نوران وکیل > مقالات > شکواییه > نمونه شکواییه جرم توهین (فحاشی)
نمونه شکواییه جرم توهین اهانت فحاشی فحش قذف

نمونه شکواییه جرم توهین (فحاشی)

در این پست نمونه شکواییه جرم توهین به افراد عادی – تنظیم شده توسط موسسه حقوقی نوران وکیل – همراه با ذکر مختصری از نکات مهم را برای شما عزیزان آماده نمودیم.

توهین در حقوق جزا عبارت است از: کوچک کردن کسی از طریق کلمات یا اعمالی که موجب سوء ادب شخص تلقی می شود. عنصر قانونی این جرم در ماده ۶۰۸ قانون تعزیرات جرم انگاری شده است.

توهین محدود به فحاشی واستعمال الفاظ رکیک نیست. بر همین اساس توهین می تواند به وسیله رفتار،کتابت و شفاهی هم محقق شود، همچنین ممکن است به وسیله تصویر و نقاشی انجام شود.

لازم به ذکر است فحش بودن یا فحش نبودن یک لفظ یا یک عمل مفهومی است که به اعتبار زمان و مکان متغییر است و تشخیص آن با درنظر گرفتن عرف و عادت و زمان و مکان و شخصیت طرفین بر عهده دادگاه است. برای مثال اگر اسم کوچک یک شخصیت علمی یا یک ریش سفید را عمدا ، در یک مجلس رسمی توسط یک شخص نام برده شود، بنظر می رسد می توان این عمل را توهین تلقی کرد.

نکته آخر در مورد دادسرای صالح در رسیدگی به جرم توهین از طریق پیامک یا فضای مجازی است. محل وقوع جرم همان محل دریافت پیامک یا داده پیام توسط بزه دیده( شاکی) است. برای مثال اگر بزه دیده در شهرستان ملایر پیامک توهین آمیز را دریافت کند و ارسال کننده پیامک در تهران سکونت داشته باشد. بزه دیده باید در دادسرای ملایر یعنی محلی که پیامک را دریافت نموده طرح شکایت نماید.

مقالات مرتبط:  روش تنظیم شکواییه و مجازات به خاطر فحاشی و شکواییه برای مزاحمت تلفنی یا پیامکی

نمونه شکواییه جرم توهین

شاکی: …………….

باکد ملی: ……………..

به نشانی: ………………

مشتکی عنه: ……………….

کد ملی: ……………………

نشانی: ……………………..

اتهام: توهین

تاریخ وقوع جرم: / ۸ / ۱۴۰۰

محل وقوع جرم:شهرستان……

دلایل اثبات: رونوشت اسکرین شات پیام ها

شماره همراه متهم:………………… ۰۹

شرح شکواییه

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان……

با سلام و عرض ادب

احتراما به استحضار می رساند اینجانب …… شاغل در وزارت اموزش و پرورش و بعنوان معلم در آموزشگاه……..واقع درشهرستان……‌‌‌‌…………..

می باشم. مدیر اموزشگاه آقای……………………..( مشتکی عنه) می باشد.

حال در تاریخ / / ۱۴۰۰ مشتکی عنه از شماره شخصی خود (به شماره …………………..) به اینجانب از طریق پیامک(sms) الفاظ رکیک و توهین آمیز(پیام به زبان عربی محلی است) . با این توضیح که در لحظه دریافت پیامک در محل وقوع جرم یعنی شهرستان ……. بودم، ارسال نموده است. رونوشت اسکرین شات پیام توهین آمیز ضم شکواییه شده است.

لذا با تقدیم این شکواییه و استنادا به ماده ۶۰۸ قانون تعزیرات ۷۵ که اشعار می‌دارد( توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد قابل مجازات خواهد بود. ) و نیز درخواست استعلام از شرکت مخابرات…………. جهت اثبات بزه و اقناع وجدانی مرجع محترم قضایی ، تقاضای تعقیب و مجازات مشتکی عنه را از مرجع محترم قضایی خواستارم.

قوانین مرتبط

از قانون تعزیرات و مجازات های بازدارنده

‌ماده ۶۰۸ – توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی (به موجب بند ج ماده یک قانون «کاهش مجازات حبس تعزیری» مصوب ۱۳۹۹: جزای نقدی درجه شش) خواهد بود.

 

*منابع*

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email