نوران وکیل > مقالات > شکواییه > نمونه درخواست تامین خواسته در دعاوی کیفری
نمونه درخواست تامین خواسته در دعاوی کیفری

نمونه درخواست تامین خواسته در دعاوی کیفری

در این مقاله برای شما بازدیدکنندگان گرامی یک نمونه درخواست تامین خواسته در دعاوی کیفری ضمن طرح شکایت کیفری- تنظیم شده توسط کارشناسان حقوقی موسسه نوران وکیل – را با توضیح مختصری در باب تامین خواسته کیفری را آماده نمودیم.

مستنبط از ماده ۱۰۷ قانون آیین دادرسی کیفری قرار تامین خواسته ای که در امور کیفری صادر می شود تابع موارد چهارگانه مذکور در ماده ۱۰۸ قانون ایین دادرسی مدنی نبوده و کافی است که درخواست شاکی مبتنی بر دلایل قابل قبول باشد ،به این معنا که دلایل کافی حاکی از ارتکاب عمل مجرمانه توسط متهم و ورود خسارت به شاکی و انتساب این خسارت به عمل متهم وجود داشته باشد.

دعاوی کیفری چه هستند؟ جرم انگاری در قانون چگونه است؟ در این مقاله بخوانید.

مطابق ماده ۱۰۸ قانون آیین دادرسی کیفری – در صورتی‌که خواسته شاکی، عین معین نبوده (مثلا دیه یا ارش)یا عین معین بوده، اما توقیف آن ممکن نباشد، ( مثلا اثاث منزل سرقت شده)بازپرس معادل مبلغ ضرر و زیان شاکی از سایر اموال و دارایی‌های متهم را توقیف می کند.

برای مطالعه بیشتر به مقاله نمونه دادخواست تامین دلیل مراجعه نمایید.

اصولا بعد از صدور قرار تأمین خواسته توسط بازپرس این قرار به محض ابلاغ، ( یعنی رسیدن پیامک در سامانه ثنا ی متهم)اجراء می‌شود. اما مطابق ماده ۱۰۹ قانون ایین دادرسی کیفری در مواردی که ابلاغ فوری ممکن نیست و تأخیر در اجراء موجب تضییع خواسته می‌شود، ابتداء قرار تأمین، اجراء و سپس ابلاغ می شود. این موارد، فوراً به اطلاع دادستان می رسد.

قرار تأمین خواسته مطابق مقررات اجرای احکام مدنی در اجرای احکام کیفری دادسرای که اتهام و تحقیقات مقدماتی در آن در حال رسیدگی است اجراء می‌شود.
اگر بر اثر اجرای قرار تامین خواسته کیفری شخصی به غیر از متهم( شخص ثالث) نسبت به اموال توقیف شده ، ادعای ذینفع بودن داشته باشد بر اساس ماده ۱۱۱ قانون فوق الذکر دادگاه حقوقی ( بعد از ثبت دادخواست اعتراض ثالث توسط ذینفع در دفتر خدمات قضایی) به اعتراض اشخاص ثالث نسبت به توقیف اموال ناشی از اجرای قرار تأمین خواسته، مطابق مقررات و قانون اجرای احکام مدنی مصوب ۱۳۵۶ که در مواد ۱۴۶ و ۱۴۷ نحوه اعتراض و رسیدگی در آن تعیین شده است، رسیدگی می کند.
نکته آخر ، درخواست تامین خواسته در امور کیفری بر خلاف تامین خواسته حقوقی باید حتما همراه و ضمن طرح شکایت کیفری از مقام قضایی مطرح و تقاضا شود.

مشاوره آنلاین و رایگان موسسه حقوقی نوران وکیل

نمونه درخواست تامین خواسته در دعاوی کیفری

شاکی: ….
اقامتگاه: …..
کدملی:……………………..
شماره تماس:………
مشتکی عنهم: ….
اقامتگاه:
کدملی:……………………..
شماره تماس:…………..

عنوان اتهام : تحصیل مال از طریق نامشروع و کلاهبرداری از طریق سایت دیوار

محل وقوع جرم:

تاریخ وقوع جرم:…../…../…..

دلایل اثبات جرم: فیش های واریزی – استعلام از پلیس فتا

شرح شکایت

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ….

با سلام و احترام

اینجانب شاکی …………… با مراجعه به برنامه دیوار و مشاهده آگاهی تبلیغ فروش ظروف آرکوپال که مشتکی عنه خانم ………………با شماره تماس های…….‌‌۰۹ و این آگهی را جهت فروش نشر نموده است را طی واریز مبلغ سه میلیون تومان به شمارت کارت ………………..بنام مشتکی عنه ………..‌‌‌ و واریز مبلغ ……… جمعا به مبلغ …….. تومان طی چند واریزی در مورخ/۲۲/ ۱۴۰۱/۵خریداری نمودم. حال بعد از گذشت چند ماه از واریز مبلغ فوق مشتکی عنه از ارسال مبیع خوداری می کند و طی تماس ها مکرر از استرداد مال اینجانب نیز امتناع می ورزد. لذا با تقدیم این شکواییه از مقام محترم قضایی

۱- تقاضای انسداد حساب های مشتکی عنهم جهت تامین خواسته استنادا به مواد ۱۰۷ و ۱۰۸ قانون آیین دادرسی کیفری و

۲- تقاضای تعقیب و مجازات مشتکی عنهم به استناد ماده ۲ قانون تشدید مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری مورد استدعا است.

قوانین مرتبط با بحث تامین خواسته در دعاوی کیفری

از قانون آیین دادرسی کیفری

ماده ۱۰۷ – شاکی می‌تواند تأمین ضرر و زیان خود را از بازپرس بخواهد. هرگاه این تقاضا مبتنی بر ادله قابل قبول باشد، بازپرس قرار تأمین خواسته صادر می‌کند.

تبصره – چنانچه با صدور قرار تأمین خواسته، اموال متهم توقیف شود، بازپرس مکلف است هنگام صدور قرار تأمین کیفری این موضوع را مدنظر قرار دهد.

ماده ۱۰۸ – درصورتی‌که خواسته شاکی، عین معین نبوده یا عین معین بوده، اما توقیف آن ممکن نباشد، بازپرس معادل مبلغ ضرر و زیان شاکی از سایر اموال و دارایی‌های متهم توقیف می کند.

ماده ۱۰۹ – قرار تأمین خواسته به محض ابلاغ، اجراء می‌شود. در مواردی که ابلاغ فوری ممکن نیست و تأخیر در اجراء موجب تضییع خواسته می‌شود، ابتداء قرار تأمین، اجراء و سپس ابلاغ می شود. این موارد، فوراً به اطلاع دادستان می رسد. قرار تأمین خواسته مطابق مقررات اجرای احکام مدنی در اجرای احکام کیفری دادسرای مربوط اجراء می‌شود.

ماده ۱۱۰ – رفع ابهام و اجمال از قرار تأمین خواسته به عهده بازپرس است و رفع اشکالات ناشی از اجرای آن توسط دادستان یا قاضی اجرای احکام به‌عمل می‌آید.

ماده ۱۱۱ – دادگاه حقوقی به اعتراض اشخاص ثالث نسبت به توقیف اموال ناشی از اجرای قرار تأمین خواسته، مطابق مقررات اجرای احکام مدنی رسیدگی می کند.

 

 

*منابع*

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email