نوران وکیل > مقالات > لایحه > نکات مهم در تنظیم لایحه دفاعیه حقوقی و کیفری
نکات مهم در تنظیم لایحه دفاعیه

نکات مهم در تنظیم لایحه دفاعیه حقوقی و کیفری

نوشتن لایحه خوب چه اصولی دارد؟ مراجع قضایی برای حل و فصل دعاوی و رسیدن به نتیجه و صدور رای نهایی نیازمند به اسناد و دلایل مختلفی است که از طرفین درخواست کرده یا طرفین آن را ارائه می نمایند. ازجمله این اسناد ، لایحه است.

معمولا بعد طرح دعوا ، طرفین در دادگاه حقوقی و یا کیفری متنی را برای دفاع از حقوق خود و علیه طرف مقابل دعوا می نویسند و طی آن اطلاعات خاصی را برای دادگاه بیان می کنند، در علم حقوق به این متن ، لایحه دفاعیه گفته می شود. حال در این مقاله به چند نکته اساسی در مورد اهمیت لایحه و نیز نکاتی در مورد تنظیم یک لایحه خوب و کارآمد که در به نتیجه رساندن پرونده شما اهمیت به سزایی دارد اشاره می کنیم:

برای افرادی که توانایی پرداخت حق الوکاله را ندارند، یک لایحه قانونی و حرفه ایی می تواند کار یک وکیل دادگستری را به همان خوبی انجام دهد. اگر لایحه توسط یک فرد متخصص تنظیم شود می تواند بجای شما در دادگاه سخن بگوید.

لایحه نویسی یک کار تخصصی بوده که باید توسط متخصص آن انجام شود. رعایت ترفندهای ظریف حقوقی نیازمند اشراف به منابع قانونی و نیز تجربه عملی در دادگاه ها می باشد. بر همین اساس توصیه موسسه حقوقی نوران وکیل این است که لایحه نویسی باید توسط یک وکیل دادگستری با تجربه صورت گیرد.

بیشتر بدانید: تفاوت لایحه, شکواییه و دادخواست

لایحه از چه قسمت هایی تشکیل شده

به طور کلی تنظیم هر لایحه دارای چهار بخش می باشد:

بخش یکم: شامل خطاب به ریاست دادگاه و سلام و ادای احترام به قاضی است.

بخش دوم: شامل موضوع لایحه است که باید:

  1. نقش و عنوان کسی که لایحه را تقدیم می کند باید معلوم باشد( مثلا خواهان یا خوانده است یا شاکی یا متهم)
  2. مشخصات ثبتی پروند باید نوشته شود( مثل شماره کلاسه و بایگانی)
  3. موضوع پرونده( مثلا در پرونده های حقوقی نوع خواسته – مطالبه طلب، مهریه ، طلاق و…- مشخص شود. و یا در پرونده های کیفری نوع اتهام – کلاهبرداری، سرقت، خیانت در امانت ، ضرب و جرح و…- اعلام شود) که برای آمادگی ذهنی قاضی و اشراف به موضوع پرونده ضروری است ، حتما باید به طور دقیق مشخص شود.

بخش سوم: این بخش شامل توضیح مختصری از جریان اولیه و ماحصل و ارائه خلاصه ایی از موضوع دعوا با توجه به مدارک و اوراق موجود در پرونده می باشد.

بخش چهارم: این بخش مهم ترین و تخصصی ترین بخش لایحه بوده که شامل استدلال ، استناد به مواد قانونی ، اصول حقوقی و در آخر نتیجه گیری به نفع شخص ارائه دهنده لایحه دفاعیه می باشد.

مثال: نمونه لایحه دفاعیه در دعوای اجرت المثل 

در نوشتن لایحه چه نکاتی را باید رعایت کرد

برای تنظیم یک لایحه مفید و کارآمد علاوه براینکه نیازمند احاطه بر اصول حقوقی و مواد قانونی است ، نیازمند آشنایی با کیفیت و چگونگی صدور رای توسط مرجع قضایی است. به عبارت دیگر مرجع قضایی برای صدور رای نهایی خود باید مسیر های خاصی را طی کند و هر مسیری متشکل از مراحل مختلفی می باشد. پس برای شخصی که با این مراحل آشنایی ندارد حتی اگر به فرض، با اصول کلی حقوقی و مواد قانونی اشنایی نسبی داشته باشد. در بسیاری از موارد تنظیم لایحه ایی که در روند تصمیم گیری قاضی اثر بخش باشد امکان پذیر نخواهد بود .بر همین اساس موسسه حقوقی نوران وکیل این توصیه را برای شما عزیزان دارد که حدالمقدور تنظیم لایحه توسط وکیل دادگستری مجرب و دلسوز انجام شود.

در تنظیم لایحه دفاعیه باید از اطناب و زیاد نوشتن خوداری کرد و هرچه طول لایحه کمتر باشد تاثیر ان بیشتر است. چون اولا: ( خیرُ الکلام ما قل و دَلّ) بهترین سخن آن است که کم و مفید باشد. دوما: باتوجه به حجم بسیار زیاد پرونده ها در مراجع قضایی، قضات محترم وقت و حوصله خواندن خاطرات خصوصی ، مشکلات خانوادگی طرفین دعوا و موضوعات غیر مربوط با پرونده را ندارند.

لایحه یک سند قضایی محسوب می شود. بر همین اساس ممکن است کلماتی که در متن لایحه نوشته شوند، یک نوع اقرار صریح یا اقرار ضمنی به نفع طرف مقابل تلقی شود. هر سخن و کلمه در دادگاه بار قانونی خاصی داشته و ممکن است به ضرر صاحب حق تمام شود. بر همین اساس باید در تنظیم لایحه مواظب اظهارت خود باشیم و توصیه موسسه نوران وکیل این است که حدالمقدور لایحه توسط وکیل دادگستری تنظیم شود.

نمونه لایحه کیفری: نمونه لایحه دفاعیه مربوط به ضرب و جرح درصورت حدوث لوث

 

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email