احمد نورانی

۲۷ بهمن ۱۴۰۲

دو‌سوم ایرانی‌ها از وی‌پی‌ان استفاده می‌کنند

به نقل از اعتماد آنلاین /دنیای اقتصاد نوشت:مردم برای حق طبیعی خود یعنی دسترسی آزاد به اینترنت ناچارند هزینه‌های گزافی پرداخت کنند؛ تا جایی که بر اساس بعضی آمارها گردش مالی سالانه بازار فیلترشکن‌ها در سال گذشته به ۳۰هزار میلیارد تومان رسید.

بعضی کارشناسان گردش سالانه فیلترینگ در سال جاری را حدود ۵۰ تا ۶۰ همت اعلام کرده‌اند که رقمی بیش از مجموع درآمد دو اپراتور بزرگ موبایل کشور است.

مرداد امسال بود که کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گزارشی از وضعیت اینترنت منتشر کرد که در آن آمار جالبی از میزان استفاده مردم از انواع وی‌پی‌ان ارائه شد. بر اساس این گزارش، نظرسنجی‌های معتبر حاکی از آن است که حدود ۶۴ درصد از کاربران از ابزارهای فیلترشکن یا وی‌پی‌ان استفاده می‌کنند. غلامرضا نوری‌قزلجه، رئیس فراکسیون مستقلین مجلس، در جریان ارائه گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس، به آمار استفاده ۶۴ درصدی مردم از فیلترشکن اشاره کرد و گفته بود که برخی از مراکز علمی تا ۹۶ درصد استفاده از فیلترشکن را هم گزارش کردند.
 
یکتانت هم در گزارش مستقلی به افزایش میزان استفاده از وی‌پی‌ان در میان مردم اشاره و اعلام کرد که گردش مالی سالانه خرید و فروش وی‌پی‌ان در سال گذشته بین ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. بر اساس این گزارش، ۶۳ درصد از کاربران ایرانی با تحصیلات ابتدایی از وی‌پی‌ان استفاده می‌کنند؛ یعنی از هر سه کاربر، دو نفر از فیلترشکن‌ها استفاده می‌کنند. گزارش سالانه تاکید می‌کند که گردش مالی وی‌پی‌ان در سال گذشته تا ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است و ۸۰ درصد مردم در گروه‌های سنی و تحصیلی مختلف در سال ۱۴۰۱ برای ورود به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها از وی‌پی‌ان استفاده کردند.

با این همه هزینه‌های پنهان وی‌پی‌ان‌ها بسیار بیشتر از هزینه‌های مستقیم آنهاست؛ چراکه زمان، انرژی و تخصصی که باید صرف تولید و نوآوری شود، برای اتصال به وی‌پی‌ان‌ها صرف می‌شود.

مشاوره آنلاین و رایگان موسسه حقوقی نوران وکیل

آمار عجیب شاهدان حرفه‌ای

رئیس مرکز آمار قوه قضاییه: در دو ماه ابتدایی امسال ۳۶ هزار نفر به دستگاه قضایی وارد شده‌اند که به شاهد حرفه‌ای بودن آن‌ها مشکوکیم/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *