نوران وکیل > مقالات > ازدواج و طلاق > نمونه دادخواست (درخواست) طلاق توافقی
نمونه دادخواست طلاق توافقی

نمونه دادخواست (درخواست) طلاق توافقی

درخواست یا دادخواست طلاق توافقی شامل چه مواردی می‌شود؟ لفظ طلاق توافقی درماده ۲۵ قانون حمایت خانواده جدید ذکر شده است که در فقه امامیه و قانون مدنی از طلاق خلع و مبارات بحث شده که نوعی طلاق با توافق محسوب می شود. همان طور که از اسم این نوع طلاق مشخص است طرفین در مورد مسائل مالی ( از جمله مهریه ، نفقه ، اجرت المثل ، جهیزیه) و مسائل غیر مالی (از جمله حضانت اولاد، تعیین مهلت یا اقساط پرداخت مهریه،) به توافق رسیده و این توافق ها را در دادخواست تقدیمی به دادگاه خانواده، ذکر می‌کنند. دادگاه نیز بر اساس توافق های انجام شده بین زوجین اقدام به صدور گواهی عدم امکان سازش می نماید.

برای آشنایی بیشتر با تعریف “دادخواست” به مقاله تفاوت بین دادخواست , شکواییه و لایحه  مراجعه کنید.

چگونه یک دادخوست حقوقی تنظیم کنیم؟ در این مقاله بخوانید.

لازم به ذکر است در حین ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفتر خدمات قضایی، دادخواست ( درخواست) باید به امضای طرفین( زوجه و زوج) برسد. نکته مهم در طلاق خلع این است که مطابق رای وحدت رویه دیوان عالی کشورشماره: ۴۸۵ – ۴/۹/۱۳۵۵ درطلاق خلع زوجه بایدحضور داشته باشد و قاصد در بذل مهریه باشد و توافق دردادگاه برای بذل مهریه اثری ندارد. به عبارت دیگر وقوع طلاق خلع منوط به حضور زوجه و قید وکالت اززوجه دربذل مهریه رعایت تشریفات مربوط بطلاق خلع که عبارت از بذل مهریه از جانب زوجه و قبول بذل توسط زوج ممکن است.

در این مختصر دو نمونه از دادخواست طلاقی توافقی را برای شما عزیزان قرار می‌دهیم:

مقاله مرتبط:   نمونه لایحه دفاعیه در دعوای اجرت المثل

نمونه دادخواست طلاق توافقی : شماره یک

خواهان: آقای …..
اقامتگاه: شهرستان …..
شماره ملی: …

خوانده: خانم…..
اقامتگاه: شهرستان ….
شماره ملی: …

خواسته: صدور گواهی عدم امکان سازش( طلاق توافقی)

دلایل:

۱- رونوشت سند رسمی ازدواج شماره….
۲- رونوشت شناسنامه و کارت ملی

ریاست محترم دادگاه خانواده شهرستان…….

با سلام و احترام

به استحضار می رساند ، اینجانب ……………….و خانم…………………………… به موجب سند رسمی ازدواج شماره …..صادره از دفتر خانه ازدواج رسمی شماره……………………… در مورخ ( ۱۵ / ۴ / ۱۴۰۱ )به عقد نکاح دائم همدیگر در آمدیم.حال بعد از گذشت مدتی و بدون اجرای مراسم عروسی و عدم نزدیکی ، تفاهم اخلاقی در مورد زندگانی مشترک حاصل نشده است و با توجه به توافق های ذیل تصمیم به جدایی و طلاق توافقی را داریم:

۱- زوجه مهریه مذکور در سند رسمی ازدواج شماره ….. به مبلغ یک میلیارد و ششصد میلیون ریال را بذل و بخشش نموده و زوج نسبت به مهریه بری الذمه است.

۲- زوجه تمام حقوقی مالی خود را از جمله نفقه گذشته ، حال و اینده را بذل نموده و زوج نسبت به نفقه بری الذمه می باشد.

نهایتا با تشکر از ریاست محترم دادگاه ، تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش با توجه به توافق های فوق و قانون حمایت خانواده مورد استدعاست.

امضای زوج: امضای زوجه:

 

 

نمونه دادخواست طلاق توافقی : شماره دو

خواهان: آقای …..
اقامتگاه: شهرستان …..
شماره ملی: ….

خوانده: خانم…
اقامتگاه: شهرستان …
شماره ملی: …

خواسته: صدور گواهی عدم امکان سازش ( طلاق توافقی)

دلایل:

۱- رونوشت سند رسمی ازدواج شماره…..
۲- رونوشت شناسنامه و کارت ملی

ریاست محترم دادگاه خانواده شهرستان …..

با سلام و احترام

به استحضار می رساند اینجانب……………………….. و خانم ………………… در مورخ …/…./……به استناد عقد نامه شماره……… در دفتر خانه رسمی ازدواج شماره…….. به عقد دائم یک دیگر در آمدیم.حال بعد از گدَشت…..سال اززندگی مشترک که حاصل ان ……. فرزند مشترک می باشد، به دلایل مختلفی از جمله عدم تفاهم اخلاقی ، دخالت های اطرافیان و سایر مشکلات اقتصادی ، تصمیم به جدایی به صورت توافقی با توجه به توافق های ذیل را داریم:

۱- مهریه زوجه به استناد سند ازدواج فوق الذکر …………. عدد سکه تمام بهار آزادی می باشد که حسب توافق انجام شده ، زوج متعهد می شود به صورت اقساط هر ماه ……عدد سکه به زوجه پرداخت کند.

۲- زوجه حقوق مالی خود را از جمله نفقه گذشته ، حال و اینده، اجرت المثل و نحله را بذل نموده و زوج بابت این حقوق مالی بری الذمه می باشد.

۳- حضانت فرزندان بر عهده ……. می باشد که باید هر……… به مدت…….حق ملاقات به طرف دیگر داده می شود. محل ملاقات در هر دفعه توافقی اعلام می شود.

۴- در مورد جهیزیه، زوجه تمام وسایل متعلق به خود را تحویل گرفته است. و زوج در قبال جهیزیه بری الذمه می باشد.

در آخر با تجدید احترام و سپاس از ریاست محترم دادگاه، درخواست صدور گواهی عدم امکان سازش با توجه به توافق های فوق الذکر مورد استدعاست.

امضای زوج:  امضای زوجه:

 

مقالات مرتبط: نمونه لایحه دفاعیه در دعوای طلاق به درخواست زوجه و نمونه دادخواست‌ طلاق به درخواست زوجه, همچنین  نمونه دادخواست طلاق خُلع

 

قوانین مرتبط با بحث طلاق خلع

نکته مهم در طلاق خلع این است که مطابق رای وحدت رویه دیوان عالی کشورشماره : ۴۸۵- ۱۳۵۵/۹/۴ درطلاق خلع زوجه بایدحضور داشته  باشد و قاصد دربذل مهریه باشد و توافق دردادگاه برای بذل مهریه اثری ندارد.به عبارت دیگر وقوع طلاق خلع منوط به حضور زوجه و قید وکالت از زوجه دربذل مهریه رعایت تشریفات مربوط بطلاق خلع که عبارت از بذل مهریه از جانب زوجه  و قبول بذل توسط زوج ممکن است.

ماده ۱۱۴۵- در موارد ذیل طلاق، بائن است:

  1. طلاقی که قبل از نزدیکی واقع شود
  2. طلاق یائسه
  3. طلاق خلع و مبارات مادام که زن رجوع به عوض نکرده باشد؛
  4. سومین طلاق که بعد از سه وصلت متوالی به عمل آید اعم ازاینکه وصلت در نتیجه رجوع باشد یا در نتیجه نکاح جدید.

ماده ۱۱۴۶ – طلاق خلع آن است که زن به واسطه کراهتی که از شوهرخود دارد در مقابل مالی که به شوهر می دهد طلاق بگیرد اعم ازاینکه مال مزبور عین مهر یا معادل آن و یا بیشتر و یا کمتر از مهر باشد.

 

 

*منابع*

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email