نوران وکیل > مقالات > شکواییه > نمونه شکواییه آنلاین سرقت موبایل
نمونه شکواییه آنلاین سرقت موبایل

نمونه شکواییه آنلاین سرقت موبایل

اگر گوشی همراه یا تبلت شما به سرقت رفته است با ما همراه شوید تا دراین پست کوتاه نمونه متن شکواییه سرقت آنلاین ( موبایل ) به همراه توضیح نکات به روز و کاربردی مربوط به سرقت را برای شما سروران ارائه دهیم.

در این پست کوتاه موضوعات ذیل بررسی می شود:

تعریف قانونی عمل سرقت و انواع آن

ماده ۲۶۷ قانون مجازات اسلامی سرقت را عبارت از “ربودن مال متعلق به غیر” تعریف نموده است.

رکن رکین سرقت در حقوق ایران عمل ربایش است که لازمه آن نقل مکان دادن مال از محلی به محل دیگر است . بنابراین سرقت تنها در مورد اموال منقول که قابلیت نقل و انتقال و در نتیجه ربوده شدن را دارند، صدق می کند. رکن دیگر جرم سرقت ربودن مال متعلق به دیگری( اعم از شخص حقیقی یا حقوقی) است. بنابراین ربایش اموال بلاصاحب که در مالکیت کسی قرار ندارد یا ربایش مال غصب شده توسط مغصوب عنه(صاحب مال) سرقت محسوب نمی شود.

نکته دیگر در مورد جرم سرقت عنصر روانی یا همان سوءنیت در ربودن مال دیگری است .بنابراین کسی که در حال هیپنوتیزم ، خواب، مستی مسلوب الاراده و مانند آن ها ( مواد ۱۵۳ و ۱۵۴ قانون مجازات اسلامی ) مال دیگری را می رباید یا اگر کسی مال غیر را نه به عنوان دزدی ، بلکه به قصد شوخی یا به منظور اجازه گرفتن بعدی بردارد، به دلیل فقدان سوء نیت جرم سرقت تحقق نخواهد یافت.

مقاله مرتبط: چگونه شکواییه تنظیم کنیم؟

از لحاظ قوانین فعلی انواع مختلف سرقت را می توان به سه دسته کلی به شرح زیر تقسیم بندی کرد:

۱- سرقت های مستوجب حد که باید تمامی موارد ۱۳ گانه ماده ۲۶۸ قانون مجازات را دارا باشد( موضوع مواد ۲۶۷ تا ۲۷۸ قانون مجازات اسلامی) مجازات سرقت حدی برای بار اول قطع چهار انگشت دست راست سارق از انتهای انگشتان است. حقوقدانان اسلامی این نوع مجازات را به عدالت خشن تعبیر می کنند.

۲- سرقت های خاصی که از موارد سرقت حدی نبوده ولی با توجه به شرایط خاص ان مثلا سرقت در شب، دو نفر یا بیشتر بودن سارقین ، یک یا چند نفر از آنها حامل سلاح ظاهر یا مخفی باشند و رفتن از بالای دیوار باعث تشدید مجازات از۵ سال تا ۲۰ سال حبس وتا ۷۴ ضربه شلاق می شود.(موضوع ماده ۶۵۱ قانون تعزیرات مصوب ۷۵ و مواد بیست ویکم همان قانون و برخی از قوانین متفرقه)

۳- سرقت های ساده مستوجب تعزیر که مجازات آنها حبس از سه ماه و یک روز تا دو سال و تا (۷۴) ‌ضربه شلاق خواهد بود.(موضوع ماده ۶۶۱ قانون تعزیرات مصوب۷۵)

 

ثبت آنلاین شکواییه سرقت

با پیشرفت هوش مصنوعی در دهه گذشته ، استفاده از امکانات فضای مجازی بیش از پیش احساس شده است. برهمین اساس قوه قضاییه در راستای سند تحول قضایی ،استفاده و بکارگیری از هوش مصنوعی را در برنامه خود قرار داده است. برای مثال سامانه ثنا( ابلاغ الکترونیک) ، دادرسی الکترونیکی و درهمین راستا ثبت انلاین شکواییه سرقت با توجه رشد آمار سرقت های خیابانی مخصوصا سرقت وسایل الکترونیکی همراه از موبایل و تبلت ، شاهد اقدامات خوبی بودیم.

پس از این به بعد اگر گوشی یا هر مالی از شما سرقت شد، می‌توانید با مراجعه به سامانه adliran.ir شکوائیه سرقت خود را به صورت آنلاین و فوری ثبت و مراحل پرونده سرقت خود را از خانه پیگیری کنید.برای کسب اطلاع بیشتر از مراحل و چگونگی ثبت آنلاین شکایت سرقت کلیک کنید.

لازم به ذکر است مطابق ماده ۶۵۷ قانون تعزیرات سرقت موبایل یا تبلت از طریق کیف‌زنی ، جیب‌ بری و امثال آن مستوجب مجازات حبس از یک تا پنج سال و تا (۷۴) ضربه شلاق‌ است.

سامانه همیاب ۲۴ چیست؟

بزه دیده علاوه بر ثبت آنلاین شکایت می تواند با مراجعه به سامانه همیاب ۲۴ به ادرس hamyab24.ir روند دستگیری سارق و کشف موبایل یا تبلت به سرقت رفته را تسهیل و تسریع ببخشد. سامانه همیاب ۲۴ تحت حمایت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه است که نخستین و گسترده ‌‎ترین بستر اطلاع ‌رسانی انواع کالاهای دیجیتال گمشده و پیدا شده و بررسی رایگان دقت و صحت خرید کالای دیجیتال در ایران است. شما می‌توانید با خیال راحت ردیابی موبایل سرقتی یا مفقودی خود را به همیاب ۲۴ بسپارید.

از مزایای این سامانه می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- اعلام سرقت و ردیابی گوشی، تبلت و لپ‌ تاپ

۲- ردیابی ۲۴ساعته در اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل

۳- ردیابی موفق بیش از ۴۰ درصد کالاهای مفقود و مسروقه

۴- جستجو در بین کالاهای پیدا شده سراسر کشور

۵- پیشگیری از خرید و فروش دستگاه های مسروقه

لازم به ذکر است بزه دیده با طرح شکایت سرقت خود در مراجع قضایی و نیز با اعلام سرقت موبایل خود در سامانه همیاب ۲۴، در صورتی که مکان سارق مشخص شد، با مراجعه به مراجع قضایی و اخذ دستور لازم شانس دستگیری سارق و نیز دسترسی به موبایل یا تبلت سرقت شده را بیشتر کند.

نمونه شکواییه آنلاین سرقت موبایل

در پایان یک نمونه متن شکواییه آنلاین سرقت گوشی همراه – تهیه شده توسط تیم حقوقی موسسه نوران وکیل – را برای بازدیدکنندگان گرامی آماده نمودیم. شکواییه سرقت را می توانید به دو صورت حضوری از طریق دفتر خدمات قضایی ویا از طریق ادرس adliran.ir به صورت انلاین و غیرحضوری ثبت کنید. جهت تنظیم شکواییه و لوایح تخصصی کافیست با ما تماس بگیرید یا به ما ایمیل بزنید تا کارشناسان حقوقی موسسه در کمترین زمان ممکن اوراق قضایی شما را تهیه و ارسال نمایند.

مشخصات شاکی:….

کد ملی:…..

ادرس محل اقامت شاکی:…..

مشخصات مشتکی عنه (سارق) …. *اگر طرف شکایت ناشناس باشد، نیازی به تکمیل اطلاعات او نیست.*

موضوع شکایت:

سرقت گوشی همراه ( موبایل ) مدل …. سریال گوشی……………………….

«ضرر و زیان مالی» میزان اموال مسروقه : به قیمت تقریبی…………….ریال

تاریخ :…………………..

محل سرقت:………………………

شهود و مستندات( مثلا در صورت وجود شخصی همراه خود مشخصات او یا شماره پلاک انتظامی وسیله موتوری سارق)

شرح شکواییه سرقت

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان……( محل وقوع سرقت)

با سلام و احترام

احتراما به استحضار می رساند اینجانب …….حوالی ساعت ……………… در مسیر بازگشت به خانه با فرد ناشناسی که ادعا می کرد نیاز به پرسیدن آدرس مکانی را داشت ملاقات نمودم و هنگام توجه به این فرد ، ناگهان یک موتور سیکلت با شماره انتظامی……………………… اقدام به قاپیدن گوشی همراه اینجانب نمود و آن فرد ناشناس اقدام به هل دادنم نمود و بعد از آن فرد مورد نظر سوار ترک موتور سیکلت شده و هر دو متواری شده اند. حال اینجانب با تقدیم این شکواییه الکترونیکی تقاضای تعقیب و شناسایی و مجازات مشتکی عنهم مطابق ماده ۶۵۷ قانون تعزیرات مصوب ۷۵ مورد استدعاست .

مقاله مرتبط: شکواییه مزاحمت پیامکی و تلفنی

قوانین مرتبط با موضوع سرقت

از قانون مجازات اسلامی

ماده ۲۶۷ – سرقت عبارت از ربودن مال متعلق به غیر است.

ماده ۲۶۸ – سرقت در صورتی که دارای تمام شرایط زیر باشد موجب حد است:

الف – شیء مسروق شرعاً مالیت داشته باشد.

ب – مال مسروق در حرز باشد.

پ – سارق هتک حرز کند.

ث – هتک حرز و سرقت مخفیانه باشد.

ج – سارق پدر یا جد پدری صاحب مال نباشد.

چ – ارزش مال مسروق در زمان اخراج از حرز، معادل چهار و نیم نخود طلای مسکوک باشد.

ح – مال مسروق از اموال دولتی یا عمومی، وقف عام و یا وقف بر جهات عامه نباشد.

خ – سرقت در زمان قحطی صورت نگیرد.

د – صاحب مال از سارق نزد مرجع قضایی شکایت کند.

ذ – صاحب مال قبل از اثبات سرقت سارق را نبخشد.

ر – مال مسروق قبل از اثبات سرقت تحت ید مالک قرار نگیرد.

ز – مال مسروق قبل از اثبات جرم به ملکیت سارق در نیاید.

ژ – مال مسروق از اموال سرقت شده یا مغصوب نباشد.

ماده ۲۷۶ – سرقت در صورت فقدان هریک از شرایط موجب حد، حسب مورد مشمول یکی از سرقت های تعزیری است.

از قانون تعزیرات مصوب ۷۵

ماده ۶۵۱-هر گاه سرقت جامع شرایط حد نباشد ولی مقرون به تمام پنج شرط ذیل باشد مرتکب از پنج تا بیست سال حبس و تا (۷۴) ضربه شلاق‌محکوم می‌گردد:

۱ – سرقت در شب واقع شده باشد.

۲ – سارقین دو نفر یا بیشتر باشند.

۳ – یک یا چند نفر از آنها حامل سلاح ظاهر یا مخفی بوده باشند.

۴ – از دیوار بالا رفته یا حرز را شکسته یا کلید ساختگی به کار برده یا اینکه عنوان یا لباس مستخدم دولت را اختیار کرده یا بر خلاف حقیقت خود ‌را مامور دولتی قلمداد کرده یا در جایی که محل سکنی یا مهیا برای سکنی یا توابع آن است سرقت کرده باشند.

۵ – در ضمن سرقت کسی را آزار یا تهدید کرده باشند.

تبصره [الحاقی ۱۳۸۷/۰۸/۲۲]- منظور از سلاح مذکور در این بند موارد ذیل می‌باشد:

۱- انواع اسلحه گرم از قبیل تفنگ و نارنجک.

۲- انواع اسلحه سرد از قبیل قمه، شمشیر، کارد، چاقو و پنجه بوکس.

۳- انواع اسلحه سرد جنگی مشتمل بر کاردهای سنگری متداول در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران یا مشابه آنها و سرنیزه های قابل نصب بر روی تفنگ.

۴- انواع اسلحه شکاری شامل تفنگهای ساچمه زنی، تفنگهای مخصوص بیهوش کردن جانداران و تفنگهای ویژه شکار حیوانات آبزی.

‌ماده ۶۵۲ – هر گاه سرقت مقرون به آزار باشد و یا سارق مسلح باشد به حبس از سه ماه تا ده سال و شلاق تا (۷۴) ضربه محکوم می‌شود و اگر‌جرحی نیز واقع شده باشد علاوه بر مجازات جرح به حداکثر مجازات مذکور در این ماده محکوم می‌گردد.

‌ماده ۶۵۳ – هر کس در راه‌ها و شوارع به نحوی از انحاء مرتکب راهزنی شود در صورتی که عنوان محارب بر او صادق نباشد به سه تا پانزده سال‌حبس و شلاق تا (۷۴) ضربه محکوم می‌شود.

‌ماده ۶۵۴ – هر گاه سرقت در شب واقع شده باشد و سارقین دو نفر یا بیشتر باشند و لااقل یک نفر از آنان حامل سلاح ظاهر یا مخفی باشد در‌صورتی که بر حامل اسلحه عنوان محارب صدق نکند جزای مرتکب یا مرتکبان حبس از پنج تا پانزده سال و شلاق تا (۷۴) ضربه می‌باشد.

‌ماده ۶۵۶ – در صورتی که سرقت جامع شرایط حد نباشد و مقرون به یکی از شرایط زیر باشد مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و تا (۷۴) ‌ضربه شلاق محکوم می‌شود:

۱ – سرقت در جایی که محل سکنی یا مهیا برای سکنی یا در توابع آن یا در محل‌های عمومی از قبیل مسجد و حمام و غیر این‌ها واقع شده باشد.

۲ – سرقت در جایی واقع شده باشد که به واسطه درخت و یا بوته یا پرچین یا نرده محرز بوده و سارق حرز را شکسته باشد.

۳ – در صورتی که سرقت در شب واقع شده باشد.

۴ – سارقین دو نفر یا بیشتر باشند.

۵ – سارق مستخدم بوده و مال مخدوم خود را دزدیده یا مال دیگری را در منزل مخدوم خود یا منزل دیگری که به اتفاق مخدوم به آن جا رفته یا‌شاگرد یا کارگر بوده و یا در محلی که معمولاً محل کار وی بوده از قبیل خانه، دکان، کارگاه، کارخانه و انبار سرقت نموده باشد.

۶ – هر گاه اداره‌کنندگان هتل و مسافرخانه و کاروانسرا و کاروان و به طور کلی کسانی که به اقتضای شغل اموالی در دسترس آنان است تمام یا‌قسمتی از آن را مورد دستبرد قرار دهند.

‌ماده ۶۵۷ – هر کس مرتکب ربودن مال دیگری از طریق کیف‌زنی – جیب‌بری و امثال آن شود به حبس از یک تا پنج سال و تا (۷۴) ضربه شلاق‌محکوم خواهد شد.

‌ماده ۶۵۸ – هر گاه سرقت در مناطق سیل یا زلزله‌زده یا جنگی یا آتش‌سوزی یا در محل تصادف رانندگی صورت پذیرد و حائز شرایط حد نباشد‌مرتکب به مجازات حبس از یک تا پنج سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

‌ماده ۶۶۱ – در سایر موارد که سرقت مقرون به شرایط مذکور در مواد فوق نباشد مجازات مرتکب، حبس از سه ماه و یک روز تا دو سال و تا (۷۴) ‌ضربه شلاق خواهد بود.

 

منابع

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email