نوران وکیل > مقالات > مراحل قانونی > مشاوره حقوقی خوب شامل چه مواردی می شود؟ وکیل خوب کیست؟
مشاوره حقوقی خوب شامل چه مواردی می شود

مشاوره حقوقی خوب شامل چه مواردی می شود؟ وکیل خوب کیست؟

هدف و رسالت موسسه حقوقی نوران وکیل تسهیل در ارائه خدمات حقوقی همراه با صداقت در ارائه بهترین و کم هزینه ترین گزینه ممکن به هم وطنان عزیز می باشد. بر همین اساس در این مقاله سعی می کنیم اهمیت مشاوره حقوقی قبل از طرح دعوا را شرح دهیم و مواردی که یک مشاوره خوب و کاربردی باید حاوی آن باشد را برای شما عزیزان به صورت مختصر و ساده توضیح می دهیم.

اهمیت مشاوره قبل از طرح دعوا

چرا قبل از طرح دعوا در دادگاه باید مشاوره حقوقی دریافت نمود؟

قبل از پاسخ دادن به این پرسش، ذکر نکته ایی خالی از لطف نیست. همه ما این ضرب المثل معروفِ پیشگیری بهتر از درمان است، را شنیده ایم . معنای که می توان از این ضرب المثل پیدا کرد، در راستای این توصیه ی حقوقی است که قبل از تنظیم و امضای هر قراردادی حتما بایداز تجربه یک حقوقدان و یا یک وکیل دادگستری استفاده نمود. تا از بروز مشکل احتمالی در اینده جلوگیری شود.

حال در پاسخ به پرسش فوق الذکر باید گفت :

اولا: طرح دعوا در دادگاه توسط خواهان را باید آخرین راه کار در استیفای حق دانست. به این معنی که قبل از طرح دعوا می توان از راه کارهای چون ارسال اظهارنامه ، حل و فصل توسط نهاد داوری و یا وساطت ریش سفیدان وبزرگان استفاده نمود. استفاده از این راه کارها حتی اگر جوابگو نباشد سه مزیت دارد:

  1. سادگی و آسان بودن
  2. کم هزینه بودن
  3. نشانه ای( اماره )بر حقانیت خواهان در صورت طرح دعوا

ثانیا: طرح دعوا عملی صرفا حقوقی است و بدون اخذ مشاوره اولیه ممکن است حق ذینفع ، مخصوصا در پرونده های حقوقی به طور کلی زایل شده و دستیابی به حق با مشکل جدی روبرو شود. تجربه نشان داده است که صاحب حق بدون درایت از قانون، بعد از طرح دعوا و صدور رای به ضرر او ، به وکیل مراجعه نموده است که کار از کار گذشته و پرونده او اعتبار امر مختومه به خود گرفته است . این مورد همان ضرب المثل معروف نوش دارو بعد از مرگ سهراب را به ذهن متبادر می کند.

مقاله مرتبط: مفهوم دادگاه صالح در دعاوی حقوقی

مشاوره اولیه و مشاوره ثانویه

مشاوره حقوقی را می توان به دو نوع تقسیم کرد:

۱- مشاوره اولیه

منظور از مشاوره اولیه همان دریافت پیشنهاد وکیل دادگستری و متخصص حقوق ، قبل از طرح دعوا در مراجع قضایی است‌. مشاوره اولیه می تواند بهترین و سریع ترین روش قانونی را به شما پیشنهاد کند.در واقع مشاوره اولیه از طرح دعاوی بی فایده و خارج از موضوع جلوگیری می کند.

۲- مشاوره ثانویه

منظور از مشاوره ثانویه همان توصیه های وکیل دادگستری در اثناء رسیدگی در دادگاه و حضور در جلسات رسیدگی است. الفاظ و کلمات در دادگاه بار قانونی داشته و ممکن است شخصی که به مسائل حقوقی اشنایی نداشته باشد، در دادگاه الفاظی را به کار ببرد که در نهایت به دلیل این خطا حکم علیه او صادر شود. پس توصیه می شود در مواردی که جلسه رسیدگی داشته باشید حتما قبل از حضور در دادگاه با یک وکیل دادگستری مشورت نمایید.

مشاوره آنلاین و رایگان موسسه حقوقی نوران وکیل

توضیح اوراق قضایی و دلایل

عمده اوراق قضایی شامل احکام و قرار های صادره از مراجع قضایی است. اگر خواندن و توضیح آزمایش طبی می بایست توسط پزشک و متخصص انجام شود، خواندن و توضیح یک حکم یا قرار صادره از دادگاه نیز باید توسط وکیل دادگستری یا یک حقوقدان انجام شود. زیرا فهم و توضیح حکم دادگاه نیازمند تخصص و اشراف بر اصطلاحات و اصول حقوقی است.

علاوه بر اوراق قضایی بررسی دلایل و مدارک هر یک اصحاب پرونده قضایی مستلزم تجربه عملی در مراجع مختلف قضایی است. زیرا هر پرونده مطروحه در دادگاه و دلایل در دسترس همانند قطعات پازل می باشد که می بایست آنها را کنار هم قرار داد تا به نتیجه مطلوب خود رسید.

مقاله مرتبط: تفاوت لایحه, دادخواست و شکواییه

چکیده

مشاوره حقوقی خوب یک راه حل کم هزینه قبل از ایجاد اختلاف را به شما پیشنهاد می کند و نیز یک روش پیشگیرانه از تشکیل پرونده های قضایی بی مورد است.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email