احمد نورانی

۵ مرداد ۱۴۰۲

ثبت “نام” و “علامت تجاری” تولیدات دارویی، بهداشتی و غذایی تسهیل می‌شود

به نقل از دیده بان هشتم : در نشست مشترک رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و رئیس سازمان غذا و دارو، بر رفع محدودیت‌ها و تسهیل فرآیند ثبت “نام” و “علامت تجاری” تولیدات دارویی، آرایشی، بهداشتی و غذایی در مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت تأکید شد.
حسن بابایی معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در دیدار حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو و معاونین این سازمان، با اشاره به راه اندازی قرارگاه رشد تولید و برنامه ریزی‌های صورت گرفته در مرکز مالکیت معنوی این سازمان در راستای تحقق شعار سال با تسهیل و تسریع در ارائه خدمات ثبتی به تولیدکنندگان، گفت: بر این اساس تلاش شده محدودیت های موجود در ثبت علامت های تجاری، اختراعات و طرح‌های صنعتی برای تولیدکنندگان واقعی برداشته شود و این اقدام بویژه در بخش غذا و دارو باید با جدیت بیشتری پیگیری شود.

وی با بیان اینکه سازمان ثبت با تمهیدات پیش بینی شده، مانع معطل شدن تولیدکنندگان واقعی برای دریافت خدمات ثبتی خواهد شد افزود: باید از همه ظرفیت‌ها برای حمایت از فعالان اقتصادی استفاده شود.

رئیس سازمان ثبت، محیط ارائه خدمت در این سازمان را با برنامه ریزی های صورت گرفته جهت بهره گیری از هوش مصنوعی، توسعه وب سرویس ها و ایجاد پلفترم (سکو) ارائه خدمات ثبتی در ماه های آینده بسیار متفاوت اعلام کرد و اظهار داشت: این اقدامات در حوزه مالکیت معنوی نیز آغاز و در گام اول، مرکزی با حضور تعداد زیادی از کارشناسان خبره جهت پاسخگویی و رفع ابهامات و مشکلات حوزه مالکیت معنوی برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در راستای شعار سال ایجاد شده است ضمن اینکه این اقدامات در حوزه ثبت شرکتها، از ابتدای سال جاری تا کنون منجر به کاهش ۷۰ درصدی مراجعات حضوری شده است.

تنظیم و امضاء تفاهم نامه جامع و تشکیل کمیته‌های تخصصی با سازمان غذا و دارو جهت رفع موانع ثبت اختراعات و علائم تجاری فعالان حوزه تولیدات بهداشتی و دارویی و تعریف مسیر سبز ارائه خدمات ثبتی از دیگر تأکیدات دکتر بابایی بود.

سیدحیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو نیز با تقدیر از رفع بسیاری از موانع ثبتی این حوزه، به افزایش روز افزون تعداد داروهای تولیدی و ثبت شده اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در حوزه دارو ۹۹ درصد، در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی ۱۰۰ درصد تولید و در حوزه مکمل ها ۱۰۰ درصد نیاز کشور در داخل تولید می شود که برای رفع محدودیت های موجود در ثبت علائم و نام تجاری نیازمند کمک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هستیم.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: برخی از علائم تجاری، عناوین اغواگرانه در برچسب‌های محصولات خود دارند و امکان برخورد مناسب با این موارد را نداریم و در این زمینه نیز خواستار همکاری مشترک با سازمان ثبت هستیم.

سیامک اسلامی سرپرست مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز در این نشست با اشاره به افزایش ۳ برابری درخواست ثبت علامت تجاری از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۹، به وب سرویس های ایجاد شده فی مابین سازمان ثبت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان غذا و دارو اشاره کرد و گفت: این اقدام موجب شدکه بخش زیادی از دلال ها و سوء استفاده کنندگان این حوزه شناسایی شوند.

وی افزود: ۶۰ درصد ورودی پرونده های مربوط به اظهارنامه با این مرکز مربوط به سازمان غذا و دارو می باشد و این نشان از اهمیت این بخش دارد.

استانداردسازی فرآیندها و حذف موارد زائد، هوشمندسازی و بهبود فرآیندهای صدور مجوز در تمامی حوزه های سلامت، به روز رسانی و ایجاد دسترسی جهت وب سرویس های مختلف، استفاده بیشتر از ظرفیت علائم تأییدی مانند نشان “سیب سلامت” و همچنین سایر علائم تأییدی همچون نشان پروبیوتیک یا ارگانیک با تأیید سازمان غذا و دارو، تقویت ظرفیت های آموزشی و برگزاری منظم دوره های تخصصی مشترک از مواردی بود که دکتر اسلامی جهت ارائه خدمات مؤثرتر ثبت مالکیت های معنوی حوزه غذا و دارو به آنها اشاره کرد.

مشاوره آنلاین و رایگان موسسه حقوقی نوران وکیل

استعلام برخط وضعیت خودرو

  کلاهدوزان با اشاره به بهره‌برداری از امضای الکترونیکی، گفت: مزیت دیگر این خدمت استفاده از امضای الکترونیکی است، یک بحث جدی که در پرونده‌های

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *