احمد نورانی

۱۸ اسفند ۱۴۰۲

جزئیات لایحه اصلاح قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی

لایحه اصلاح قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، شهریور ماه ۱۴۰۲ از سوی دولت به مجلس ارسال شده است تا علاوه بر تشدید جرایم رانندگی و تاکید بر بازدارندگی قانون، اشکالات و نقایص در قانون فعلی را نیز رفع کند.

یکی از نکات و حاشیه های قانون فعلی رسیدگی به تخلفات رانندگی، ناهمخوانی مدت اعتبار گواهی معاینه فنی در این قانون با قانون هوای پاک است؛ در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی اعتبار این برگه ها ۵ سال در نظر گرفته شده اما در قانون هوای پاک که در سال ۹۶ مصوب شد، ۴ سال برای خودروهای شخصی و دولتی و یکسال برای وسایل نقلیه عمومی بوده است.

بر این اساس، در لایحه تقدیمی به مجلس ماده ۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مورد بازنگری قرار گرفته است.

طبق این ماده، رانندگان موظفند هنگام رانندگی گواهینامه و کارت خودرو را به همراه داشته باشند و از دارابودن بیمه نامه معتبر شخص ثالث و گواهی معاینه فنی برابر ضوابط قانون هوای پاک مصوب ۱۳۹۶ اطمینان حاصل کند. مأموران در صورتی مدارک رانندگان را مطالبه می کنند که شاهد تخلف از سوی راننده بوده یا وی تحت تعقیب قضایی یا انتظامی باشد.

در تبصره این ماده نیز چنین آمده است: ماموران راهنمایی و رانندگی مکلفند دارا بودن گواهینامه رانندگی، کارت خودرو و بیمه نامه معتبر شخص ثالث را به طریق مقتضی از جمله استعلام برخط احراز کنند و در صورت فقدان موارد مذکور، باید نسبت به صدور قبض جریمه و نیز توقیف وسیله نقلیه تا زمان احراز دارابودن مدارک یا ارائه مدرک توسط رانندگان اقدام کنند./ایرنا

مشاوره آنلاین و رایگان موسسه حقوقی نوران وکیل

استعلام برخط وضعیت خودرو

  کلاهدوزان با اشاره به بهره‌برداری از امضای الکترونیکی، گفت: مزیت دیگر این خدمت استفاده از امضای الکترونیکی است، یک بحث جدی که در پرونده‌های

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *