احمد نورانی

۲۶ اسفند ۱۴۰۲

کلاهبرداری از طریق پیامک جعلی

سرهنگ رامین پاشایی معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا، موضوع پیامک‌های جعلی را یکی از دغدغه های جدی پلیس و مردم در حوزه کلاهبرداری عنوان کرد و گفت: متاسفانه بخش اعظم شکایات ثبت شده در حوزه جرایم سایبری به پیامک‌های جعلی مربوط است.

۳۰ درصد پرونده‌های تشکیل شده در حوزه جرایم سابری مربوط به کلاهبرداری از طریق پیامک جعلی است، عوامل متعددی در موفقیت کلاهبرداران موثر است که مهم‌ترین آن بی توجهی به هشدارها و آموزش ناکافی است.

ارائه خدمات عمومی به صورت الکترونیک و گسترش شبکه‌های اجتماعی به کلاهبرداری در حوزه سایبری کمک کرده است که تنها می‌توان از طریق افزایش آگاهی عمومی با آن مقابله کرد.

یکی از عوامل گرفتار شدن مردم در تله پیامک‌های جعلی، استفاده از تاکتیک ترس، تهدید و اضطراب است.

مواردی مانند قطع یارانه معیشتی، ابطال کارت سوخت، پایان ریجستری خطوط تلفن همراه، قطع سهام عدالت یا کاهش سود و مواردی از این دست که با ترس و تهدید همراه است، ناخودآگاه فرد را مجبور به ورود به این پیامک‌ها و عمل به خواست کلاهبرداران می کند.

وی بیشترین موضوع را هشدار درباره ثبت شکایت قضایی و جریمه وسیله نقلیه عنوان کرد و افزود: کلاهبرداران با آگاهی از ترس شهروندان دست به ارسال چنین پیامک هایی می کنند تا فرد را مجبور کنند به خواسته آنان تن دهند.

در کنار تاکتیک های تنبیهی و اضطراب، موضوعاتی همچون برنده شدن در مسابقات، شارژ و اینترنت رایگان، افزایش سهمیه سوخت، بسته حمایتی دولت و موارد مشابه نیز می تواند در موفقیت تله کلاهبرداران موثر باشد.

دستیابی به امتیازات ویژه و رایگان همیشه مشوق خوبی برای ترقیب فرد جهت کلاهبرداری است که باید شهروندان نسبت به آن هوشیار باشند./ ایرنا

مشاوره آنلاین و رایگان موسسه حقوقی نوران وکیل

آمار عجیب شاهدان حرفه‌ای

رئیس مرکز آمار قوه قضاییه: در دو ماه ابتدایی امسال ۳۶ هزار نفر به دستگاه قضایی وارد شده‌اند که به شاهد حرفه‌ای بودن آن‌ها مشکوکیم/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *