پلیس فتا تشریح کرد: یکی از نشانه های اصلی پیام های جعلی که در قالب پیامک به شهروندان ارسال می شود، این است که این پیامک ها از سرشماره های شخصی که مربوط به خطوط اپراتورهای تلفن همراه هستند برای شهروندان ارسال می شود در صورتی که برای ابلاغ موضوعات اداری و دولتی هیچ سازمانی از سرشماره شخصی به شهروندان پیامک ارسال نمی کنند بلکه بجای شماره تلفن ارسال کننده پیام، نام ارسال کننده درج می شود. نظیر پیامک سامانه ثنا که با نام adliran برای شهروندان ارسال می شود.
نشانه دیگر پیام های جعلی این است که در آن از شما درخواست می شود وارد یک لینک ناشناس شده و یا یک اپلیکیشن را دانلود و نصب کنید. این پیام های جعلی ممکن است حتی از سمت مخاطبان و اطرافیان شما در قالب پیامک و یا از طریق پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی نظیر روبیکا، ایتا و حتی شاد ارسال شود.
چرا که مجرمان سایبری با گرفتن دسترسی حساب کاربری آنها اقدام به ارسال پیامک جعلی به مخاطبان شان نموده اند و اگر شما هم بر روی لینک کلیک کرده و اپلیکیشن جعلی را نصب کنید در دام مجرم قرار گرفته و برای مخاطبان شما نیز پیامک جعلی ارسال می شود.
از این رو به شهروندان عزیز تاکید می کنیم در صورت دریافت پیام هایی نظیر دریافت سود سهام عدالت، یارانه معیشتی، درخواست واریز پول به حساب غیر و … از سوی مخاطبان و اطرافیان خود، قبل از اطمینان حتما صحت پیام ارسالی را بصورت تلفنی از فرد مورد نظر جویا شوند.
شهروندان در صورت کلیک و نصب هرگونه اپلیکیشن ناشناس فورا نسبت به حذف آن اقدام نموده و در صورتی که پیام های جعلی به مخاطبان آنها ارسال شده است. بصورت تلفنی و پیامکی جعلی بودن پیام را به اطلاع آنها برسانند تا از قرار گرفتن بقیه افراد در دام مجرمان سایبری جلوگیری گردد.
در صورتی که مبالغی نیز از حساب شهروندان به صورت غیرمجاز کسر گردید فورا با شماره ۰۹۶۳۸۰ مرکز فوریت های سایبری پلیس فتا تماس بگیرند تا اقدامات اولیه توسط همکاران ما در پلیس فتا انجام و ادامه فرآیند از طریق مراجع قضایی پیگیری شود./پلیس فتا