احمد نورانی

۲۹ شهریور ۱۴۰۲

تنظیم و ارسال لایحه به صورت خودکاربری در کمتر از ۱۰ دقیقه

به نقل از دیده بان هشتم : یکی از سیاست‌های قوه قضائیه توسعه خودکاربری‌ها و انجام امور توسط خود مردم است.

در خودکاربری‌ها هدف این است تا ارائه خدمات غیرحضوری به صورت آسان، رایگان یا ارزان به مردم ارائه شود. قوه قضائیه در سال گذشته و پیش از مهلت قانونی پنجره واحد خدمات الکترونیک قوه‌قضائیه را راه‌اندازی کرد و خدمات پرکاربرد خود را در قالب خودکاربری در این پنجره واحد قرارداد

اقدام مهمی در راستای توسعه خودکاربری و سپردن اموری که مردم از عهده انجام آن برمی آیند. در هفته قوه‌قضائیه سال جاری نیز شاهد راه اندازی خودکاربری لایحه به عنوان بیست و نهمین خدمت در پنجره واحد خدمات الکترونیک قضائی بوده‌ایم.

محمد کاظمی‌فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در گفت‌وگو با میزان گفت: از تاکیدات رهبرمعظم انقلاب، دستگاه قضائی و سند تحول قضائی ارائه خدمات آسان و رایگان به مردم بوده است. خوشبختانه اقدامات متفاوتی در مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در این زمینه شکل گرفته است. راه اندازی پنجره واحد خدمات الکترونیک قوه‌ قضائیه یکی از این اقدامات است.

 

کاظمی‌فرد با بیان اینکه در حال حاضر در پنجره واحد خدمات الکترونیک قضائی که در سال گذشته و زودتر از مهلت قانونی راه اندازی شد ۲۹ خدمت کلی وجود دارد، بیان داشت: یکی از این خدمات در پنجره واحد خدمات الکترونیک قضائی خودکاربری لایحه است. این خدمت به عنوان بیست ونهمین خدمت در پنجره واحد خدمات الکترونیک قضائی در هفته قوه قضائیه سال جاری راه اندازی شد و امکان ارسال لایحه توسط اشخاص حقیقی در سامانه عدل ایران فراهم شده است.

 

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۲۰ موضوع به‌عنوان خودکاربری لایحه در پنجره واحد خدمات الکترونیک قضائی قرار داده شده است، گفت: یک فیلم آموزشی در خصوص چگونگی ثبت لایحه تهیه شده است و در پنجره واحد خدمات الکترونیک قوه‌ قضائیه و در همان قسمت مربوط به خودکاربری لایحه قرار داده شده است. یعنی فرد اگر چگونگی ثبت لایحه را نیز بلد نیست، می‌تواند پس از دیدن این فیلم آموزشی کوتاه اقدام به ثبت لایحه به صورت خودکاربری کند.

 

کاظمی‌فرد تاکید کرد: علاوه بر این خودکاربری‌ها تاثیر بسزایی در کاهش شلوغی‌های دفاتر خدمات الکترونیک قضائی دارند. فردی که می‌خواهد یک لایحه تنظیم کند دیگر نیاز به مراجعه حضوری به مجتمع‌های قضائی یا دفاتر خدمات ندارد و می‌تواند لایحه مورد نظر خود را در مهلت قانونی در پنجره واحد خدمات الکترونیک قوه‌ قضائیه و در کمتر از ۱۰ دقیقه انجام دهد.

 

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با عنوان ۲۰ موضوع خودکاربری لایحه گفت: استرداد اعتراض به نظریه کارشناسی، استرداد دادخواست، استرداد دعوی، اعتراض به قرار رد دفتر، اعلام پرداخت محکوم به، اعلام پرداخت هزینه‌های قانونی، اعلام رد ترکه، اعلام عزل وکیل، اعلام فوت وکیل، اعلام گذشت، تسلیم به حکم و تقاضای تخفیف، تقاضای استمهال/ درخواست مهلت برخی از خدمت‌هایی که هستند که به صورت خودکاربری لایحه در پنجره واحد خدمات الکترونیک قضائی قرار داده شده است. همچنین تقاضای تسریع در رسیدگی، درخواست تعیین وقت نزدیک، درخواست وکیل تسخیری، درخواست تعیین وکیل معاضدتی، درخواست مطالعه پرونده، درخواست مهلت جهت ارائه اصول اسناد، قبول داوری و قبول نظریه کارشناس در حال حاضر در خودکاربری لایحه قرار داده شده است.

 

کاظمی‌فرد تاکید کرد: دسترسی آسان و ساده برای مردم، از بین رفتن محدودیت‌های جغرافیایی و مکانی برای مردم، از بین رفتن محدودیت‌های زمانی برای مردم، کاهش هزینه‌های مردم، ارائه خدمات ارزان، امکان پیگیری، مسیر امن و جلوگیری از سوء استفاده کنندگان برخی از ویژگی‌های ثبت لایحه به صورت خودکاربری است.

مشاوره آنلاین و رایگان موسسه حقوقی نوران وکیل

آمار عجیب شاهدان حرفه‌ای

رئیس مرکز آمار قوه قضاییه: در دو ماه ابتدایی امسال ۳۶ هزار نفر به دستگاه قضایی وارد شده‌اند که به شاهد حرفه‌ای بودن آن‌ها مشکوکیم/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *