احمد نورانی

۱۶ مهر ۱۴۰۲

عزم قوه قضاییه برای استفاده از هوش مصنوعی در اتخاد تصمیم‌های قضایی

دیده بان هشتم : محمد کاظمی فرد در جلسه شورای قضایی استان گلستان گفت: در راستای اجرای فرامین رهبر معظم انقلاب مبنی بر استفاده از فناوری‌های نوین در سیاست‌های کلان برنامه هفتم توسعه، یکی از برنامه‌های پیشنهادی دستگاه قضا در برنامه هفتم توسعه استفاده از فناوری نوین و هوش مصنوعی در ارجاع هوشمند پرونده‌ها به شعب و کارشناسی و همچنین اتخاذ تصمیم قضایی در پرونده‌های فاقد پیچیدگی است.

وی افزود: در صورت تصویب این بند‌های پیشنهادی از سوی مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه آماده اجرایی کردن این فناوری‌های نوین است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در ادامه سخنان خود با اشاره به راه اندازی سامانه تحلیل و نقد آرای دادگستری (تناد) گفت: با استفاده از هوش مصنوعی تاکنون ۲۸ میلیون رای صادر شده در محاکم کشور پس از حذف مشخصات افراد در آرا، در این سامانه بارگزاری شده است که ۶۰۰ هزار رای مربوط به استان گلستان است.

کاظمی فرد با بیان این که سامانه تناد به نوعی دستیار هوشمند برای قضات در محاکم محسوب می‌شود افزود: استفاده از این سامانه علاوه بر افزایش دانش قضایی قضات جوان، به سایر قضات نیز کمک می‌کند تا آرای صادر شده در پرونده‌های با موضوع مشابه را مشاهده کنند و قضات دیوان عالی هم می‌توانند با استفاده از این سامانه برای نظارت بر آرا بهره ببرند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون دسترسی به سامانه «تناد» برای همه افرادی که دارای سِمت قضایی هستند یا اینکه در پژوهشگاه قوه قضاییه فعالیت دارند فراهم است، عنوان کرد: این سامانه هم‌اکنون ۳ هزار کاربر فعال دارد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، ایجاد پنجره واحد خدمات الکترونیک قضایی را یکی دیگر از تلاش‌های دستگاه قضا برای هوشمند سازی عنوان کرد و گفت: تمام خدماتی که مردم می‌توانند از دستگاه قضا بگیرند در این پنجره متمرکز شده است تا افراد بین سامانه‌های مختلف جابجا نشوند و فقط با یک نقطه تبادل کار داشته باشند.

کاظمی فرد افزود: یکی از سامانه‌هایی که اخیرا در سبد سامانه‌های این پنجره واحد اضافه شده است سامانه ارسال لایحه به صورت خودکاربری است تا از این پس افراد بدون حضور در دفاتر خدمات قضایی و شعب لوایح خود را ارسال کنند.

وی گفت: به زودی خدمات جدید دیگری هم به سبد خدمات فناوری قوه قضاییه اضافه خواهد شد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه برای افتتاح مرکز داده (سرور) دادگستری گلستان به گرگان سفر کرده است.

مشاوره آنلاین و رایگان موسسه حقوقی نوران وکیل

آمار عجیب شاهدان حرفه‌ای

رئیس مرکز آمار قوه قضاییه: در دو ماه ابتدایی امسال ۳۶ هزار نفر به دستگاه قضایی وارد شده‌اند که به شاهد حرفه‌ای بودن آن‌ها مشکوکیم/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *