احمد نورانی

۲۰ اسفند ۱۴۰۱

ترجمه شعر” به من بگو” از هاینریش هاینه

کریستیان یوهان هاینریش هاینه زادٔه ۱۳ دسامبر ۱۷۹۷ در دوسلدورف ( شاعر و خبرنگار)آلمانی در سده ۱۹ میلادی بود.هاینه زندگی حرفه ای خود را با تحصیل در رشته حقوق در دانشگاه های گوتینگن، بن و برلین آغاز کرد. بعدها ولی به ادبیات بیشتر علاقه‌مندی پیدا کرد و با این وجود، تحصیلاتش در رشته حقوق را سال ۱۸۲۵ به پایان رسانید.

هاینه با دید و طنز مخصوص خودش درباره تمام مسائل مورد توجه عصر خود اظهارنظر کرده است و تصویرهای قابل توجهی از طبیعت که در احساس یک شاعر جلوه دارد نشان داده است . او با انتشار کتاب “ترانه ها” شهرت شاعری خود را بنیان گذاشت. هاینریش هاینه در۱۷ فوریه ۱۸۵۶ در پاریس درگذشت و در گورستان مونت مارتر به خاک سپرده شد.
هاینه منظومه ای نیز با عنوان “فردوسی شاعر” در بزرگداشت شاهنامه و سراینده او دارد. هاینه در ابیات پایانی منظومه” فردوسِی شاعر “صحنه دردناکی را به تصویر کشیده است:
(در حالی که صدای جرس کاروان هدایای سلطان محمود غزنوی و بانگ لا الهَ الا اللهُ شتر رانان از بیرون دروازه غربی شهر توس به گوش می رسد، کاروان تشییع جنازه فردوسی از دروازٔه شرقی شهر خارج می شود.)
حال در ذیل قطعه پر احساس و زیبای او بنام “به من بگو” که توسط علی عبداللهی ترجمه شده است را برای علاقمندان به شعر و ادبیات که می تواند منبع الهام و عشق به زندگی باشد ، را تهیه نمودیم.

“به من بگو”

به من بگو چه کسی ساعت را اختراع کرد و
بخش بندی زمان ، دقایق ، و ساعات را؟
مرد غمگین و سرِ دی شاید
که شب های بلند زمستانی می نشسته و فکر می کرده
پنهانی ، جیر جیر موش ها را می شمرده و
صدای یکنواخت جویدن موریانه ها را
به من بگو چه کسی بوسه را اختراع کرد؟
بی گمان دهانی خوشبخت و سوزان
که بوسیده و به هیچ چیز نیندیشیده
اردیبهشت ماه ، زیبا بوده در هنگامه ای که گل ها از خاک سر زده بوده اند
خورشید می خندیده و
پرندگان می خوانده اند.

منابع

مشاوره آنلاین و رایگان موسسه حقوقی نوران وکیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *