احوال در هیت حل اختلاف مطرح و تصمیم مقتضی اتخاذ نمود.

سوالات کمیسیون تشخیص سن

۱. کمیسیون تشخیص سن درچه مواردی صالح به رسیدگی می باشد نحوه تسلیم دادخواست چگونه است؟

مطابق ماده واحده قانون حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آنها مصوب ۱۳۶۷/۱۱/۱۷، صاحب شناسنامه تنها یکبار در طول عمر و در صورتیکه اختلاف سن واقعی با سن مندرج در اسناد سجلی بیش از ۵ سال باشد متقاضی (صاحب شناسنامه یا نماینده قانونی ایشان) می تواند درخواست خود را به دبیرخانه کمیسیون تشخیص سن تسلیم نماید.

۲. اعضای کمیسیون تشخیص سن چه کسانی هستند وریاست کمیسیون کیست ودبیرخانه این کمیسیون کجاست؟

برابر ماده واحده قانون حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آنها مصوب ۱۳۶۷/۱۱/۱۷، اعضای کمیسیون ۵ نفر مرکب از:

  1. فرماندار یا بخشدار،
  2. رئیس اداره ثبت احوال محل،
  3. پزشک منتخب،
  4. مدیر عامل سازمان بهداری استان و رئیس شورای اسلامی شهر یا بخش محل صدور شناسنامه،
  5. قاضی دادگاه صالحه محل
  • ریاست کمیسیون بر عهده قاضی دادگاه صالحه محل می باشد.
  • محل استقرار کمیسیون در واحد های اجرائی ادارات ثبت احوال سراسر کشور می باشد.
  • مسئول دبیرخانه کمیسیون از بین کارمندان مطلع اداره ثبت احوال به انتخاب رئیس اداره ثبت احوال تعیین می گردد.

۳. چه کسانی می توانند از کمیسیون تشخیص سن درخواست تغییر تاریخ تولد خود را بنماید؟

صاحب شناسنامه بالای ۱۸ سال تمام شمسی یا نماینده قانونی ایشان و در مورد افراد زیر ۱۸ سال ولی قهری وی، مشروط به اینکه مغایرت سن مندرج در شناسنامه بیش از ۵ سال بوده وهمچنین فاصله تاریخ تولد صاحب شناسنامه با تاریخ صدور آن بیش از ۵ سال (حداقل ۵ سال و یک روز) باشد، می تواند درخواست خود را به کمیسیون تسلیم نماید.

۴. آراء صادره از کمیسیون تشخیص سن قابل اعتراض می باشد؟

طبق ماده واحده قانون حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آنها مصوب ۱۳۶۷/۱۱/۱۷، تصمیمات کمیسیون تشخیص سن قطعی است و قابل اعتراض نمی باشد.

۵. متقاضی درخواست تغییر سن را به کدام اداره ثبت احوال تسلیم نماید؟

متقاضی می تواند درخواست کتبی را به ثبت احوال محل سکونت خود تحویل نموده تا پس از بررسی های لازم وتکمیل پرونده، درخواست جهت طرح در کمیسیون تشخیص سن به اداره ثبت احوال محل صدور شناسنامه ارسال می گردد.

مضافا اینکه رسیدگی به درخواست های اشخاصی که اسناد سجلی آنان از نمایندگی های جمهوری اسلامی در خارج از کشور صادرشده باشد درخواست این قبیل متقاضیان به دبیرخانه کمیسیون تشخیص سن مستقر دراداره کل ثبت احوال استان تهران تسلیم خواهد شد.

۶. اگر فاصله تاریخ تولد متقاضی با تاریخ تنظیم سند سجلی ( صدور شناسنامه ) مندرج در شناسنامه کمتر از ۵ سال باشد وتقاضای تغییر تاریخ تولد بیش از ۵ سال را داشته باشد.

اولا– آیا صاحب شناسنامه می تواند درخواست به کمیسیون تسلیم نماید؟

ثانیا- آیا اصولا در این قبیل موارد کمیسیون می تواند رای به تامین خواسته و تغییر تاریخ تولد متقاضی صادر نماید؟

نظر به اینکه قبول درخواست از سوی کمیسیون به منزله اجابت خواسته متقاضی نمی باشد، بنابراین قبول درخواست متقاضی از سوی دبیرخانه کمیسیون منع قانونی نخواهد داشت. در این قبیل موارد از آنجائیکه فاصله تاریخ تولد مندرج در شناسنامه با تاریخ صدور شناسنامه متقاضی کمتر از ۵ سال می باشد کمیسیون قانونا نمی تواند رای به اجابت خواسته متقاضی صادر نماید. چرا که در صورت صدور رای به تغییر یا اصلاح تاریخ تولد بیش از ۵ سال، تاریخ صدور شناسنامه متقاضی مقدم به تاریخ تولد ایشان خواهد بود که قانونی نخواهد بود.

۷. آیا می توان دوبار درکمیسیون درخواست تغییر سن داد؟ طبق ماده واحده قانون حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آنها مصوب ۱۳۶۷/۱۱/۱۷، صاحب شناسنامه تنها یکبار در طول عمر و در صورتیکه اختلاف سن واقعی با سن مندرج در اسناد سجلی بیش از ۵ سال باشد می تواند از کمیسیون درخواست تغییر تاریخ تولد خود را داشته باشد.

۸. آیا متقاضی می تواند از کمیسیون درخواست افزایش سن خود را بنماید؟

بلی، برابر قانون حفظ اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آنها مورخ ۱۳۶۷/۱۱/۱۷ بطور کلی کمیسیون صلاحیت رسیدگی به درخواست های رفع مغایرت سن (افزایش یا کاهش سن) بیش از ۵ سال را دارد.

۹. پس از موافقت اعضاءکمیسیون تشخیص سن با درخواست متقاضی تصمیم متخذه چگونه قابلیت اجرا پیدا می کند؟

رای صادره از کمیسیون (قبول یا رد خواسته خواهان) پس از ابلاغ به متقاضی، از آنجائیکه این رای قطعی بوده و قابل تجدیدنظر نمی باشد در صورتیکه رای به نفع متقاضی صادر شده با درخواست کتبی وی درسند سجلی اجرا و شناسنامه باتاریخ تولد اصلاحی صادر و تحویل خواهد شد و چنانچه رای به رد خواسته متقاضی صادر شده باشد مراتب بوسیله کاربران ثبت احوال به منظور جلوگیری از تسلیم درخواست مجدد درحاشیه سند درج توضیح خواهد شد.

۱۰. تغییر سن در کمیسیون تشخیص سن آیا از نظر قانون خدمدت وظیفه ی عمومی معتبر می باشد؟

براساس ماده ۳ قانون خدمت وظیفه ی عمومی سن مشمولان و افراد تحت تکفل از لحاظ خدمت وظیفه و یا معافیت از آن تابع مندرجات اولیه ی اولین شناسنامه بوده و هرگونه تغییری که بعدا به عمل آمده باشد از لحاظ وظیفه عمومی معتبر نخواهد بود.

سوالات ثبت فوت و گواهی فوت

۱. فرزندی داشتم که در دوران کودکی بر اثر بیماری فوت کرده و شناسنامه باطل نشده چکار کنیم؟

استشهادیه محلی و تأیید شورای اسلامی محل و دو نفر شهود به اداره ثبت احوال شهر محل سکونت اقدام به ثبت فوت متوفی نمایید.

۲. گواهی فوت پدرم را مفقود نموده ام چگونه می توان المثنی گرفت و جهت دریافت گواهی فوت باید وراث جهت دریافت آن مراجعه نماید؟

در صورت مفقودی با مراجعه به ادارات ثبت احوال و ارائه مشخصات متوفی (شناسنامه یا کارت ملی) می ­توان گواهی فوت مجدد دریافت نمود. صدور گواهی فوت طبق درخواست متقاضی می­ باشد.

۳. فردی از اقوام فوت نموده و پس از دفن مدارک فوت از جمله شناسنامه متوفی و گواهی پزشک نزد اینجانب است آیا باید وراث مرحوم جهت ثبت فوت اقدام نمایند یا اینکه من هم می توانم فوت راثبت نمایم؟

اعلام وفات و امضاء سند به ترتیب به عهده یکی از اشخاص زیر است:

  1. نزدیکترین خویشاوند متوفی که در موقع وفات حاضر بوده است.
  2. متصدی یا صاحب مکانی که وفات در آن رخ داده است یا نماینده او.
  3. هر شخصی که در موقع وفات حاضر بوده است.
  4. مأمور انتظامی یا رئیس شواری اسلامی روستا، دهیار.

۴. مدارک مورد نیاز جهت ثبت فوت چیست؟

مدارک مورد نیاز جهت ثبت وفات:

  1. اصل شناسنامه و کارت ملی متوفی در صورت فقدان مدارک با اعلام مشخصات متوفی از سامانه استعلام ثبت احوال بازیابی و پس از تأیید اقدام خواهد شد.
  2. گواهی پزشکی راجع به فوت.
  3. دو نفر گواه با ارائه اصل شناسنامه و کارت ملی گواهان.
  4. اصل شناسنامه و کارت ملی اعلام کننده (حقیقی).
  5. اصل نامه رسمی مأموران انتظامی یا قضایی یا سایر مقامات پیش بینی شده در قانون در صورتی که فوت از طرف این مراجع اعلام گردد

۵. خواهری داشتم در اثر بیماری فوت نموده جهت کاستن از ناراحتی، والدینم درخواست حذف نام خواهرم از شناسنامه خود را نموده اند. آیا امکان حذف وجود دارد؟

در صورت تقاضای هر یک از والدین عدم درج نام فرزند متوفی در شناسنامه بلامانع می­ باشد.

۶. یکی از آشنایان فوت نموده چون درگیر انجام مراسم ختم می باشیم. لطفا بفرمایید مهلت ثبت فوت چه مدتی می باشد

طبق ماده ۲۵ قانون ثبت احوال مهلت اعلام وفات ۱۰ روز از تاریخ وقوف بر آن است و تعطیل رسمی بعد از آخرین روز مهلت به حساب نمی آید و در صورتی که وفات در اثناء سفر رخ دهد مهلت اعلام آن از تاریخ رسیدن به مقصد احتساب خواهد شد.

۷. آیا فرد خارجی که در ایران فوت می نماید را می توان جهت ثبت فوت به ثبت احوال اعلام نمود؟

ماده ۲۲ قانون ثبت احوال: وفات هر کس اعم از ایرانی یا خارجی و همچنین ولادت طفلی که مرده به دنیا آمده یا بلافاصله پس از تولد بمیرد باید به مأمور یا نماینده ثبت احوال اعلام گردد.

۸. چه مدارکی جهت ثبت فوت ایرانیانی که خارج از کشور فوت نموده اند لازم است؟

  1. حضور یکی از بستگان متوفی و ارائه درخواست کتبی ثبت فوت (طبق فرم مربوطه).
  2. ارائه اصل شناسنامه و گذرنامه متوفی.
  3. اصل گواهی فوت محلی که علت فوت در آن درج شده باشد.
  4. اصل شناسنامه یا گذرنامه ایرانی اعلام کننده فوت.
  5. اصل گزارش پلیس و پزشکی قانونی که به تأیید مراجع ذیصلاح محلی رسیده باشد. (در صورتی که علت مرگ غیر طبیعی باشد).

۹. برادری داشتم که حدود سه سال است از خانه خارج شده و خبری از او نداریم و احتمال فوت وی بصورت ناشناس وجود دارد. جهت ثبت فوت وی چکار کنیم؟

برابر ماده ۳۰ قانون ثبت احوال: مدرک ثبت فوت فرضی غائب مفقودالاثر حکم قطعی دادگاه است. مدیران دفاتر دادگاه ­هایی که حکم قطعی فوت فرضی غائب مفقودالاثر از آن دادگاه صادر شده مکلفند یک نسخه از رأی صادره را طی نامه رسمی به اداره ثبت احوال محل ارسال دارند.

سوالات سرویس استعلامات

۱- سامانه های الکترونیکی احراز هویت قابل ارائه به چه نوع متقاضیانی می باشد؟

در حال حاضر سامانه های الکترونیکی استعلام هویت قابل ارائه به سازمانها، نهادها و ارگان های دولتی می باشد که امکان به کارگیری سامانه های استعلام را به صورت یکپارچه با برنامه های کاربردی خود داشته باشند.

کاربران پس از برقراری ارتباط با سازمان فناوری اطلاعات، امکان بهره گیری از مستندات و راهنمای بکارگیری سامانه های الکترونیک احراز هویت، تعبیه شده در پورتال مربوطه را خواهند داشت.

۲. بسترهای ارتباطی ممکن جهت استفاده از سامانه های استعلام هویت، چه شبکه هایی می باشند؟

سرویس های الکترونیکی استعلام هویت سازمان ثبت احوال تنها از طریق سازمان فناوری اطلاعات و بستر GSB تعبیه شده جهت متقاضیان بخش دولتی در اختیار متقاضیان قرار داده می شود.

۳. متقاضیان چگونه می توانند درخواست خود مبنی بر بهره گیری از سامانه های الکترونیکی سازمان ثبت احوال را ارائه نمایند؟

متقاضیان می توانند طی مکاتبه با سازمان و شرح نوع خدمت نیازمند به پروسه احراز هویت، درخواست خود را جهت بررسی ثبت نمایند.

۴. اطلاعات دریافتی از سامانه های الکترونیکی استعلام هویت، شامل چه نوع اطلاعاتی می باشد؟

اطلاعات دریافتی از سامانه ها پس از بررسی نوع خدمت ارائه شده توسط نهاد متقاضی و میزان موارد امنیتی لحاظ شده در شبکه مورد استفاده، تعیین شده و در اختیار آنها قرار داده خواهد شد.

۵. نحوه ارائه سامانه های الکترونیکی استعلام هویت به بخش خصوصی، به چه صورت می باشد؟

در حال حاضر سامانه های الکترونیکی استعلام هویت در اختیار بخش خصوصی قرار داده نمی شود و در آینده نزدیک و با کسب مجوزهای لازم از نهادهای امنیتی، امکان ارائه سرویس تایید یا عدم تایید اقلام هویتی از طریق سامانه وب سرویس بر بستر PGSB سازمان فناوری اطلاعات مقدور خواهد شد.

۶. جهت هر گونه سوال و رفع ابهام احتمالی با چه واحد و شماره تلفنی تماس برقرار کنم؟

اداره سایت مرکزی و شماره تلفن های ۶۰۹۰۲۳۶۸، ۶۰۹۰۲۶۵۰ و ۶۰۹۰۲۵۲۲ آماده پاسخگویی می باشد.

۷. نامه ای از سازمان بالادستی مبنی بر الزام استفاده از متدی خاص از سرویس های سازمان ثبت احوال دریافت کرده ایم.

بر مبنای نامه مذکور، نامه ای جهت تقاضای سرویس به سازمان ثبت احوال تنظیم نمائید.

۸. برای آشنایی با جزئیات فنی پیاده سازی سرویس های استعلام نمونه کد یا راهنما لازم دارم.

با نام کاربری و رمز عبور مربوط به پورتال سازمان ثبت احوال به آدرس زیر مراجعه کرده و مستندات مربوطه را دریافت نمائید.

۹. در هنگام فراخوانی سرویس های استعلام با خطای. …. مواجه شده ام.

با نام کاربری و رمز عبور مربوط به پورتال سازمان ثبت احوال به آدرس زیر مراجعه کرده و مستندات مربوطه را دریافت نمائید.

به بخش لیست خطاهای احتمالی در مستندات مربوط به سرویس مراجعه کرده و در صورتی که خطایی غیر از موارد مذکور در مستندات دارید با تیم پشتیبانی سازمان فناوری اطلاعات جهت حصول اطمینان از دسترس پذیری سرویس تماس حاصل فرمائید.

۱۰. به سرویسی با ورودی اقلام داده ای … و خروجی اقلام داده ای … نیاز داریم .

نامه ای جهت تقاضای سرویس به سازمان ثبت احوال تنظیم نمائید. در متن نامه به آئین نامه یا ابلاغیه بالادستی که الزام استفاده از سرویس را متذکر شده اشاره بفرمائید. درخواست ها در چهارچوب سیاست های ذکر شده بررسی و ترتیب اثر داده خواهد شد.

۱۱. محدوده ساعت کاری سرویس پاسخگوی نیاز ما نیست.

نامه ای جهت تقاضای جدید با تشریح مسائلی که نیاز به افزایش ساعت کاری با سرویس فعلی دارید به سازمان ثبت احوال تنظیم نمائید.

درخواست ها در چهارچوب سیاست های ذکر شده بررسی و ترتیب اثر داده خواهد شد.

۱۲. محدودیت در تعداد استعلام روزانه سرویس پاسخگوی نیاز ما نیست.

نامه ای جهت تقاضای جدید با تشریح مسائلی که نیاز به افزایش تعداد استعلام روزانه با سرویس فعلی دارید به سازمان ثبت احوال تنظیم نمائید. درخواستها در چهارچوب سیاستهای ذکر شده بررسی و ترتیب اثر داده خواهد شد.

۱۳. امروز سرویس ما کند شده است و یا سرویس ما امروز در دسترس نیست.

با تیم پشتیبانی سازمان ثبت احوال کشور یا سازمان فناوری اطلاعات جهت حصول اطمینان از دسترس پذیری سرویس تماس حاصل فرمائید.

۱۴. لاگ سیستم ما با صورتحساب صادر شده اختلاف فاحش دارد.

وجود مغایرت بین تعداد رکوردهای مبادله شده بین سرویس گیرنده و سازمان ثبت احوال به خاطر مسائل مربوط به ارسال و دریافت طبیعی است.

در صورتی که میزان اختلاف به بیش از پنج در صد می رسد نامه ای جهت بررسی بیشتر به سازمان ثبت احوال تنظیم نمائید.

۱۵. فیلدهای ورودی یا خروجی سرویس پاسخگوی نیاز ما نیست.

برای آشنایی با جزئیات فنی پیاده سازی سرویس های استعلام نمونه کد یا راهنما لازم دارم.

مشاوره آنلاین و رایگان موسسه حقوقی نوران وکیل

سوالات متداول کار با سامانه سهیم

  سامانه سهیم ثبت احوال، عنوان سامانه ای است که توسط سازمان ثبت احوال، با اهدافی نظیر تحقق نظام هویت معتبر در فضای مجازی و

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات
×

فهرست دسترسی سریع