کلاهبرداران چینی با استفاده از فروشگاههای آنلاین جعلی که ادعا میکنند محصولات برندهای مشهور را با تخفیفهای باورنکردنی میفروشند، اطلاعات شخصی و مشخصات کارت اعتباری حدود ۸۰۰ هزار نفر در اروپا و ایالاتمتحده را به سرقت بردهاند.
براساس تحقیقات مفصل گاردین با همکاری Die Zeit و Le Monde، مجرمان با ایجاد ۷۶ هزار وبسایت جعلی یکی از بزرگترین کلاهبرداریها در نوع خود را رقم زدند. طبق بررسی کارشناسان این عملیات سازماندهیشده و از نظر فنی هوشمندانه بوده است. کلاهبرداران دهها هزار فروشگاه اینترنتی جعلی ایجاد کردهاند که کالاهای تخفیفدار از برندهایی مانند دیور، نایکی، لاکست، هوگو باس، ورساچه، پرادا و بسیاری از برندهای مطرح دیگر ارائه میدهند.
این شبکه کلاهبرداران از دامنههای منقضیشده برای میزبانی فروشگاههای جعلی خود استفاده میکردند که به گفته کارشناسان میتواند به جلوگیری از شناسایی توسط وبسایتها یا صاحبان برند کمک کند.
نسخههای انگلیسی این سایتهای جعلی از چندین زبان اروپایی مانند فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی و ایتالیایی پشتیبانی میکنند که برای فریبدادن خریداران ناآگاه از اروپا و آمریکا طراحی شدهاند. اگرچه اکنون تقریباً دوسوم از آنها غیرفعال شدهاند، اما محققان میگویند که بیش از ۲۲٫۵۰۰ سایت هنوز در دسترس هستند و همچنان به کلاهبرداری ادامه میدهند./ اعتماد آنلاین