احمد نورانی

۳۰ آذر ۱۴۰۲

حذف چک‌های کاغذی از نظام بانکی

ابوالفضل ابوترابی نماینده مجلس با اشاره به مصوبه مجلس برای حذف چک‌های کاغذی از نظام بانکی، اظهار کرد: طبق قانون چک صیادی باید چک‌های کاغذی در سامانه مربوطه ثبت شود اما در حال حاضر ۲ الی ۳ درصد چکها از سوی افراد در سامانه ثبت نمی‌شود و کاغذ چک بین اشخاص دست به دست می‌شود.

برخی به دلیل نا‌آگاهی و برخی دیگر نیز برای عدم پرداخت مالیات ، چک‌های کاغذی را در سامانه ثبت نمی‌کنند که همین مسئله باعث به وجود آمدن مشکلات و افزایش پرونده‌های قضایی می‌شود.

لذا برای اینکه مسائل مربوط به ثبت چک کاغذی در سامانه بر‌طرف شود بنده پیشنهادی مبنی بر صدور چک‌های الکترونکی و حذف چک‌های کاغذی در لایحه برنامه هفتم توسعه را مطرح کردم که تا ۳ سال بعد از اجرای برنامه یعنی سال ۱۴۰۵ چک‌های کاغذی حذف شود.

البته صدور چک‌های الکترونیک از ابتدای سال جاری آغاز شده است و تا کنون ۷ بانک مبادرت به صدور چک‌های الکترونیک کرده‌اند و در حال حاضر نیز ۵۰۰ هزار برگه چک الکترونیک صادر شده است.

۸ بانک دیگر نیز در حال انجام مراحل آزمایشی برای صدور چک الکترونیک هستند و احتمالا تا پایان امسال تمام ۳۱ بانک بتوانند چک‌های الکترونیک صادر کنند.

نمایندگان در جریان بررسی جزئیات لایحه  برنامه هفتم توسعه کل کشور با ماده الحاقی ۵ به کل لایحه را تصویب کردند که طبق آن ، بانک مرکزی مکلف است به گونه‌ای برنامه‌ریزی نماید که تا پایان سال سوم برنامه هفتم توسعه، چک‌های کاغذی از نظام بانکی حذف گردد./  تسنیم

مشاوره آنلاین و رایگان موسسه حقوقی نوران وکیل

آمار عجیب شاهدان حرفه‌ای

رئیس مرکز آمار قوه قضاییه: در دو ماه ابتدایی امسال ۳۶ هزار نفر به دستگاه قضایی وارد شده‌اند که به شاهد حرفه‌ای بودن آن‌ها مشکوکیم/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *