احمد نورانی

۱۶ آبان ۱۴۰۲

کاهش مجدد مدت زمان خدمت سربازی؛ از مصوبه مجلس تا تکذیب نظام وظیفه

سازمان وظیفه عمومی فراجا در واکنش به مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم درباره کاهش مدت خدمت سربازی به ۱۲ ماه اعلام کرد: پس از ابلاغ اخیر درباره کاهش ۳ ماهه مدت خدمت دوره ضرورت، هیچ تغییری در قوانین و مقررات خدمت وظیفه عمومی در دستور کار نیست.

خبرگزاری میزان – حدود ۲ هفته قبل بود که سازمان وظیفه عمومی فراجا اعلام کرد با پیشنهاد ستاد کل نیرو‌های مسلح و تصویب فرمانده معظم کل قوا مدت خدمت دوره ضرورت تمامی سربازان حین خدمت و مشمولانی که از این پس به خدمت اعزام می‌شوند به مدت ۳ ماه کاهش یافته و حداقل زمان خدمت از ۱۷ ماه به ۱۴ ماه رسیده است.

مصوبه کمیسیون تلفیق درباره کاهش مدت خدمت سربازی

ماجرای مدت زمان خدمت سربازی، اما به این اطلاعیه ختم نشد و ابتدای هفته جاری محسن پیرهادی، نایب‌رئیس کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه در توییتی از موافقت قاطع این کمیسیون با اصلاح قانون نظام وظیفه خبر داد و نوشت: ‏زمان سربازی به ۱۲ ماه کاهش می‌یابد و ‏مشمولان بالای ۳۰ سال، دارای ۲ فرزند از خدمت سربازی معاف می‌شوند.

محسن دهنوی، دیگر نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در صفحه توییتر خود نوشت: «با پیگیری و تلاش‌های آقای قالیباف در مجلس یازدهم، بعد از افزایش ۱۲ برابری حقوق سربازان در ۳ سال اخیر، امروز با تصویب حکمی در کمیسیون تلفیق برنامه، در بخش‌های زیر گام مهمی در راستای اصلاح فرآیند سربازی برداشته شد که امیدواریم با تصویب در صحن مجلس و تایید شورای نگهبان به اجرا برسد:۱- کاهش مدت دوره سربازی به میانگین ۱۲ ماه، ‏۲- تعیین معافیت مشمولان ۳۰ سال دارای دو فرزند و بیشتر ۳- تکلیف دولت به تعیین وضعیت مشمولان غائب»

پس از این ۲ اظهار نظر توییتری دهنوی در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها درباره جزئیات این مصوبه گفت: مصوب شد که طول خدمت سربازی به صورت میانگین ۱۲ ماه شود، البته میانگین ۱۲ ماه با توجه به شرایط تغییر پذیر است، یعنی فردی شاید ۹ ماه خدمت کند و دیگری ۱۵ ماه.

وی در ادامه با تاکید بر این نکته که دوره آموزشی سربازی جدا از دوره خدمت محاسبه خواهد شد گفت: این مصوبه بعد از تصویب در مجلس و تایید شورای نگهبان اجرایی می‌شود و انتظار داریم از ابتدای سال آینده وارد فاز اجرا شود.

در طرف مقابل، اما از طرف مسئولان سازمان نظام وظیفه اولین مصاحبه پس از انتشار این خبر توسط معاون اجتماعی سازمان نظام وظیفه عمومی فراجا انجام شد.

وی در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها با بیان اینکه دو سال دوره خدمت ضرورت است که ستاد کل نیرو‌های مسلح می‌تواند این زمان را کم یا زیاد نماید ادامه داد: براساس پیشنهادی که ستاد کل نیرو‌های مسلح به فرماندهی معظم کل قوا داد، دوره خدمت ضرورت کاهش یافته و به شکلی هدفمند شد و برای افرادی که در مناطق مرزی هستند حتی تا ۱۴ ماه کاهش یافته است.

واکنش سازمان نظام وظیفه به مصوبه مجلس درباره کاهش مدت خدمت سربازی

پس از این اظهار نظر صبح امروز سازمان وظیفه عمومی فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به کاهش ۳ ماهه مدت خدمت دوره ضرورت که اخیرا بر این اساس ابلاغ شده است، هیچ تغییری در قوانین و مقررات خدمت وظیفه عمومی از قبیل معافیت جدید یا کاهش مدت خدمت در دستور کار نیست.

این اطلاعیه با بیان اینکه تنها مرجع رسمی اطلاع رسانی پیرامون مقررات خدمت سربازی، سازمان وظیفه عمومی فراجا است به جوانان توصیه کرد که ضمن عدم توجه به گمانه‌زنی‌ها و شایعات طرح شده از جانب افراد غیرمسئول در این حوزه برابر اطلاع‌رسانی رسمی از مراجع ذیصلاح نسبت به برنامه ریزی برای آینده خود و مشارکت در امر تأمین امنیت میهن عزیزمان اقدام کنند.

مدت زمان خدمت سربازی چند ماه است؟

با توجه به تکذیب سازمان وظیفه عمومی فراجا در حال حاضر مدت خدمت سربازی افرادی که در مناطق عادی مشغول به خدمت هستند ۲۱ ماه است اما همچنان همه سربازانی که به صورت امریه در دستگاه‌های غیرنظامی مشغول می‌شوند باید ۲۴ ماه خدمت کنند.

مشاوره آنلاین و رایگان موسسه حقوقی نوران وکیل

استعلام برخط وضعیت خودرو

  کلاهدوزان با اشاره به بهره‌برداری از امضای الکترونیکی، گفت: مزیت دیگر این خدمت استفاده از امضای الکترونیکی است، یک بحث جدی که در پرونده‌های

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *