احمد نورانی

۲۱ بهمن ۱۴۰۲

چیزی تحت عنوان «ممنوع‌الورود» در حقوق نداریم

به نقل از خبر خوان حقوقی میزان / محمد مهاجری، وکیل پایه یک دادگستری پیرامون ممنوع الورود و ممنوع الخروج بودن و صحبت‌های اخیر وزیر ارشاد در رابطه با یکی از خواننده‌های خارج ایران اظهار داشت: در حقوق و قوانین ما اصطلاحی تحت عنوان ممنوع‌الورود بودن نداریم و چنین چیزی اصلا مورد استفاده نیست. شخصی که تابعیت کشور را دارد می‌تواند به کشور وارد شود. ممنوع الورود بودن اصطلاحی است که از لحاظ حقوقی مورد پذیرش نیست.

ممنوع‌الخروج بودن به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. گاهی این ممنوع الخروجی قبل از ارتکاب است. یعنی بعد از اینکه شخص مرتکب جرم می‌شود و هنوز رسیدگی نشده است می‌شود دستور ممنوع الخروجی داد. گاهی اوقات هم بعد رسیدگی نهایی ممنوع الخروج می‌شود؛ و حتی پس از اینکه رسیدگی می‌کند و حکم مجازات پاداش تعیین می‌شود تا مدت‌ها می‌تواند ممنوع الخروج باشد.

از نظر من در رابطه با آقای معین و هر خواننده دیگری نیاز به اذن یک مقام مسئول نداریم. اما به لحاظ خبری دقیقاً سوال می‌شود که چه می‌شود که یک مسئول لازم میداند در پاسخ به یک سوال به یک شخص اشاره کند که فقط در مورد ایشان ورود به کشور مشکلی نیست و در خصوص جواز نیز می‌توانند از وزارت ارشاد درخواست مجوز کنند.

چیزی که باعث می‌شود این شخص نگران باشد در حیطه جرایم امنیتی و سیاسی است. بعد از انقلاب بخش گسترده‌ای از خواننده‌های کشور، کشور را ترک کردند. این خواننده‌ها بعضاً گرایشات سیاسی داشتند که در واقع ضد نظام جمهوری اسلامی ایران بود که بعضاً فارغ از دیدگاه شان خیلی این موضعشان را بیان نمی‌کردند.

این که بیان می‌شود این خواننده مشکلی برای ورود به کشور ندارد، به این معنی است که احتمالا فعالیت‌های وی متمرکز بر هنر خودش بوده است و آن حواشی و جنبه‌های سیاسی آن قدر وجود نداشته است که اگر وارد بشود علیه او اعلام جرم شود و متأسفانه دیگر نتواند خارج شود. شاید این یک تضمین سیاسی است که اگر شما اومدین چنین اتفاقی برای شما پیش نخواهد آمد./  دانشجو

مشاوره آنلاین و رایگان موسسه حقوقی نوران وکیل

استعلام برخط وضعیت خودرو

  کلاهدوزان با اشاره به بهره‌برداری از امضای الکترونیکی، گفت: مزیت دیگر این خدمت استفاده از امضای الکترونیکی است، یک بحث جدی که در پرونده‌های

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *