احمد نورانی

۸ خرداد ۱۴۰۲

مالیات بر عایدی سرمایه بهشت دلال‌ها را جهنم می‌کند؟

روزنامه تعادل نوشت: سخنگوی اقتصادی دولت به شکل جدی از آمادگی برای مقابله با دلال‌ها و اجرای مالیات بر عایدی سرمایه خبر داده و باید دید که این نهادهای حاکمیتی چه جوابی به این نامه‌ها خواهند داد و البته در نهایت آیا بهشت دلال‌ها به جهنم تبدیل می‌شود یا آنها باز هم شانس فعالیت در اقتصاد ایران را خواهند داشت؟

روزنامه تعادل با اشاره به فراهم شدن مقدمات اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه این سوال را مطرح کرده که آیا بهشت دلال‌ها به جهنم تبدیل خواهد شد یا خیر؟

به گزارش تعادل، بخش‌های مهم این گزارش به شرح زیر است:
به آنچه که در سال‌های گذشته در اقتصاد ایران رخ داده به خوبی یک واقعیت تلخ را نشان می‌دهد که در چارچوب این اقتصاد، فعالیت‌های سفته‌بازانه و دلالی سود بیشتری نسبت به تولید دارد و با کمترین هزینه می‌توان در این فضا پولی را در آورد که با سال‌ها تولید و فعالیت مولدانه امکان دسترسی به آن وجود ندارد.

تحت تاثیر این فضا از چند سال قبل همواره بحث مالیات بر عایدی سرمایه مطرح بوده تا در چارچوب آن، افرادی که بدون ارزش افزوده یا با هدفی به غیر از مصرف شخصی در بازارهایی مانند مسکن، خودرو، طلا و ارز وارد می‌شوند، مجبور شوند بخش مهمی از سود خود را قالب مالیات به دولت پرداخت کنند که این موضوع در کنار افزایش درآمد دولت، این سیگنال را به بازار می‌دهد که ورود به این بازارها با هدف سفته‌بازی سود چندانی نخواهد داشت و به این ترتیب مانع از روندهای غیر واقعی افزایش قیمت‌ها خواهد شد.

چند هفته قبل نمایندگان مجلس سرانجام کلیات این طرح را تصویب کردند تا کار برای نهایی شدن در شورای نگهبان مطرح شده و در صورت تایید به مرحله اجرا برسد، موضوعی که حالا وزیر اقتصاد نیز بر روی آن دست گذاشته و با نوشتن نامه‌ای خطاب به آیت‌الله جنتی، از او خواسته تا مقدمات نهایی شدن این طرح را فراهم کند.

سخنگوی اقتصادی دولت در این نامه‌ها به شکل جدی از آمادگی برای مقابله با دلال‌ها و اجرای مالیات بر عایدی سرمایه خبر داده و باید دید که این نهادهای حاکمیتی چه جوابی به این نامه‌ها خواهند داد و البته در نهایت آیا بهشت دلال‌ها به جهنم تبدیل می‌شود یا آنها باز هم شانس فعالیت در اقتصاد ایران را خواهند داشت؟

مشاوره آنلاین و رایگان موسسه حقوقی نوران وکیل

آمار عجیب شاهدان حرفه‌ای

رئیس مرکز آمار قوه قضاییه: در دو ماه ابتدایی امسال ۳۶ هزار نفر به دستگاه قضایی وارد شده‌اند که به شاهد حرفه‌ای بودن آن‌ها مشکوکیم/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *