نوران وکیل > مقالات > ازدواج و طلاق > نمونه لایحه دفاعیه شوهر در پرونده طلاق به درخواست زن
لایحه دفاعیه شوهر در پرونده طلاق به درخواست زن

نمونه لایحه دفاعیه شوهر در پرونده طلاق به درخواست زن

نهاد خانواده و ازدواج یکی از نهادهای مهم در هر جامعه‌ای است. بر همین اساس نمی‌توان با دلایل واهی این نهاد را متلاشی کرد. دلیل عسر و حرج و مصادیق آن که در تبصره ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی مقرر شده است، باید توسط دادگاه به طور دقیق احراز شود.
و ذکر این نکته مهم ضروری است که این مصادیق که سبب مشقت بار ساختن زندگی مشترک برای زن شده است، باید هنگام طرح دعوا و صدور حکم موجود باشد و طلاق وسیله رهایی از این وضع در آینده است و نه جبران ضرر گذشته.
حال دراین نوشته کوتاه نمونه لایحه دفاعیه از جانب شوهر (در زمانی که درخواست طلاق از جانب زوجه بوده) را جهت آشنایی و نیز استفاده شما عزیزان قرار داده‌ایم.

در رابطه با عسر و حرج, این مقاله نفقه؛ ضمانت قانونی اجرای عدم پرداخت نفقه را مطالعه کنید. همچنین نمونه دادخواست طلاق از طرف زوجه (زن) دو نمونه دادخواست آورده شده است.

نمونه لایحه دفاعیه شوهر در پرونده طلاق به درخواست زن

ریاست و مستشاران محترم دادگاه تجدید نظر شهرستان …..

باسلام

احتراماً به وکالت از سوی موکل در پرونده به شماره بایگانی شماره…… مطروحه در شعبه پیرو ابلاغیه شماره…….. مبنی بر حضور در جلسه رسیدگی مورخ ۲۵/۱۱/۱۴۰۰ مقید به زمان ۱۰ صبح لایحه دفاعیه‌ای جهت تشحیذ ذهن آن مقام محترم قضایی به استحضار می‌رساند:

۱- زوجه در دادخواست بدوی در قسمت تعیین خواسته، خواسته خود را تقاضای صدور حکم طلاق به علت عسر و حرج آن هم به دلیل محکومیت کیفری و اعتیاد به مواد مخدر اظهار نموده است در حالی که ذکر این نکته لازم است ملاک تشخیص عسر و حرج وضعیت فعلی زوجین می‌باشد و تفاوتی که صدور حکم طلاق به استناد عسر و حرج با شروط دوازده گانه شرط ضمن عقد دارد در این نکته ظریف نهفته است که که اگر طلاق به استناد شروط ضمن عقد مطرح شود در صورت تحقق و اثبات شروط حتی در گذشته زوجه وکالت در طلاق خواهد داشت در حالی که به صدور حکم طلاق به استناد عسر و حرج بررسی وضعیت در حال حاضر می‌باشد و طبق اصول قانون آیین دادرسی مدنی تعیین خواسته دقیق از جانب خواهان دعوی از این حیث حائز اهمیت است که دادگاه فقط در محدوده خواسته می‌تواند ورود نماید و از ورود به موضوعات خارج از چارچوپ خواسته و یا مطلبی که مورد ادعا نبوده است ممنوع می‌باشد.

۲- دادگاه محترم جهت بررسی وجود یا عدم وجود اعتیاد موکل صرفا به گزارش مرجع انتظامی که همان قرار معاینه محل موضوع ماده ۲۴۸ قانون ایین دادرسی مدنی “.دادگاه می تواند راسا یا به درخواست هریک از اصحاب دعوا قرار معاینه محل راصادر نماید…”اکتفا نموده است در حالی که یکی از موارد امارات معتبر درقانون ایین دادرسی مدنی، جهت کشف امور واقع که در ما نحن فیه موضوع اعتیادِ موکل است ، باید موضوع ماده ۲۵۷ قانون ایین دادرسی مدنی “دادگاه می تواند راسا یا به درخواست هریک از اصحاب دعوا قرار ارجاع امر به کارشناس را صادر نماید.” باشد و نه موضوع ماده فوق الذکر(۲۴۸) . و این در حالی است که خود موکل در لایحه تاریخ ( …/…../…..)اعلام نموده که جهت تست اعتیاد به پزشکی قانونی معرفی گردد.

و نکته دیگر: کلی و غیر دقیق بودن گزارش مرجع انتظامی است که قابل استناد نمی باشد چرا که جهت صحت ادعای همسایگان و اهالی محل نیازمند پرسیدن یکسری سوالات جزیی و دقیق تر می باشد و گزارش مرجع انتظامی از این حیث ناقص می‌باشد . مرجع انتظامی در گزارش خود قید نموده است که ،از تمامی همسایگان سوال نموده است. حال سوال این است که: ایا این امر در یک مرتبه بازدیدِ چند ساعته امکان پذیر است؟! و نیز طبق اظهارات همسایگان۰موکل معتاد به هروئین و شیشه می باشد که این امر نیازمند به نظر کارشناسی و مختبری اهل فن می باشند و نه اظهارات همسایگان محترم

۳- طبق تبصره ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی عسر و حرج به معنای به وجود آمدن وضعیتی که ادامه زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحملان مشکل باشد حال جای تعجب می‌باشد که زوجه تحت چه شرایط سختی می‌باشد که تحمل آن برای وی دشوار می‌باشد . چرا که موکل تمامی تلاش خود را جهت بهبود ادامه زندگی خود می‌نماید و طبق بند ۲ تبصره فوق الذکر اعتیاد زوج در صورتی از مصادیق عسر و حرج می‌باشد که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد نماید و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن هم در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم باشد. این در حالی است رفتار موکل گویای تلاش برای اصلاح و تداوم زندگی می‌باشد و زوجه به دلایل واهی و غیر معتبر با وجود داشتن سه فرزند تقاضای طلاق مطرح نموده است. لذا با عنایت به مراتب معنونه تقاضای تأیید رأی تجدید نظر خواسته مورد استدعا می‌باشد.

 

مقاله مرتبط با دفاعیه شوهر در امر طلاق: نمونه دادخواست تعدیل اقساط مهریه

 

مقاله مرتبط: لایحه دفاعیه زوج در دعوای مطالبه اجرت المثل

اگر علاقمند به کسب اطلاعات بیشتری درباره تنظیم لایحه هستید مطالعه مقاله نکات مهم در تنظیم لایحه را از دست ندهید!

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email