نوران وکیل > مقالات > ازدواج و طلاق > نمونه دادخواست طلاق خُلع
نمونه دادخواست طلاق خُلع

نمونه دادخواست طلاق خُلع

خُلع واژه عربی به معنای برکناری و عزل می باشد که در اصلاح حقوقی نوعی طلاق است که زوجه می تواند طلاق خود را از شوهر بگیرد. ماده ۱۱۴۶ قانون مدنی طلاق خُلع را اینگونه تعریف کرده است : “طلاق خُلع آن است که زن، به واسطه کراهتی که از شوهر خود دارد، در مقابل مالی ( فدیه) که به شوهر می‌دهد، طلاق بگیرد.”

در طلاق خُلع زن از زندگی زناشویی ناراضی است و برای رهایی خود از قید ازدواج با پرداخت مالی به شوهر موافقت او را برای طلاق جلب می‌کند. قول مشهور و معروف”مهرش را حلال و جانش را آزاد می‌کند” مربوط به این نوع طلاق می باشد. لازم به ذکر است ، در این نوع طلاق، درخواست(دادخواست) طلاق باید توسط زوجه به دادگاه خانواده تقدیم شود و فدیه مورد نظر می تواند عین مهریه زن یا معادل آن باشد و یا می تواند بیش تر و یا کم تر از مهر او باشد. در ادامه یک نمونه دادخواست طلاق خُلع که توسط کارشناسان موسسه حقوقی نوران وکیل تنظیم شده است را برای شما عزیزان قرار می‌دهیم:

نمونه دادخواست طلاق خُلع

خواهان : …………( مشخصات سجلی زوجه)

اقامتگاه : ……….

شماره ملی : ……..

خوانده : …………..(مشخصات سجلی زوج)

اقامتگاه : …………

شماره ملی : …………

خواسته: در خواست طلاق خُلع

دلایل و مستندات :

۱- رونوشت سند رسمی ازدواج

۲- رونوشت سند بخشش مهریه بعنوان فدیه طلاق ۳-رونوشت کارت ملی

شرح دادخواست

ریاست محترم دادگاه خانواده شهرستان……..( دادگاه محل اقامت زوجه) 

با سلام و عرض ادب

به استحضار می رساند اینجانب خواهان…………. با توجه به سند رسمی شماره……. صادره از دفتر خانه شماره…….. در تاریخ …./…../….. به عقد دائم خوانده آقای ………… در آمدم. حاصل این وصلت نامیمون …… فرزند مشترک می باشد. با توجه به گذشت ….. سال از زندگی مشترک اینجانب نسبت به زندگی مشترک و شوهر کراهت شدیدی داشته و خواهان جدایی و رهایی از این ازدواج می باشم.

حال استنادا به ماده ۱۱۴۶ قانون مدنی و ماده ۲۶ قانون حمایت خانواده ،با بخشش مهریه خود بعنوان فدیه (رونوشت سند رسمی بخشش ضم دادخواست است) و نیز رضایت خوانده محترم خواستار طلاق از نوع خُلع می باشم و با تقدیم این دادخواست از دادگاه محترم تقاضای صدور حکم طلاق مورد استدعاست.

 

*منابع:*

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email