نوران وکیل > مقالات > حقوقی > نمونه درخواست رفع ممنوع الخروجی
درخواست رفع ممنوع الخروجی

نمونه درخواست رفع ممنوع الخروجی

اگر به دنبال نمونه درخواست رفع ممنوع الخروجی یا اطلاع از ممنوع الخروج بودن خود هستید ما در این پست دو نمونه از این نوع درخواست را برای استفاده شما عزیزان تهیه نمودیم. در پست قبل درباره شرایط رفع ممنوع الخروج شدن  و همچنین قوانین مربوط به ممنوعیت خروج از کشور  توضیحاتی خدمت خوانندگان محترم عرض شد در این پست موضوعات ذیل بررسی می‌شود:

موارد صدور ممنوع الخروجی

ممنوع‌ الخروجی به موجب قانون، از ناحیه مرجع قضائی، بانک‌ها، حوزه مالیاتی یا ثبت اسناد صورت می‌گیرد. در فهرست ذیل می‌توان به طور خلاصه دلایلی که یک فرد را می‌توان ممنوع الخروج کرد را مشاهده نمود:

  1. بابت بدهی مهریه در اداره اجرای ثبت
  2. بابت بدهی مهریه در دادگاه خانواده
  3. بابت بدهی چک در اداره اجرای ثبت
  4. بابت هر نوع بدهی مالی در دادگاه صالح حقوقی
  5. بابت انجام یک جرم از طریق دادسرا یا دادگاه کیفری
  6. بابت بدهی مالیاتی
  7. به دستور نهادهای امنیتی
  8. بابت بدهی از بانک
  9. انصراف از اجازه اعطا شده به زن (زوجه) به درخواست شوهر (زوج)

اطلاع از ممنوع الخروج بودن خود

از سال ۱۴۰۱، آن دسته از احکام ممنوع‌الخروجی که از سوی دستگاه قضایی برای افراد صادر می‌شود (به غیر از موارد استثنایی امنیتی و خاص) را از طریق ارسال پیامک به آن‌ها اطلاع داده می‌شود. لازم به ذکر است حساسیت‌های بالا در برخی موارد باعث می‌شود بعضی افراد در برخی شرایط برای خروج از کشور با ممنوعیت‌هایی مواجه شوند در اکثر موارد برای ممنوع الخروج نمودن افراد لزوماً جلسه رسیدگی خاصی تشکیل نمی‌شود و حتی ممکن است فرد در آخرین لحظه‌های سفر از ممنوع الخروجی خویش اطلاعی نداشته باشد. گرچه این امر در تباین صریح با حقوق و آزادی‌های افراد جامعه می‌باشد. به هرحال قانونا دستگاه‌هایی که افراد را ممنوع‌الخروج می‌کنند، وظیفه دارند این موضوع را به آن‌ها اطلاع دهند. بر همین اساس برای رفع این مشکلات یک سایت با عنوان سامانه استعلام ممنوع الخروجی با کد ملی به آدرس  سامانه اطلاع از ممنوع الخروجی طراحی شده است و هر فردی می‌تواند با مراجعه به این سامانه استعلام مورد نظر خود را جستجو نماید.

موارد رفع ممنوع الخروجی

مطابق قوانین فعلی و علی الخصوص وفق مفهوم مخالف ماده ۲۳ قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی در صورت صدور حکم قطعی اعسار علیه توسط دادگاه صالح یا معرفی مال منقول یا غیر منقول یا جلب رضایت محکومٌ له یا سپردن تأمین مناسب یا تحقق کفالت مطابق قانون مدنی از دستور ممنوع الخروجی رفع اثر می‌شود. همچنین مطابق تبصره ماده ۲۳ قانون فوق الذکر در خصوص سفر واجب که وجوب آن از قبل ثابت شده باشد و سفرهای درمانی ضروری، دادگاه موقتاً به محکومٌ علیه اجازه خروج از کشور را می‌دهد.

برهمین اساس می‌توان موارد رفع ممنوع الخروجی را ذیل به طور خلاصه مشاهده کرد:

۱- صدور حکم قطعی اعسار محکوم علیه توسط دادگاه صالح

۲- رضایت محکوم له به خروج از کشور محکوم علیه یا ابراء ذمه او

۳- سپردن وثیقه یا کفیل برابر مقررات قانون مدنی

۴- پرداخت کل بدهی توسط محکوم علیه یا شخص ثالث

۵- پرداخت مالیات توسط بدهکار مالیاتی یا شخص ثالث

۶– معرفی مال منقول یا غیر منقول جهت اجرای حکم

۷– واخواهی نسبت به حکم غیابی توسط محکوم علیه. با این توضیح که در این مورد بعد از واخواهی از حکم غیابی وقبول واخواهی توسط دادگاه صالح تمامی اثار حکم قبلی من جمله دستور ممنوع الخروجی بی اثر می‌شود.

۸- درخواست ابطال عملیات اجرای ثبتی

۹- اجازه خروج موردی و موقت در سفرهای درمانی و پزشکی ضروری

۱۰- اجازه خروج موردی و موقت در سفرهای زیارتی واجب مثل حج تمتع

۱۱- اجازه خروج موردی در سفرهای ضروری از جمله سفرهای کاری که با توجه به نوع شغل و حرفه شخص توسط دادگاه ضروری تشخیص داده شود.

۱۲ – توقف اجرای حکم به درخواست مراجع صالح بالاتر مثلاً نقض حکم قطعی بعد از اعاده دادرسی یا فرجام خواهی در دیوان عالی کشور

۱۳- تقاضای توقیف عملیات اجرائی و قبول تقاضا توسط دادگاه صالح

۱۴- صدور حکم برائت یا سپری نمودن دوران محکومیت کیفری

نمونه درخواست رفع ممنوع الخروجی

درخواست رفع ممنوع الخروجی حسب مورد باید از مرجعی که دستور ممنوعیت خروج از کشور را صادر کرده است تقاضا شود. مثلاً اگر دستور ممنوعیت توسط اجرای سازمان ثبت اسناد و املاک صادر شده باشد باید درخواست رفع ممنوعیت به آن مرجع تسلیم شود. حال در پایان دو نمونه درخواست رفع ممنوع الخروجی _ تهیه شده توسط موسسه نوران وکیل – از دادگاه و از اجرای ثبت را برای شما بازدیدکنندگان گرامی آماده نمودیم.

نمونه اول: درخواست رفع ممنوع الخروجی از دادگاه

ریاست محترم شعبه …. دادگاه حقوقی و عمومی شهرستان …

با سلام و عرض ادب

موضوع: لایحه تقاضای رفع ممنوع الخروجی اینجانب….. موضوع دادنامه شماره ….. که منجر به صدور دستور ممنوع الخروجی گردیده است تقدیم حضورتان می‌گردد.

احتراماً به استحضار می‌رساند حسب درخواست خانم …. جهت ممنوع الخروجی اینجانب …. به دلیل محکومیت به پرداخت مهریه ایشان که منجر به صدور قرار ممنوع الخروجی توسط دادگاه محترم در مورخ ……. گردیده است. حال با عنایت به صدور دادنامه قطعی شماره….. مبنی بر اعسار (دادنامه ضم این لایحه تقدیم حضور است) از پرداخت دفعه واحده محکوم به و اجرای این حکم که با پرداخت ۴ قسط جمعاً به مبلغ….. ریال و پرداخت پیش پرداخت به مبلغ…. ریال عملاً و قانونا حکم در حال اجرا می‌باشد. نهایتاً اینجانب با تقدیم این درخواست از مقام محترم به استناد ماده ۲۳ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی و همچنین رأی وحدت رویه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری شماره ۱۴۰۰۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۲۹۶۵ مورخ ۹؍۱۱؍۱۴۰۰ تقاضای رفع ممنوع الخروجی مورد استدعاست.

 

نمونه دوم: درخواست رفع ممنوع الخروجی از اجرای ثبت

ریاست محترم اداره ثبت اسناد و املاک و دایره اجرای شهرستان ….

باسلام و احترام

موضوع:: لایحه تقاضای رفع ممنوع الخروجی اینجانب….. موضوع اجراییه ثبتی شماره …. که منجر به صدور دستور ممنوع الخروجی گردیده است تقدیم حضور می‌گردد.

احتراماً به استحضار می‌رساند با توجه به درخواست آقای….. مبنی بر ممنوع الخروج نمودن اینجانب… از این دایره ثبتی به دلیل صدور اجراییه ثبتی ناشی از مطالبه وجه چک شماره به مبلغ ….. ریال دستور ممنوع الخروجی صادر گردیده است. حال باتوجه به طرح دعوای توقیف عملیات اجرای فوق الذکر صدور قرار قضایی مبنی بر توقیف عملیات اجرایی به شماره …. (قرار قضایی ضم این درخواست تقدیم حضور است) تقاضای رفع ممنوع الخروجی اینجانب مورد استدعاست.

قوانین و مقررات مربوط به رفع ممنوع الخروجی

از قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی

ماده ۲۳ – مرجع اجرا کننده رأی باید به تقاضای محکوم ٌله قرار ممنوع الخروج بودن محکومٌ علیه را صادر کند. این قرار تا زمان اجرای رأی یا ثبوت اعسار محکومٌ علیه یا جلب رضایت محکومٌ له یا سپردن تأمین مناسب یا تحقق کفالت مطابق قانون مدنی به قوت خود باقی است.

تبصره – در خصوص سفر واجب که وجوب آن از قبل ثابت شده باشد و سفرهای درمانی ضروری، دادگاه موقتاً به محکومٌ علیه اجازه خروج از کشور را می‌دهد.

رأی وحدت رویه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری

شماره دادنامه: ۱۴۰۰۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۲۹۶۵ مورخ ۹؍۱۱؍۱۴۰۰

“با توجه به حکم مقرر در ماده ۲۳ قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی مصوب ۲۳؍۳؍۱۳۹۴ مبنی بر اینکه: «مرجع اجراکننده رأی باید به تقاضای محکوم‌له قرار ممنوع‌الخروج بودن محکوم‌علیه را صادر کند. این قرار تا زمان اجرای رأی یا ثبوت اعسار محکوم‌علیه یا جلب رضایت محکوم‌له یا سپردن تأمین مناسب یا تحقّق کفالت مطابق قانون مدنی به قوت خود باقی است» اطلاق بخشنامه شماره ۱۰۲۹۱؍۹۹-۳۰؍ ۱ ؍۱۳۹۹ مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای اسناد رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حدی که دادگاه حکم بر اعسار از پرداخت محکوم به موضوع پرونده اجرای اسناد رسمی صادر می‌کند و متضمن غیر قابل اثر بودن رأی صادره توسط مرجع قضایی است، خلاف قانون و خارج از حدود اختیار بوده و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.

*منابع*

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email