احمد نورانی

۲۶ بهمن ۱۴۰۲

بازنشر اخبار جعلی هم جرم است

رئیس پلیس فتا تهران: قانون به صراحت در این خصوص صحبت کرده و کسی که اخبار جعلی تولید کرده، و چنانچه دارای محتوای مجرمانه باشد، فردی که آن را انتشار می‌دهد هم ضامن است و باید در مقابل قانون پاسخگو باشد.

پلیس سرهنگ  داود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتا تهران بزرگ: متاسفانه شاهد رشد انفجاری فیک نیوزها و یا همان اخبار جعلی در فضای سایبری هستیم و این موضوعات شاخه ها و موارد زیادی را در بر می گیرند که در حال انتشار هستند .

برخی از این اخبار با اهداف و سوء نیت های خاص و برخی از آنها ناخواسته و نادانسته  و از روی سهل انگاری منتشر می شوند .

باید به این نکته توجه داشت که اگر خبری را ملاحظه می کنید باید بدانید که منبع و منشا این خبر کجاست ؟ آیا این خبر را یک سایت رسمی منتشر کرده و یا اینکه شما در یک گروه غیر رسمی یک خبر را راجع به یک موضوع می بینید .

باید به این نکته توجه داشته باشید که خود ما ناخواسته در یکی از مولفه های جرم قرار نگیریم و این اخبار را بازنشر نکنیم چون قانون به صراحت در این خصوص صحبت کرده و کسی که درباره اخبار جعلی تولید محتوی کرده و چنانچه دارای محتوای مجرمانه داشته باشد با فردی که آن را انتشار می دهد اینها ضامن هستند و باید در مقابل قانون پاسخگو باشند .

جهل به قانون رافع مسئولیت کیفری نیست یعنی کسی بگوید من این موضوع را نمی دانستم ، بر اساس اینکه چه محتوایی را انتشار داده است و بر اساس اثر گذاری این جرم باید در برابر قانون پاسخگو باشد .

تاریخ انتشار خبر بسیار مهم است و اگر در موتورهای جستجو آن را بررسی نماییم متوجه خواهیم شد که آیا این خبر قبلا هم منتشر شده است و یا خیر ؟ و آیا قبلا در مورد آن موضع گیری شده  یا  خیر ؟/ خبر خوان حقوقی میزان

مشاوره آنلاین و رایگان موسسه حقوقی نوران وکیل

آمار عجیب شاهدان حرفه‌ای

رئیس مرکز آمار قوه قضاییه: در دو ماه ابتدایی امسال ۳۶ هزار نفر به دستگاه قضایی وارد شده‌اند که به شاهد حرفه‌ای بودن آن‌ها مشکوکیم/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *