احمد نورانی

۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

دلیل تداوم کلاهبرداری با پیامک‌های جعلی

سرهنگ پاشایی معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا در پاسخ به این سوال به دو عامل اشاره کرد و گفت: نخستین مسئله بی توجهی، نادیده گرفتن مردم از یک طرف و عدم اطلاع رسانی مناسب از طرف دیگر علت اصلی تداوم کلاهبرداری با پیامک‌های جعلی است.

 باید سطح عمومی جامعه هشدارهای پلیس و دیگر نهادها را جدی گرفته و نسبت به انواع شیوه‌های کلاهبرداری هوشیار و آگاه باشند.

وی تعدد سامانه‌های خدماتی را نیز از دیگر دغدغه‌ها و عوامل موفقیت تله سودجویان پیامکی عنوان کرد و گفت: تعدد سامانه‌های خدماتی که هر یک مختص به دستگاهی است، زمینه را برای سوداگری کلاهبرداران پیامکی فراهم می کند.

در اغلب کشورها خدمات عمومی از طریق یک سامانه متمرکز اطلاع رسانی و ارائه می شود در حالی که در کشور ما هر دستگاه اجرایی و خدماتی سامانه‌ای مختص به خود دارد و بر همان بستر خدمات می دهد. این مسئله زمینه را برای سردرگمی مردم و اثرگذاری بیشتر تاکتیک ترس و تشویق کلاهبرداران فراهم می‌کند.

ایشان ارسال پیامک‌های جعلی بر بستر پیام‌رسان‌های داخلی و سکوهای بومی را یکی از شگردهای جدید کلاهبرداران عنوان کرد و افزود: متاسفانه به دلیل بومی بودن و اعتماد مردم به این سکوها کلاهبرداران از طریق هک اطلاعات کاربری شهروندان اقدام به تولید و توزیع پیامک های جعلی کرده و اینگونه شهروندان را به دام می اندازند.

علاوه بر افزایش آگاهی مردم و گسترش اطلاع رسانی، باید موضوع یکپارچه سازی سامانه‌ خدماتی را به عنوان یک راه حل در جلوگیری و یا مقابله هرچه بیشتر با پیامک‌های جعلی مد نظر قرار گیرد تا کلاهبرداری در این حوزه به حداقل برسد./ ایرنا

مشاوره آنلاین و رایگان موسسه حقوقی نوران وکیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *