احمد نورانی

۳۰ مرداد ۱۴۰۲

خرید میلیون‌ها دلار تراشه انویدیا توسط عربستان و امارات؛

به گزارش شهر سخت افزار : اگر روزگاری مسابقه تسلیحاتی در جهان مطرح بود، امروزه کشورهای بزرگ یا پولدار بر سر هوش مصنوعی رقابت می‌کنند. در نمونه‌ای از آنها عربستان سعودی و امارات متحده عربی پول هنگفتی را صرف خرید تراشه‌های انویدیا کرده‌اند. اما هوش مصنوعی چه کاربردی برای عربستان یا امارات دارد؟

* خرید میلیون ها دلار تراشه انویدیا توسط کشورهای پولدار خاورمیانه

روزنامه فاینَنشال تایمز در گزارشی خبر از خرید دست کم ۳,۰۰۰ شتاب دهنده هوش مصنوعی گران قیمت H100 انویدیا توسط عربستان سعودی داده است. H100 که مدیرعامل انویدیا آن را اولین تراشه طراحی شده برای هوش مصنوعی مولد خواند، دارای تعداد ۱۴,۵۹۲ هسته CUDA، هشتاد گیگابایت حافظه HBM3 و رابط حافظه ۵,۱۲۰ بیتی است که هر دستگاه آن ۴۰,۰۰۰ دلار قیمت دارد.

هم زمان امارات متحده عربی هم هزاران شتاب دهنده هوش مصنوعی ساخت انویدیا خریداری کرده و در حال طراحی مدل زبانی بزرگ اختصاصی خود به نام Falcon است. فالکون در انستیتو نوآوری فناوری دولتی در شهر مصدر ابوظبی در دست توسعه است.

منابع مختلف می گویند امسال انویدیا حدود ۵۵۰,۰۰۰۰ شتاب دهنده H100 (تصویر بالا) در سراسر دنیا عرضه کرده که عمدتاً توسط شرکت‌های آمریکایی خریداری شده‌اند. البته تا پایان امسال تعداد سه هزار عدد آنها به دانشگاه علم و صنعت ملک عبدالله عربستان می‌رسد که چیزی حدود ۱۲۰ میلیون دلار ارزش آن است.

برای درک بزرگی خرید عربستان بد نیست اشاره کنیم سازنده چت بات هوش مصنوعی مشهور ChatGBT مدل زبانی آن را تنها با استفاده از ۱,۰۲۴ شتاب دهنده A100 انویدیا تعلیم داده است.

ظاهراً دانشگاه ملک عبدالله عربستان از بخشی از این این شتاب دهنده‌های گران قیمت برای ساخت ابر کامپیوتر Shaheen III استفاده خواهد کرد. به طور دقیق‌تر ابر کامپیوتر شاهین ۳ به ۷۰۰ سوپرتراشه Grace Hopper مجهز خواهد بود که خود ترکیبی از پردازنده مرکزی Grace و شتاب دهنده گرافیکی H100 Tensor Core است.

در طرف دیگر امارات متحده عربی از ۳۸۴ شتاب دهنده A100 انویدیا به مدت دو ماه برای تعلیم مدل Falcon استفاده کرده است. این کشور بعدتر هم تعداد زیادی شتاب دهنده گران قیمت انویدیا برای پروژه‌های آتی خود خریداری کرده است.

با وجود اینکه برخلاف چین، عربستان و امارات متحده عربی با تحریم آمریکا روبرو نیستند و آزادانه می‌توانند محصولات پیشرفته انویدیا را خریداری کنند، اما فعالان حقوق بشر در این باره هشداره داده‌اند. حقوق بشر و آزادی بیان در هیچ یک از این دو کشور وضعیت جالبی ندارد و احتمال استفاده از هوش مصنوعی برای سانسور یا نظارت بر شهروندان یک نگرانی جدی است.

اکنون باید منتظر ماند و دید شاهد یک رقابت جدید از نوع هوش مصنوعی در منطقه خواهیم بود یا نه.

مشاوره آنلاین و رایگان موسسه حقوقی نوران وکیل

آمار عجیب شاهدان حرفه‌ای

رئیس مرکز آمار قوه قضاییه: در دو ماه ابتدایی امسال ۳۶ هزار نفر به دستگاه قضایی وارد شده‌اند که به شاهد حرفه‌ای بودن آن‌ها مشکوکیم/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *