نوران وکیل > مقالات > ازدواج و طلاق > نمونه لایحه دفاعی زوجه در رد دعوای الزام به تمکین
لایحه دفاعی در دعوای الزام به تمکین

نمونه لایحه دفاعی زوجه در رد دعوای الزام به تمکین

دعوای الزام به تمکین به چه معناست؟ در این پست قصد داریم یک نمونه لایحه دفاعی زوجه در رد دعوای الزام به تمکین که توسط شوهر اقامه شده را برای شما قرار دهیم و به صورت کوتاه نکات مهم این بحث را بررسی کنیم. در این پست موضوعات زیر بررسی می‌شود:

دعوای الزام به تمکین به چه معناست؟

زوجه برای اینکه مستحق دریافت نفقه باشد باید به وظایف ایام زوجیت عمل کند. در همین راستا ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی می گوید( هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند مستحق نفقه نخواهد بود.)  وظایف زوجیت را در اصطلاح حقوقی تمکین زوجه می گوید‌. تمکین زوجه به خاص و عام تقسیم می شود.برای مطالعه بیشتر به مقاله نمونه دادخواست الزام به تمکین زوجه رجوع کنید.

برهمین اساس مرد می تواند دعوای با خواسته الزام  به تمکین خاص و عام به طرفیت زوجه در دادگاه خانواده مطرح کند. در این حالت برای زوجه  ابلاغیه وقت حضور جهت بررسی قضایی به همراه یک نسخه از دادخواست و ضمایم در سامانه ثنا ابلاغ می شود که زوجه می تواند  شخصا با تقدیم لایحه تخصصی و حرفه ای تنظیم شده توسط موسسه نوران وکیل یا معرفی وکیل در دادگاه از حقوق قانونی خود دفاع کند.

مشاوره آنلاین و رایگان موسسه حقوقی نوران وکیل

نکات مهمی که زوجه در دعوای الزام به تمکین باید بداند

آیا  تمکین فقط مختص زن است؟ طبق قواعد فقهی و قوانین موجود تمکین مختص زوجه نیست و شوهر در صورت عدم ایفای وظایف زوجیت مثل نفقه، حسن سلوک و امتناع از نزدیکی، ناشز محسوب خواهد می شود که در این حالت زوجه می تواند علیه مرد دعوای الزام به تمکین اقامه کند.

به هرحال زوجه در جلسه رسیدگی دعوای الزام به تمکین شوهر باید نکات زیر را بداند:

۱-  اگر زن با اراده و میل خود از منزل مشترک شوهر بدون دلیلی موجهی  خارج شود مستحق نفقه نیست.پس در این حالت در جلسه رسیدگی مواظب اظهارات خود باشد.

۲-  در صورتی که شوهر اظهارنامه ای مبنی بر بازگشت به زندگی مشترک برای زوجه ارسال کرده باشد بهتر است در جواب این اظهارنامه اعلام نماید که آماده بازگشت به زندگی مشترک است.

۳-  اگر قاضی در جلسه رسیدگی از زوجه سوال کند که خواهان بازگشت است صریحا اعلام کند مایل به بازگشت به زندگی مشترک است.

۴-  اگر دلیلی موجهی مبنی بر عدم تمکین وجود داشته باشد(مثل ضرب و جرح،خشونت ، بد رفتاری و…) در جلسه رسیدگی صریحا به قاضی اعلام شود.

۵-  تهیه منزل مستقل برای زوجه از وظایف شوهر است و در صورتی که شوهر منزل مستقلی نداشته باشد زن می تواند این موضوع را در دادگاه اعلام کند تا روند پرونده به نفع او برگردد.

۶-  طبق قانون حمایت خانواده  شوهر باید در محل اقامت زوجه طرح دعوا نماید.پس اگر اقامت فعلی زوجه در شهر یا استان دیگری باشد شوهر می بایست در دادگاه محل اقامت فعلی زوجه طرح دعوا نماید که در این حالت زوجه می تواند از این جهت به صلاحیت دادگاه ایراد بگیرد.

۷-  و نکته آخر توصیه می‌شود لایحه دفاعی در رد دعوای الزام به تمکین توسط وکیل یا یک حقوقدان تنظیم شود تا لایحه دفاعی اثر بیشتری بر قاضی داشته باشد.

 

نمونه لایحه دفاعی زوجه در رد دعوای الزام به تمکین

حال در ادامه یک نمونه لایحه دفاعی زوجه در رد دعوای الزام به تمکین – تنظیم شده توسط تیم حقوقی نوران وکیل – را برای شما بازدیدکنندگان گرامی تهیه نمودیم. جهت تنظیم انواع لوایح تخصصی کافیست باما از طریق مشاوره آنلاین رایگان موجود در وبسایت  موسسه در ارتباط باشید تا کارشناسان ما اوراق مورد نظر شما را تنظیم و برای شما ارسال نمایند.

ریاست محترم شعبه……….. دادگاه حقوقی عمومی شهرستان ماهشهر

 با سلام و احترام

موضوع: لایحه دفاعی اینجانب ….خوانده دعوای الزام به تمکین اقای خواهان موضوع پرونده کلاسه…… مطروح در آن شعبه در وقت رسیدگی مقرر ( مورخ  ساعت ) که در مورخ …… در دفتر خدمات قضایی ثبت گردید، تقدیم حضور می گردد.

احتراما به استحضار می رساند:

ایرادات شکلی:

۱- مطابق ماده ۹ قانون حمایت خانواده ،تشریفات و نحوه ابلاغ در دادگاه خانواده تابع مقررات قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی است که در راستای اجرای مواد ۶۰و۶۷ قانون آیین دادرسی مدنی باید دادخواست و پیوست های ان در دو نسخه تنظیم شود و یک نسخه از دادخواست و ضمائم به خوانده ابلاغ شود و این در حالی است که به اینجانب خوانده دعوای الزام به تمکین هیچ نسخه ای از دادخواست و ضمائم ابلاغ نشده است. بر همین اساس مقدمات اطلاع از ادله خواهان جهت مرافعه و آماده نمودن ادله دفاع رعایت نشده است .

۲- اصولا مطابق ماده ۱۱ قانون آیین دادرسی مدنی  در دعوای حقوقی اصل بر صلاحیت دادگاه محل اقامت خوانده است و براساس نظریه مشورتی شماره ۷/۹۳/۹۵ مورخ ۹۳/۱/۲۶ اداره حقوقی قوه قضاییه محل سکونت با محل اقامت تفاوت دارد بنابراین گرچه ماده ۱۰۰۵ قانون مدنی محل اقامت زن شوهردار را همان اقامتگاه شوهر می‌داند اما چنانچه زن در محلی غیر از اقامتگاه شوهر سکونت داشته باشد دادگاه محل سکونت وی ملاک صلاحیت دادگاه قرار می‌گیرد. و همچنین مقرره خاص ماده ۱۲ قانون حمایت خانواده منحصرا شامل  زوجه است که مخیر بین انتخاب دادگاه محل اقامت خود یا خوانده می باشد. حال با توجه به اینکه اینجانب خوانده دعوای الزام به تمکین بوده و در حال حاضر در خانه پدری واقع در اهواز سکونت و اقامت دارم پس دادگاه ماهشهر از لحاظ صلاحیت محلی  صالح به رسیدگی به دعوای الزام به تمکین نیست.

ایرادات ماهوی:

۱- خواهان محترم خود شخصا من را از خانه خود بیرون انداخت و با بی توجهی به نیاز های روحی و مادی اینجانب عملا خود باعث ایجاد مشکلات خانوادگی شده است. در صورت صلاحدید دادگاه محترم  شهودی نیز آماده ادای شهادت خود در دادگاه  می باشند.

۲- با توجه به اصول حقوقی و شرعی تمکین خاص مختص و مربوط به زن نیست بلکه تمکین خاص که مربوط به مسائل جنسی است  یک وظیفه دو طرفه میان زوج و زوجه است . حال خواهان از عمد ویا به دلیل سوء مصرف در مواد مخدر از وظایف زناشویی و تمکین خاص با اینجانب امتناع نموده است. لذا از دادگاه محترم تقاضای ارجاع امر به کارشناسی در مورد تست اعتیاد خواهان و نیز اثبات عدم تمکین خاص خواهان مورد استدعاست.

نهایتا با تجدید احترام از دادگاه محترم  با توجه به ایرادات شکلی و ماهوی تقاضای صدور رای شایسته مورد استدعاست.

قوانین مرتبط با بحث الزام به تمکین

از قانون مدنی

ماده ۱۱۰۳ – زن و شوهر مکلف به حسن معاشرت با یکدیگرند.

ماده ۱۱۰۴ – زوجین باید در تشیید مبانی خانواده و تربیت اولاد خود به یکدیگر معاضدت نمایند.

ماده ۱۱۰۵ – در روابط زوجین ریاست خانواده از خصایص شوهر است.

ماده ۱۱۰۶ – در عقد دائم نفقه زن به عهده شوهر است.

ماده ۱۱۰۸ – هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند مستحق نفقه نخواهد بود.

ماده ۱۱۱۰ – در ایام عده وفات، مخارج زندگی زوجه عندالمطالبه از اموال اقاربی که پرداخت نفقه به عهده آنان است (در صورت عدم پرداخت) تأمین می‌گردد.

ماده ۱۱۱۱ – زن می‌تواند در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه به محکمه رجوع کند در این صورت محکمه میزان نفقه را معین و شوهر را به دادن آن محکوم خواهد کرد.

ماده ۱۱۱۴ – زن باید در منزلی که شوهر تعیین می‌کند سکنی نماید مگر آنکه اختیار تعیین منزل به زن داده شده باشد.

ماده ۱۲۰۶ – زوجه در هر حال می‌تواند برای نفقه زمان گذشته خود اقامه دعوا نماید و طلب او از بابت نفقه مزبور طلب ممتاز بوده و در صورت افلاس یا ورشکستگی شوهر، زن مقدم بر غرما خواهد بود ولی اقارب فقط نسبت به آتیه می‌توانند مطالبه نفقه نمایند.

از قانون حمایت خانواده

ماده۵۳ – هرکس با داشتن استطاعت مالی، نفقه زن خود را در صورت تمکین او ندهد یا از تأدیه نفقه سایر اشخاص واجب النفقه امتناع کند به حبس تعزیری درجه شش محکوم می شود. تعقیب کیفری منوط به شکایت شاکی خصوصی است و در صورت گذشت وی از شکایت در هر زمان تعقیب جزایی یا اجرای مجازات موقوف می شود.

تبصره – امتناع از پرداخت نفقه زوجه ای که به موجب قانون مجاز به عدم تمکین است و نیز نفقه فرزندان ناشی از تلقیح مصنوعی یا کودکان تحت سرپرستی مشمول مقررات این ماده است.

 

منابع

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email