احمد نورانی

۹ آذر ۱۴۰۲

جزئیات روند آزمون سردفتری آذرماه سال ۱۴۰۱

صفدر کشاورز سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در توضیح روند آزمون سردفتری گفت: در آزمون سردفتری آذرماه سال قبل طبق اعلام سازمان سنجش ۹۵۳۴ نفر قبول شدند که ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ به ما اعلام شد و بعد به پذیرفته‌شدگان اطلاع‌رسانی شد. وی ادامه داد: با توجه به قانون تسهیل پذیرفته‌شدگان باید مدارک خود را در درگاه ملی صدور مجوزها بارگذاری می‌کردند. از طرفی ما اسامی را فروردین برای استعلام به مرجع ذیصلاح ارسال کردیم که تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ پاسخ ۲۲۵ استعلام پاسخ داده شد. تا الان هم پاسخ استعلام ۹۲۹۷ نفر آمده که طبق آن ۱۶۰ نفر‌ رد صلاحیت شده و ۱۰۵ نفر انصراف داده‌اند.

مراجعین و پذیرفته‌شدگان وقتی به درگاه ملی صدور مجوزها مراجعه می‌کنند باید فیلدهای اجباری را در کنند که در آن مواردی همچون کد مالیاتی سردفتر و کد پستی دفترخانه آمده بود که شخص پذیرفته‌شده اصلاً دفتری ندارد و سردفتر نیست تا این اطلاعات را وارد کند.

با جلساتی که با مرکز بهبود و پایش محیط کسب و کار در خرداد ماه امسال داشتیم، فرصت سه ماهه داده اخذ شد تا این موارد حل شود و کد پستی دفترخانه به کدپستی محل سکونت و کد مالیاتی به کد شخصی تغییر یافت. همچنین اعلام شد که همه استعلام‌ها در درگاه ملی ایجاد شده در حالی که متقاضی‌ها می‌رفتند و می‌دیدند که اینطور نیست و این زیرساخت برای استعلام برخط مهیا نشده است.

از میان پذیرفته‌شده‌ها ۵۶۳۱ نفر مدارک خود را در درگاه ملی صدور مجوزها بارگذاری کرده‌اند، مدارک ۳۹۴۴ نفر تأیید شده و ۱۶۷۷ نفر هنوز نقص مدارک دارند. اسامی بیش از ۱۸۰۰ تایید شده‌ برای ادامه فرایند برای اختبار به ۳۱ استان ارسال شده که در نهایت ۱۱۰ نفر بدون کارآموزی و بیش از ۱۳۷۰ نفر‌ با کارآموزی قبول شدند. همچنین تاکنون و پس از انجام فرایندها ۱۱۰ ابلاغ صادر و در درگاه ملی صدور مجوزها بارگذاری شده است.

نبود زیرساخت‌های لازم در درگاه‌های ملی یکی از دلایل تاخیر در روند آزمون بوده است.

بیش از سه هزار نفر از پذیرفته‌شدگان هنوز اطلاعات خود را در درگاه ملی بارگذاری نکرده‌اند و سازمان ‌در قبال آنها تکلیفی ندارد.

انتظار حاکمیت از سازمان ثبت اسناد تنظیم سند به صورت صحیح و مطمئن است و ما متولی ایجاد اشتغال در کشور نیستیم، اما به جهت تسریع در اختیار در ۳۱ استان دفاتر اختیار دایر کردیم که سرعت رسیدگی بیشتر شود. /میزان / فارس

مشاوره آنلاین و رایگان موسسه حقوقی نوران وکیل

استعلام برخط وضعیت خودرو

  کلاهدوزان با اشاره به بهره‌برداری از امضای الکترونیکی، گفت: مزیت دیگر این خدمت استفاده از امضای الکترونیکی است، یک بحث جدی که در پرونده‌های

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *