سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، جزئیات و مراحل ثبت کارگزاریهای فنی، مهندسی و حقوقی را تشریح کرد.
مبنای قانونی و هدف تشکیل
اعظم قویدل اظهار داشت: تشکیل این کارگزاریها در راستای بند پ ماده ۱۱۴ قانون برنامه هفتم پیشرفت و به منظور تسهیل دسترسی مردم به خدمات ثبتی و صیانت از حقوق آنان، بر اساس دستورالعمل شماره ۹۰۰۰/۳۹۴۳۳/۱۰۰ مورخ ۱۴۰۴/۰۷/۲۶ مصوب ریاست قوه قضاییه صورت میگیرد. این کارگزاریها به ارائه خدمات فنی، مهندسی و حقوقی املاک و اجرای حدنگاری تحت نظارت سازمان ثبت خواهند پرداخت.
بیشتر بخوانید
شرایط اخذ پروانه کارگزاری
کارگزاریها اشخاص حقوقی غیردولتی (شرکت یا مؤسسه) هستند که برای دریافت پروانه باید شرایط زیر را دارا باشند:
- ثبت در پایگاه اشخاص حقوقی و داشتن شناسه ملی.
- ایرانی بودن کلیه سهامداران و مدیران.
- عدم سوء پیشینه مؤثر کیفری برای مدیرعامل و تمام اعضای هیئت مدیره.
- دارا بودن زیرساخت لازم برای ارائه خدمات به صورت غیرحضوری و تبادل برخط اطلاعات با سازمان ثبت.
- عدم وجود شروط مخالف دستورالعمل در اساسنامه.
- تعهد به رعایت قوانین و مقررات و مفاد دستورالعمل.
مراحل و الزامات ثبتی
برای ثبت یا تغییر شخصیت حقوقی به منظور راهاندازی کارگزاری:
۱. درج دو عبارت الزامی در موضوع فعالیت (در اظهارنامه، اساسنامه و شرکتنامه):
– عبارت اول: «در حوزه کارگزاری فنی، مهندسی و حقوقی موضوع بند پ ماده ۱۱۴ قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی و دستورالعمل شماره ۹۰۰۰/۳۹۴۳۳/۱۰۰ مورخ ۲۶/۷/۱۴۰۴ مصوب ریاست قوه قضاییه».
– عبارت دوم: «شرکت موظف است مفاد دستورالعمل بند (پ) ماده ۱۱۴ قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب رئیس قوه قضاییه، ضوابط مرتبط با آن از جمله مقررات ماده ۱۷ دستورالعمل که به صورت قانونی به کارگزار ابلاغ میشود را رعایت نماید و هر شرطی که در اساسنامه بر خلاف مفاد دستورالعمل باشد، فاقد اعتبار است».
۲. تعیین نام شخصیت حقوقی به این شکل: «کارگزاری فنی، مهندسی و حقوقی شماره … شهرستان …».
۳. ثبت در قالب هر نوع شخص حقوقی (شرکت تجاری یا مؤسسه غیرتجاری) امکانپذیر است.
۴. برای اشخاص حقوقی ثبتشده قبلی، الحاق موضوع کارگزاری به موضوع فعالیت و اصلاح نام، باید در یک مجمع عمومی فوقالعاده انجام شود.
وظایف و خدمات کارگزاری پس از اخذ پروانه
کارگزاری موظف است ظرف ۶ ماه با راهاندازی حداقل یک شعبه و معرفی حداقل یک کارشناس امور ثبتی و حقوقی و یک کارشناس امور نقشهبرداری، فعالیت خود را آغاز کند، در غیر این صورت پروانه ابطال میشود.
خدمات قابل ارائه توسط کارگزاری شامل موارد زیر است:
- صدور سند مالکیت المثنی
- تبدیل اسناد مالکیت دفترچهای به حدنگار
- تفکیک عرصه و آپارتمان
- تجمیع و افراز املاک مشاع
- تغییر وضعیت املاک
- تعیین حدود باقیمانده املاک
- اصلاح ملک و اصلاح مندرجات اسناد مالکیت
- صدور سند مالکیت حدنگار برای متصرفان قانونی فاقد سند
- درج ادعای موضوع ماده ۱۰ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات
تعرفه و نظارت
- تعرفه خدمات با پیشنهاد شورای نظارت و پس از تصویب ریاست قوه قضاییه تعیین و ابلاغ میشود.
- سازمان ثبت موظف است هر شش ماه یک بار بر اساس شاخصهایی مانند تعداد درخواستهای منجر به صدور سند، میزان رضایتمندی و تخلفات انتظامی، گزارش کیفیت عملکرد و رتبهبندی کارگزاریها را تهیه و به صورت عمومی منتشر کند.
حقوقی تایمز
