نوران وکیل > مقالات > شکواییه > نمونه شکواییه جرم انتقال مال غیر (فروش مال غیر)
نمونه شکواییه انتقال مال غیر

نمونه شکواییه جرم انتقال مال غیر (فروش مال غیر)

با توجه به درخواست‌های مکرر خوانندگان نمونه شکواییه انتقال مال غیر در این پست در وبسایت قرار داده شده است. در تعریف جرم انتقال مال غیر می توان گفت: اگر کسی مال دیگری را با علم به اینکه این مال به دیگری تعلق دارد به هر صورتی ( مثلا بفروشد یا، اجاره دهد هبه کند و…) عیناً یا منفعتاً بدون مجوز قانونی به دیگری انتقال دهد مرتکب جرم انتقال مال غیر یا فروش مال غیر شده است.

دادسرا سرای صالح برای شروع به تعقیب جرم و طرح شکایت کیفری انتقال مال غیر، دادسرای محل تنظیم قرار داد انتقال مال بوده که شاکی باید شکواییه خود را در دادسرای محل تنظیم قرار داد در یکی از دفاتر خدمات قضایی ثبت کند.

مطابق ماده ۱۰۴ قانون مجازات اصلاحی ۱۳۹۹ در جرم انتقال مال غیر، اگر میزان مبلغ مال منتقل شده توسط مرتکب تا یک میلیارد ریال باشد این جرم  قابل گذشت بوده و با گذشت یا تنفیذ معامله توسط شاکی ،مرجع کیفری با صدور قرارموقوفی تعقیب، پرونده مختومه می شود. اما اگر میزان مبلغ مال بیش از یک میلیارد باشد این جرم غیرقابل گذشت خواهد بود و گذشت شاکی فقط از موجبات تخفیف در مجازات مرتکب می باشد.

لازم به ذکر است طبق قسمت آخر ماده یک قانون مجازات انتقال مال غیر، اگر مالک از وقوع معامله مطلع شده و تا یک ماه پس از حصول اطلاع اظهارنامه برای ابلاغ به انتقال گیرنده و مطلع کردن او از مالکیت خود به اداره ثبت‌اسناد یا یکی از دوائر دیگر دولتی تسلیم ننماید معاون جرم محسوب خواهد شد.چون فرض قانونگذار این است که عدم ارسال اظهارنامه اماره بر تبانی میان مالک و انتقال دهنده(متهم) می باشد. حال در ادامه دو نمونه از شکواییه با موضوع جرم انتقال مال غیر را برای شما عزیزان قرار می دهیم:

نمونه شکواییه جرم انتقال مال غیر شماره یک

شاکی: ……………………….

اقامتگاه: ………………………..

کدملی:……………………..

شماره تماس:………

مشتکی عنه؛…….

اقامتگاه: ………………………

کدملی:……………………..

شماره تماس:……………..

عنوان اتهام : انتقال مال غیر

محل وقوع جرم: ( محل تنظیم قرارداد انتقال مال درج شود)

تاریخ وقوع جرم:…../…../…..

دلایل اثبات جرم:

۱- رونوشت مبایعه نامه شماره….

۲-شهادت شهود

شرح شکایت

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان…

با سلام‌ واحترام

به استحضار می رساند اینجانب به موجب مبایعه نامه شماره…….. در تاریخ…../……/……./ یک قطعه زمین با پلاک ثبتی ……… واقع در……………………… را از مشتکی عنه اقای یا خانم…………………. خریداری نمودم. حال بعد از مدتی متوجه شدم که نامبرده زمین موصوف را دوباره در تاریخ……./……./……. با مبایعه نامه شماره ………… که در بنگاه املاک……… با شماره ثبت………………… به شخص ثالثی بنام اقای یا خانم…………………فروخته است. ضمنا برای اقناع وجدانی مقام قضایی محترم بنگاه دار محترم که مبایعه نامه دوم شماره………… در نزد ایشان تنظیم شده ، جهت ادای شهادت اعلام امادگی نموده است.
نهایتا با تشکر از مقام قضایی با تقدیم این شکواییه استنادا به ماده یک قانون راجع به انتقال مال غیر مصوب ۱۳۰۸ تقاضای تعقیب و مجازات برای مشتکی عنه مورد استدعا ست.

نمونه شکواییه جرم انتقال مال غیر شماره دو

شاکی: ……………………….

اقامتگاه: ………………………..

کدملی:……………………..

شماره تماس:………

مشتکی عنهم:

۱- آقای ………..

اقامتگاه: ………………………

کدملی:……………………..

شماره تماس:……………..

۲- اقای……

اقامتگاه: ………………………

کدملی:……………………..

شماره تماس:…………….

عنوان اتهام : انتقال مال غیر

محل وقوع جرم: ( محل تنظیم قرارداد انتقال مال درج شود)

تاریخ وقوع جرم:…../…../…..

دلایل اثبات جرم:

۱- رونوشت مبایعه نامه شماره….

۲- شهادت شهود

۳- اظهارنامه شماره….

شرح شکایت

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان…………..

با سلام و احترام

به استحضار می رساند اینجانب در تاریخ…./…./…../ یک واحد مسکونی به شماره ثبت……… را طی مبایعه نامه عادی شماره…….. از مشتکی عنه اقای ………. با پرداخت تمام ثمن خریداری نمودم. بعد از مدتی متوجه شدم که ملک خریداری شده متعلق به غیر بوده و بنام اقای…………. ثبت شده است و مشتکی عنه اقای…………………………….( فروشنده) بدون مجوز قانونی و بدون سمت ملک غیر را به اینجانب انتقال داده است. اینجانب طی اظهارنامه ایی به صاحب ملک اقای………………. این مطلب را اعلام نمودم( اظهارنامه ارسالی ضم شکواییه می باشد) ولی ایشان هیچ گونه اقدام و همکاری موثری با بنده ننمود. و این در حالی است که استنادا به قسمت اخر ماده یک قانون مجازات انتقال مال غیر، اگر مالک از وقوع معامله مطلع شده و تا یک ماه پس از حصول اطلاع اظهارنامه برای ابلاغ به انتقال گیرنده و مطلع کردن او از مالکیت خود به اداره ثبت‌اسناد …یا یکی از دوائر دیگر دولتی تسلیم ننماید معاون جرم محسوب خواهد شد.

نهایتا با تشکر از مقام قضایی اینجانب با تقدیم این شکواییه استنادا به ماده یک قانون راجع به مجازات انتقال مال غیر تقاضای استرداد ثمن معامله ونیز تعقیب و مجازات مشتکی عنهم مورد استدعاست.

 

در رابطه با این موضوع: جرم خیانت در امانت

 

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email