نوران وکیل > مقالات > ازدواج و طلاق > نمونه شکواییه جرم عدم ثبت رسمی واقعه ازدواج
نمونه شکواییه جرم عدم ثبت رسمی واقعه ازدواج

نمونه شکواییه جرم عدم ثبت رسمی واقعه ازدواج

در این مقاله نمونه شکواییه جرم عدم ثبت رسمی واقعه ازدواج – تنظیم شده توسط موسسه حقوقی نوران وکیل-  را برای مطالعه علاقمندان قرار داده‌ایم. چرا در این مورد نیاز به شکواییه است؟ در این مقاله جرم مربوط به عدم ثبت رسمی واقعه ازدواج شرح داده شده است که مطالعه را به علاقمندان توصیه می‌کنیم.

عقد ازدواج یکی از حساس‌ترین عقود اجتماعی است. بر همین اساس طبق ماده ۲۰ قانون حمایت خانواده مرد ملزم به ثبت رسمی عقد ازدواج بوده و  درصورت عدم رعایت این مقررات طبق ماده ۴۹ همان قانون قابل مجازات خواهد بود.

اگر مردی اقدام به ازدواج دائم شرعی(عادی) بدون ثبت رسمی آن در دفترخانه رسمی ازدواج نماید و تا یک ماه از تاریخ عقد عادی اقدام به ثبت رسمی آن نکند، طبق ماده فوق الذکر مستحق مجازات می‌باشد.

مقاله مرتبط: لایحه دفاعیه شوهر در پرونده طلاق به درخواست زن

اما در مورد ازدواج موقت ،اصولا ثبت رسمی ان ،الزامی نیست اما در موارد پیش بینی شده در ماده ۲۱ قانون حمایت خانواده که ثبت آن الزامی اعلام شده ( از جمله بار دار شدن زن) ، درصورتی که مرد از ثبت رسمی ان در مهلت یک ماه از تاریخ الزام به ثبت رسمی آن امتناع کند. مستحق مجازات است.

لازم به ذکر است این جرم منحصرا مربوط به مرد می باشد و دادگاه کیفری به استناد ماده ۴۹ قانون حمایت خانواده علاوه بر محکومیت مشتکی عنه به مجازات مقرر ، باید شوهر را به ثبت واقعه ازدواج نیز ملزم کند.

نمونه شکواییه جرم عدم ثبت رسمی واقعه ازدواج

شاکی: ……………………….

اقامتگاه: ………………………..

کدملی:……………………..

شماره تماس:………

مشتکی عنه:………………………

اقامتگاه: ………………………

کدملی:……………………..

شماره تماس:……………

عنوان اتهام : عدم ثبت واقعه ازدواج دائم

محل وقوع جرم: شهرستان…..

تاریخ وقوع جرم:…………

دلایل اثبات جرم:

۱-رونوشت عقدنامه عادی ازدواج

۲-شهادت شهود

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان …

باسلام و احترام

به استحضار می رساند اینجانب( شاکی )…………… در مورخ …../…../..‌‌‌‌…. با اقای( مشتکی عنه)………….. باتوجه به عقدنامه عادی که ضم شکواییه است به عقد دائم مشتکی عنه در آمدم. این وصلت در حضور وشهود جمعی از بستگان که حاضر به ادای شهادت در مراجع قضایی می باشند، انجام شده است. در حال حاضر نامبرده از ثبت واقعه ازدواج خوداری می کند.
لذا اینجانب با تقدیم این شکواییه از مرجع قضایی محترم به استناد ماده ۴۹ قانون حمایت خانواده تقاضای الزام شوهر به ثبت واقعه ازدواج و نیز تعقیب و مجازات مشتکی عنه مورد استدعا ست.

 

برای مطالعه بیشتر مقاله نمونه دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی توصیه می‌شود.

 

*منابع*

 

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email