احمد نورانی

۷ اسفند ۱۴۰۲

کلاهبرداری با شیوه چمن‌کاری مصنوعی یا Astroturfing

چمن‌کاری مصنوعی یا  “Astroturfing”؛ تصویری ساختگی از حمایت یا مخالفت جمعی در فضای مجازی است.

به نقل از دیده بان / کاربری ادعا می‌کند که قصد دارد گوشی آیفون خود را به دلایل شخصی به صورت رایگان به فرد دیگری بدهد. برای اینکار از  کاربران می‌خواهد تا شماره ملی خود را برای قرعه کشی در کامنت‌ها بنویسند. حال با نگاهی به نظرات زیر پست، با تعجب تعدادی از کاربرانی را می‌بینم که شماره ملی خود را نوشته‌اند و حتی به نوعی از فرد صاحب پست، قدردانی  و تشکر کرده‌اند؛ این همان موضوع مورد اشاره یعنی “چمن‌کاری مصنوعی” است.

حالا تعدادی از هم تیمی‌های فرد کلاهبردار یا اکانت ناامن، برای موجه و درست جلوه دادن این حرکت و ترغیب و تشویق سایر کاربران به این کار، از تکنیک کلاهبرداری و حقه‌بازی موسوم به Astroturfing  یا “چمن‌کاری مصنوعی” استفاده کرده و برای نوشتن شماره ملی یا….، وارد همکاری با هم تیمی و همکار خود شده‌اند.

در این روش  وقتی اکانت اصلی درخواست اطلاعات می‌کند(مانند: کد ملی، رنگ چشم، حیوان خانگی، چهار رقم آخر شماره تلفن، شماره شناسنامه، نام دانشگاه، خیابان ….) چند اکانت همکار با هماهنگی به این درخواست پاسخ می‌دهند و وارد میدان می‌شوند و به این ترتیب بقیه را نیز ترغیب و تشویق برای وارد شدن به این بازی می‌کنند.

یک اکانت ناامن با انتشار لینکی مشکوک و حاوی جاسوس‌افزار، ادعا می‌کند که یک فیلترشکن امن و بدون قطعی را در اختیار آنها می‌گذارد!
بعد از  دقایقی هم تیمی‌های این اکانت ناامن، به صورت سیستماتیک و گروهی با انواع اکانتها وارد بازی می‌شوند:

– من استفاده کردم، عالی بود!

-دستت درد نکنه، خیلی فیلترشکن خوبیه!

– کارت همیشه درسته!

– وااای، تو این وضعیت داغون اینترنت، انتظار نداشتم کار کنه!

مشاوره آنلاین و رایگان موسسه حقوقی نوران وکیل

استعلام برخط وضعیت خودرو

  کلاهدوزان با اشاره به بهره‌برداری از امضای الکترونیکی، گفت: مزیت دیگر این خدمت استفاده از امضای الکترونیکی است، یک بحث جدی که در پرونده‌های

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *