احمد نورانی

۲۰ مهر ۱۴۰۲

دور زدن قانون بیخ گوش بانک مرکزی

بانک‌ها چراغ خاموش ۲۷ درصد به حقوقی‌ها سود می‌دهند.
فرهیختگان نوشت : وقت حرف از رقابت عجیب‌وغریب بر سر جذب سپرده‌های بانکی می‌شود بی‌گمان همه یاد روش‌های خاص جذب سپرده توسط موسسات مالی و اعتباری می‌افتند که در دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ با سودهای بالاتر از ۳۰ درصد، کل نظام بانکی را به بیراهه کشانده بودند. بازی پانزی این موسسات مالی و اعتباری درنهایت با ورشکستگی تعداد زیادی از آنها و برجای گذاشتن خسارت سنگین برای کشور در انتهای دولت یازدهم تقریبا به خط پایان رسید، هرچند تعدادی از آن موسسات اعتباری تا سال جاری نیز در کشور فعال بوده اما براساس وعده بانک مرکزی طی سال جاری سه موسسه اعتباری منحل خواهد شد.

اما حالا گرچه آن همه موسسات اعتباری دیگر وجود خارجی ندارند، با این حال بررسی صورت‌های مالی شرکت‌ها نشان می‌دهد رقابت برای پرداخت سودهای بالا ظاهرا برای دارندگان سپرده‌های کلان ادامه دارد.

«فرهیختگان» برای نمونه به سراغ صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه‌ای کشور رفته است. طبق اطلاعات درج‌شده در صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه‌ای، این شرکت‌ها طی سال گذشته حتی نرخ سودهای بالاتر از ۲۷ درصد نیز از برخی بانک‌های خصوصی دریافت کرده‌اند.

با اطلاعاتی که در صورت مالی شرکت‌های بیمه‌ای درج شده به نظر می‌رسد این موضوع بین اغلب اشخاص حقوقی عمومیت دارد. اهمیت پرداخت سودهای بالا به اشخاص حقوقی در این بوده که بیش از یک‌سوم سپردهای بانکی مربوط به اشخاص حقوقی است.

همچنین از تعداد ۳۰ بانک و موسسه فعال در کشور طی سال گذشته ۲۴ بانک و موسسه که اطلاعات مالی آنها منتشر شده، ۴۴۷ همت سود سپرده دادند و این مقدار در کل نظام بانکی شاید تا ۵۰۰ همت نیز برسد.

مشاوره آنلاین و رایگان موسسه حقوقی نوران وکیل

آمار عجیب شاهدان حرفه‌ای

رئیس مرکز آمار قوه قضاییه: در دو ماه ابتدایی امسال ۳۶ هزار نفر به دستگاه قضایی وارد شده‌اند که به شاهد حرفه‌ای بودن آن‌ها مشکوکیم/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *