نوران وکیل > مقالات > شکواییه > نمونه شکواییه مزاحمت تلفنی و ارسال پیامک
نمونه شکواییه مزاحمت تلفنی و پیامکی

نمونه شکواییه مزاحمت تلفنی و ارسال پیامک

دراین پست یک‌ نمونه شکواییه مربوط به جرم مزاحمت از طریق تلفن و پیامک (sms) -تنظیم شده توسط موسسه حقوقی نوران وکیل- همراه با توضیح نکات مهم این جرم را برای بازدیدکنندگان گرامی آماده نمودیم.

براساس ماده ۶۴۱ قانون تعزیرات مصوب ۵۷ جرم مزاحمت از طریق تلفن ویا پیامک اینگونه تعریف و جرم انگاری شده است:

“هر گاه کسی، به وسیله تلفن یا دستگاه های مخابراتی دیگر، برای اشخاص، ایجاد مزاحمت نماید، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب، به حبس از پانزده روز تا سه ماه، محکوم خواهد شد.”

در عمل می توان جرم مزاحمت غیر حضوری یعنی از طریق تلفن ثابت و یا تلفن همراه را به دو بخش تقسیم کرد:

  • مزاحمت تلفنی: در آن یک فرد با مشغول نمودن تلفن فرد دیگری، به آزار و اذیت آن فرد پرداخته و موجب سلب آسایش وی می گردد. مزاحمت تلفنی می تواند شامل اقدامات متفاوتی مثل فوت کردن یا سوت زدن در تلفن ، زنگ زدن و قطع کردن مکرر ، زنگ زدن و حرف نزدن ، گفتن کلمات رکیک و ناسزا در تلفن ، گفتن شایعه یا خبر دروغ و اعمالی از این دست باشد.
  • مزاحمت پیامکی: هرگاه،شخصی،به هرطریقی و به عمد با ارسال پیامک موجب بر هم زدن آرامش دیگری شده و امنیت او را برهم بزند. مثلا ارسال پیام های فاقد متن ،خبر دروغ، توهین و اعمالی از این قبیل باشد.

مقاله مرتبط: مجازات زندان به خاطر تهدید و توهین  و ثبت شکایت آنلاین سرقت موبایل

چند نکته در مورد جرم مزاحمت تلفنی ضروری به نظر می رسد:

  • مستنبط از ماده ۶۴۱ قانون تعزیرات از عنوان عام و کلی ایجاد مزاحمت استفاده شده است به عبارت دیگر منظور این نیست که برای تحقق این جرم لازم باشد که مرتکب ضرورتاً بعد از تماس اقدام به توهین، تهدید یا عمل مجرمانه مستقلی بنماید و به مجرد تماس تلفنی می تواند جرم مزاحمت تلفنی تحقق یابد.
  • مطابق رویه عملی در محاکم برای تحقق جرم مزاحمت تلفنی تکرار ضروری است و حتماً باید بیش از یک بار واقع شود. زیرا این جرم مانند سایر جرایم دیگر قصد و عمد در تحقق آن لازم و ضروری است و تکرار تماس یا ارسال پیامک اماره و دلیلی بر سوء نیت و عمد در آزار و ایجاد مزاحمت دارد. بر همین اساس ،مثلا اگر کسی سهوا فقط یک بار با شما تماس بگیرد، صرف ناراحتی و عدم رغبت شما موجب تحقق جرم مزاحمت تلفنی نخواهد بود.
  • در باب مقررات خاص مذکور در ماده ۶۴۱ قانون تعزیرات ،منظور تبصره ۲ماده ۱۴ قانون تاسیس شرکت مخابراتی ایران اصلاحی سال ۱۳۶۶ می باشد.

مطابق تبصره ۲ ماده فوق الذکر ” در صورت اثبات مزاحمت برای بار اول به مدت یک هفته و برای بار دوم به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبی تلفن مزاحم قطع می شود و برای بار سوم تلفن وی به طور دائم قطع و اقدام به جمع آوری منصوبات تلفن کرده و ودیعه مربوط به مشترک پس از تسویه حساب مسترد خواهد شد.

  • مستنبط از رای وحدت رویه شماره ۷۲۱ مورخ ۲۱/۴/ ۱۳۹۰ وقوع بزه مزاحمت در مواردی که اجرای مزاحمت از یک حوزه قضایی شروع و نتیجه آن در حوزه دیگر حاصل شود ، محل حدوث نتیجه مزبور یعنی پاسخ دادن یا باز نمودن پیام ، محل وقوع جرم محسوب می شود و مناط صلاحیت دادسرا و دادگاه رسیدگی کننده نیز خواهد بود. مثلا اگر متهم در تهران باشد و دریافت کننده تماس یا پیام در شیراز باشد جرم مزاحمت تلفنی در شهرستان شیراز واقع شده است.

نمونه شکواییه مزاحمت تلفنی و پیامکی (ارسال پیامک)

شاکی: ……
اقامتگاه: ……….
کدملی: ……
شماره تماس: ۰…..

مشتکی عنه: …….
اقامتگاه: …….
کدملی:……………….
شمار ه تماس: ………

عنوان اتهام : مزاحمت از طریق تماس های تلفنی و ارسال پیام

محل وقوع جرم: شهرستان ………………
تاریخ وقوع جرم:…../…../…..
دلایل اثبات جرم:۱- استعلام از پلیس فتا
۲- اسکرین شات از پیام های ارسالی از شماره تماس :
۳- رونوشت کارت ملی

شرح شکایت

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ………………

با سلام و احترام

به استحضار می رساند اینجانب( شاکی )……. مالک خط به شماره ………. که مشتکی عنه محترم آقای …….. ساکن شهرستان ………..با خط به شماره …………… با تماس های بی مورد و مکرر و ارسال (sms)و نیز پیام های از طریق برنامه های فضای مجازی که چند مورد از پیام های ارسالی مشتکی عنه به عنوان نمونه به صورت اسکرین شات ضم شکواییه تقدیم حضور است، باعث سلب اسایش و ایجاد مزاحمت و ناراحتی برای اینجانب شده است. حال با توجه به نوع پیام های ارسالی و وضعیت عشایری موجود و ترس از ایجاد مشکلات حیثیتی در آینده با تقدیم این برگ شکواییه از مقام قضایی محترم درخواست تعقیب و مجازات مشتکی عنه به استناد ماده ۶۴۱ قانون تعزیرات مصوب ۱۳۷۵ و نیز تبصره دو ماده ۱۴ قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران، را دارم.

برای مطالعه بیشتر, نمونه شکواییه مرتبط: مجازات به خاطر فحاشی

قوانین مرتبط با بحث

از قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مصوب ۷۵

‌ماده ۶۴۱ – هر گاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت نماید علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت‌مخابرات، مرتکب به حبس از پانزده روز تا سه ماه محکوم خواهد شد.(اصلاحی به موجب قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب ۱۳۹۹/۲/۲۳)

از قانون تأسیس شرکت مخابرات ایران مصوب ۱۳۵۰

تبصره ۲ ماده ۱۴ – هر کس وسیله مخابراتی در اختیار خود را، وسیله مزاحمت دیگری قرار دهد، یا با عمد و سوء نیت ارتباط دیگری را مختل کند، برای بار اول ‌پس از کشف، ارتباط تلفنی او به مدت یک هفته همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه‌های مربوطه خواهد بود. برای بار دوم ‌پس از کشف، ارتباط تلفنی او به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم تقاضای مشترک و پرداخت هزینه‌های مربوطه خواهد‌بود. و برای بار سوم، شرکت ارتباط تلفنی وی را بطور دائم قطع و اقدام به جمع‌آوری منصوبات تلفن نموده و ودیعه مربوط به مشترک را پس از تسویه‌حساب مسترد خواهد نمود.

وحدت رویه

رأی وحدت رویه شماره ۷۲۱ ـ ۲۱/۴/۱۳۹۰ هیأت عمومی دیوان عالی کشور

وقوع بزه مزاحمت برای اشخاص به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر ـ موضوع ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی ـ منوط به آن است که نتیجه آن که مقصود مرتکب است محقق گردد، بنابراین در مواردی که اجرای مزاحمت از یک حوزه قضایی شروع و نتیجه آن در حوزه قضایی دیگر حاصل شود، محل حدوث نتیجه مزبور، محل وقوع جرم محسوب و مناط صلاحیت دادگاه رسیدگی‌کننده نیز همین امر خواهد بود. بر این اساس رأی شماره ۱۰۴۵ـ۲۰/۷/۱۳۸۵ شعبه بیست و هفتم دیوان عالی کشور که با این نظر مطابقت دارد به اکثریت آراء صحیح و منطبق با موازین قانون تشخیص می‌گردد. این رأی طبق ماده ۲۷۰ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری در موارد مشابه برای شعب دیوان عالی کشور و دادگاه‌های سراسر کشور لازم‌الاتباع است

 

 

*منابع*

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email