احمد نورانی

۲۸ تیر ۱۴۰۲

ترجمه قطعه شعر بنام ” ترانه” از کریستینا روستی(رزتی)

کریستینا جورجینا روسِتی (زاده ۵ دسامبر ۱۸۳۰ – درگذشته ۲۹ دسامبر ۱۸۹۴) شاعر و نویسنده مطالب رمانتیک و مذهبی و کودکان انگلیسی بود.او اولین داستان خود را به مادرش دیکته کرد قبل از این که نوشتن بیاموزد.
روستی برای چند نقاشی معروف دانته مدل شد. در سال ۱۸۴۸، او مدل مریم مقدس در اولین نقاشی رنگ روغن دانته به نام ” کودکی مریم باکره ” شد. سال بعد او مدل تابلو بشارت مسیح شد.
روستی از سال ۱۸۴۲ بیشتر به تقلید از شاعران مورد علاقه اش شروع به نوشتن و شعر گفتن کرد.آثار اولیه او اغلب از تأمل در مرگ و از دست دادن، در قالب رمانتیک بود. او اولین دو مجموعه شعر خود را در سال ۱۸۴۸ هنگامی که او تنها ۱۸ سال داشت (” ترس مرگ در میان ” و ” ترس قلب در میان “)، در مجله انجمن ادبی لندن نشر کرد..
مشهورترین مجموعه او، دیو بازار و اشعار دیگر در سال ۱۸۶۲ منتشر شد، زمانی که او سی و یک ساله بود. این مجموعه ستایش‌های گسترده ای را با توجه به زن بودن شاعر آن برانگیخت. هاپکینز، سوینبرن و تنیسون کار او را مورد تحسین قرار دادند. شعر شهرت او که یکی از آثار شناخته شده روستی است مورد ستایش بسیار قرار گرفت. به نظر می‌رسد که این اثر به عنوان یک تمثیل در مورد وسوسه و رستگاری است، شرحی بر نقشه ی جنسیتی در دوره ویکتوریا است و یک اثر در مورد تمایل وابسته به عشق شهوانی و رستگاری اجتماعی است.|ویکی پدیا
حال درپایان قطعه تأمل بر انگیز زیر بنام “ترانه” از این شاعر پر شور و عشق به زندگی که توسط سعید سعید پور ترجمه شده است را برای شما سروران انتخاب نمودیم.

“ترانه”

آن گاه که بمیرم ، تو ای عزیزترینم

ترانه های غمگینانه در سوگم مسرای

نه گلی شاداب ونه سروی سایه گستر

بر مزارم مفشان

سبزه باش و بر تربتم بروی

نمناک از شبنم و ژاله

وگر خواستی به یادم آر

ور نه از یاد ببر

دیگر سایه ها را نخواهم دید

باران را احساس نخواهم کرد

نغمه ی بلبل را نخواهم شنید

که گویی از سر درد ناله بر می کشد:

تنها غرق در رویا

در فلقی که نه طلوع می کند نه غروب

شاید که به یاد آرم

شاید از یاد ببرم…

 منبع
کتاب عاشقانه های جهان نشر مرو به کوشش فیض شریفی

 

مشاوره آنلاین و رایگان موسسه حقوقی نوران وکیل

جلوه‌های تعارض منافع در قوه قضاییه

به نقل از اختبار / در این مقاله تحقیقی که  به قلم دکتر سیدمصطفی محقق‌داماد* و محمد درویش‌زاده** است  به بررسی ۱۰ نمونه مشخص از تعارض

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *