نوران وکیل > مقالات > حقوقی > نمونه لایحه دفاعی مستأجر در تخلیه عین مستاجره
نمونه لایحه دفاعی مستأجر در تخلیه عین مستاجره

نمونه لایحه دفاعی مستأجر در تخلیه عین مستاجره

لایحه دفاعی مستأجر در تخلیه عین مستاجره چیست؟ در صورتی که مدت اجاره پایان یافته و موجر دادخواست تخلیه عین مستاجره را مطرح کرده باشد، در این حالت مستأجر می‌تواند طی لایحه دفاعی از خود دفاع نماید. بر همین اساس در این پست قصد داریم یک نمونه لایحه دفاعی مستأجر در تخلیه عین مستاجره به همراه توضیح کوتاهی را برای شما آماده نمودیم. موضوعاتی که در این پست بررسی شده:

لایحه دفاعی مستأجر در تخلیه عین مستاجره چیست؟

در صورتی که مدت اجاره منقضی شده و موجر دادخواست تخلیه عین مستاجره را در شورای حل اختلاف مطرح کرده باشد، در این حالت مستأجر می‌تواند طی لایحه دفاعی، با توجه به شروطی که در متن قرارداد وجود دارد، از خود دفاع نماید.

لازم به ذکر است مطابق مواد ۷ و ۸ قانون موجر و مستأجر ۱۳۷۶ در مواردی می‌توان در متن قرارداد اجاره می شرط یا شروطی مثل الزام به تمدید قرارداد اجاره یا عدم افزایش اجاره بها توسط موجر پیش بینی نمود که در این حالت با توجه به الزام آور بودن این شروط باید، موجر قرارداد اجاره را با مستأجر تمدید کند. بدیهی است اگر موجر از تمدید اجاره استنکاف کند مستأجر می‌تواند از مرجع قضایی با تقدیم دادخواستی الزام او را بخواهد.

اگر موجر از تمدید اجاره استنکاف کند مستأجر می‌تواند از مرجع قضایی با تقدیم دادخواستی الزام او را بخواهد.

مشاوره آنلاین و رایگان موسسه حقوقی نوران وکیل

نمونه لایحه دفاعی مستأجر در تخلیه عین مستاجره

حال در ادامه یک نمونه لایحه دفاعی مستأجر در تخلیه عین مستاجره- تهیه شده توسط تیم حقوقی موسسه نوران وکیل- را برای شما آماده نمودیم. جهت تنظیم انواع اوراق قضایی از جمله دادخواست، شکواییه، لایحه دفاعی کیفری و حقوقی با ما از طریق مشاوره آنلاین و رایگان موجود در وبسایت موسسه در ارتباط باشید.

ریاست محترم شعبه ۴ شورای حل اختلاف شهرستان……

باسلام وعرض ادب

موضوع:

لایحه دفاعیه اینجانب ……فرزند……….. خوانده دعوای تخلیه عین مستاجره موضوع پرونده بایگانی….. مطروح در آن شعبه با توجه به ابلاغیه شماره….. وقت رسیدگی مورخ……ساعت…….. تقدیم حضور می‌گردد.

احتراماً به استحضار می‌رساند دعوای خواهان با خواسته تخلیه عین مستاجره با توجه به موارد ذیل فاقد وجاهت قانونی است:

اولاً: مطابق بند ۵ توافقات طرفین در قسمت توضیحات قرارداد اجاره (پیوست می‌باشد) و همچنین استنادا به مواد ۷ و ۸ قانون روابط موجر و مستأجر ۷۶، خواهان حق درخواست تخلیه را ندارد با این شرح که طبق وجود شرط تمدید قرارداد اجاره، موجر مکلف است هر سال قرار داد را با بنده تمدید کند و این شرط بر مبنای قانونی و نیز قراردادی و همچنین عدم اضرار به غیر مورد توافق طرفین واقع شده است زیرا که بنده مبلغی بالغ بر ۵۰ میلیون تومان جهت دکوراسیون ملک تجاری (عین مستاجره) هزینه کرده‌ام که با عدم تمدید موجر ضرر قابل توجهی به بنده وارد می‌شود.

ثانیا: در عدم ذکر مدت و زمان تمدید نیز ایراد حقوقی و قانون وجود ندارد زیرا مطابق مواد ۷ و ۸ قانون فوق الذکر ذکر مدت و زمان تمدید جهت صحت شرط ذکر نشده است و همچنین طبق عرف و حتی سابقه قانون گذاری این مورد وجود داشته است به عنوان مثال در قانون روابط موجر و مستأجر مصوب ۵۶ موجر مکلف به تمدید شده است.

ثالثاً: اینجانب شفاهاً بارها و نیز رسماً از طریق اظهارنامه (پیوست می‌باشد) از خواهان درخواست تمدید کرده‌ام که ایشان مبلغ نامعقولی را برای تمدید پیشنهاد می‌دهد که از توان مالی اینجانب خارج است در این راستا از آن شعبه محترم خواستارم در صورت لزوم مبلغ اجاره بها توسط کارشناس رسمی دادگستری تعیین شود.

نهایتاً با توجه به شرح فوق صدور رأی شایسته مورد استدعاست.

مقاله مرتبط: دادخواست مطالبه اجرت المثل و خسارت منزل مسکونی

قوانین مرتبط با بحث دفاع مستأجر در دعوای تخلیه عین مستاجره

ماده ۷ – هرگاه ضمن عقد اجاره شرط شود، تا زمانی که عین مستاجره در تصرف مستأجر باشد مالک حق افزایش اجاره بها و تخلیه عین مستاجره رانداشته باشد و متعهد شود که هر ساله عین مستاجره را به همان مبلغ به او واگذار نماید در اینصورت مستأجر می‌تواند از موجر و یا مستأجر دیگرمبلغی به عنوان سرقفلی برای اسقاط حقوق خود دریافت نماید.

ماده ۸ – هرگاه ضمن عقد اجاره شرط شود که مالک عین مستاجره را به‌غیر مستأجر اجاره ندهد و هر ساله آنرا به اجاره متعارف به مستأجر متصرف‌واگذار نماید، مستأجر می‌تواند برای اسقاط حق خود و یا تخلیه محل مبلغی را به عنوان سرقفلی مطالبه و دریافت نماید.

 

منابع:

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email